Een half jaar of zo geleden heb ik eens wat gelezen in een koffieblad over Oatly havermelk Barista Edition. In de supermarkt is deze variant tot nu toe helaas NIET verkrijgbaar. Afgelopen week was ik in Utrecht bij Brandmeesters en daar maakten ze er reclame voor. Ik heb hem meteen geproefd en was best enthousiast. Daarom heb ik deze week een paar pakken laten bezorgen in mijn apotheek en heb ik deze havermelk sinds gisteren in gebruik. Tijd dus voor een eerste indruk.
Opschuimen gaat uitstekend. Zowel met de stoompijp, Frabosk als Aerolatte prima microfoam met een mooie glanzende oppervlakte. Ook laat de melk zich goed uitschenken. Het is nog even zoeken naar de juiste dikte, maar ik ben er bijna. Nog net iets te dik voor goede latte art, zoals je op de foto kunt zien. Daar waar ik melk tot ca 65 graden opschuim, vind ik de Oatly bij 60 graden het fijnste.
En dan de smaak. Wel die is best aangenaam. Niet zo zoet en overheersend als soja (dat vind ik echt vies) en ook niet zo penetrant (boerderij en stal lucht) als geitenmelk. Best neutraal. Lekker romig. Fijn mondgevoel. Licht notig. Ik vind een mooie volle melk nog steeds lekkerder, maar deze havermelk is tot nu toe voor mij het eerste goed drinkbare alternatief.
Kortom een aanrader. En leuk voor de afwisseling. Het zou fijn zijn als de supermarkt deze ook in het assortiment gaat nemen.
Ps. Let op: Het grijze pak Oatly dat je bijvoorbeeld in de schappen van de AH aantreft is niet dezelfde! Die is niet op te schuimen. Er moet echt Barista Edition op staan.
Oatly havermelk Barista Edition
1
Laatst gewijzigd door bvds op zo 12 feb 2017, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs