Ik dacht, ik ga ook 's een online handleidinkje maken voor de leverlovers
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Over bonen bestaan veel misverstanden, zo schijn je alleen ècht goed koffie te kunnen zetten met bonen maximaal tot drie weken na het branden, zo ben je veroordeeld tot het kopen van bonen in dat hippe winkeltje dat zelf bonen brandt in hun sousterrain. Ik heb ontdekt dat dat baarlijke nonsense is en dat je werkelijk uitstekende koffie kan maken met bonen die je bij de eerste de beste Italiaanse levensmiddelenzaak kan kopen. Die zijn soms een jaar oud!
Naast de zak bonen staat een borrelglaasje met bonen, precies ongeveer 14gram. Dat is de voorgeschreven hoeveelheid om twee kopjes espresso van te kunnen maken
Vreemd genoeg zijn deze bonen enorm statisch geladen, met het stoompijpje van de Europiccola maken we ze een beetje nat in de molen voor we gaan malen
Dat blijkt super te werken! Als ik ze niet nat maak blijft er heel veel maalsel achter in de molen en dat wat in het opvangbakje komt zit vast aan de zijkant van 't bakkie, een hele toer om dat er dan uit te krijgenfransg schreef:Vreemd genoeg zijn deze bonen enorm statisch geladen, met het stoompijpje van de Europiccola maken we ze een beetje nat in de molen voor we gaan malen
Weet ik! 't Ziet er op de foto dramatisch uit maar dat is omdat de glazen wand van de maler beslagen is maar er ligt echt geen plas water in het opvangbakkie hoorbvds schreef:Alleen zijn 1 of 2 druppels zat!
Voor deze pik geen suiker en geen melk. Zoals ik van de broer van Patrizia in Salerno geleerd heb drinken alleen I buongustai koffie zonder suiker.bvds schreef: En oude koffie? Tsja veel van die Italiaanse kilozakken staan stijf van de robusta. Dus als voldoende crema een graadmeter is voor goede espresso zit je goed. Ook als ze een jaar oud zijn. Maar of het lekker is? Vaak erg eendimensionaal. Weinig complexiteit. En als je pech hebt verbrand en bitter op de koop toe. Dus lekker aftoppen met schepje suiker, want dat doen ze in Italie toch ook![]()
Misschien zetten júllie wel mensen op 't verkeerde been door telkens maar te stellen dat je alleen goede koffie kan zetten van bonen tot max. 3 weken na 't branden. De ervaring die ik heb met dàt soort bonen is dat je daar óók heel lekkere koffie mee zetten kan, sterker nog, wellicht zelfs betere maar dat wil niet zeggen dat ik voor mij en mijn tafelgenoten geen lekkere koffie kan zetten met de bonen die ik in 't Italiaanse specialiteitenwinkeltje haal.bobbee schreef:Ja, dat stukje dat je bij de eerste de beste Italiaanse levensmiddelen zaak goede koffie kunt scoren klopt niet. Daarmee zet je mensen op het verkeerde been.
Is ook leuk om te doen en een plaatje zegt soms meer dan een heel verhaalbobbee schreef: Uiteraard wel tof dat je hier de moeite voor neemt!
Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”