Espresso techniek verbeteren.

1
Hoi.

Ben nu een jaar ongeveer bezig met espresso te maken. Even er tussen uit geweest door baby en verbouwingen....

Ik heb de indruk dat ik al zeer veel bonen verspilt heb door te oefenen maar dat zal er wel bij horen zeker.
Maar het wordt toch eens tijd dat mijn espresso's consistent beginnen worden. Zodat ik binnenkort espresso's kan serveren zonder te zeggen "als ie niet smaakt kap je hem maar weg " ;)

Om te beginnen heb ik op mijn Silvia een pid gemonteerd. De Silvia geeft ook 9 bar druk. En heb het gevoel dat ik me rond temperatuur al een stuk minder zorgen moet maken.

Ik heb lang last gehad van spuiters maar schud nu het maalsel met het bakje op een shotglaasje zo in het bakje. Steek daarna het bakje in een naked pf. Dus spuiters zijn inderdaad minder. Heb ook even overwogen om de wdt te gebruiken.

Het probleem nu is dat ik 16gr dose om 30gr espresso te hebben. De extractie komt zeer traag op gang en duurt uiteindelijk 35sec. De espresso smaakt waterachtig. Wat doe ik best?





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Espresso techniek verbeteren.

4
Vandaag de indruk dat ik goed opweg ben. Heb geloof ik een juiste maalgraad gevonden en een juiste dosing. Gebruik 16,5 Gr van de malabar.

Zet nog geen perfecte espresso maar al wat drinkbaarder. Ik denk dat ik vooral aan het verdelen en tampen moet gaan werken want soms loopt ie plots sneller door enzo.

Ik moet waarschijnlijk ook gewoon wat geduld hebben en oefenen zeker. ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Espresso techniek verbeteren.

5
Verdelen is de sleutel en een methode als WDT kan grote verschillen geven alhoewel de Malabar meestal heel vergevingsgezind is. Tampen hoeft alleen recht en kracht maakt weinig uit behalve dat je het sneller kan verknallen als je meer druk geeft.

Hoe is de ruimte tussen je puck en het douchescherm? Als je filterbakje te vol is kan dat ook voor de nodige problemen zorgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Espresso techniek verbeteren.

10
En dat geeft heel veel problemen in de extractie en de Silvia is daar nog eens extra gevoelig voor. Daar zit dus je probleem. Je mag hooguit een hele lichte afdruk van het muntje zien maar echt niet meer dan dat.

Nu scheurt je puck in de opbouw van de druk en krijg je een onregelmatige uitloop met sproeiers ofwel precies wat je omschrijft in je beginpost.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul