Aankoopadvies

1
Nadat ik heb vastgesteld dat ik geen echte barista ben (viewtopic.php?f=50&t=8104" onclick="window.open(this.href);return false;) heb ik mijn set verkocht en ben ik nu op zoek naar iets dat beter bij mij past, een superautomaat. Ik wil nu graag een goede keuze maken...:)

Ik wil met een beperkt budget een automaat kopen (ong. 300 Euro) en misschien kunnen jullie mij adviseren? Ik twijfel of ik een gebruikte machine ga kopen uit het iets duurdere segment of een nieuwe uit het goedkope segment.

Ik ga het apparaat alleen gebruiken om een "gewone" (ja, ik weet het) kop koffie te zetten, geen cappuccino etc. Ik zet er soms vijf koppen koffie mee op een dag en andere dagen niet één. De koffie moet er natuurlijk weer niet zo slecht uitkomen dat ik net zo goed een nieuwe Senseo kan aanschaffen. Ik ga verse en relatief dure bonen gebruiken, en het zou zonde zijn als het apparaat die om zeep helpt..:)

Ik kan bijvoorbeeld een gebruikte Siemens TE502206RW kopen, ik moet nog onderhandelen over de prijs, maar denk dat ik op een 200 Euro uit ga komen. Is dat wat?

Ik lees en zie regelmatig dat het maalwerk van de automaten defect zijn, ik weet niet of het ene merk zich eenvoudiger laat repareren dan het andere bij storingen?

Ik hoor graag jullie suggesties, alvast heel erg bedankt!

Re: Aankoopadvies

2
Gezien je beperkte koffie consumptie zal ik nog één keer proberen je op andere gedachten te brengen:
filterkoffie
Je haalt meer smaak uit je dure boontjes dan met een superautomaat.
Je budget kan naar een geschikte molen.

Re: Aankoopadvies

3
Ik was je suggestie inderdaad even vergeten..:)

Ik heb twee "maren" bij filterkoffie:

- Het is niet zo snel gezet als bij een apparaat en toch nog relatief veel rommel rondom de molen.
- Ik heb juist gelezen dat filterkoffie niet goed is voor de smaak, omdat het niet onder druk gezet wordt. Of is dat onzin?

Mocht het toch filterkoffie worden, dan heb ik voor niets mijn molen net verkocht, want die voldeed prima...

Re: Aankoopadvies

4
Filterkoffie kan heerlijk zijn mits goed gezet. En rommel om te maler, dan koop je van je budget toch een goede handmaler heb je ook amper rommel. Ga bij de heren hier op het fora maar eens vragen of zij ook filter koffie drinken. Ik kan je het antwoord namelijk al geven. Ik drink af en toe vers opgeschonken koffie. Dan wel filter en rechtstreeks in het kopje.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: Aankoopadvies

6
Ik heb net als jou jaren geleden dezelfde overweging gemaakt. Ik ook dacht dat een superautomaat van mij een echte barista zou maken maar niets is minder waar. Na al het gelees hier heb ik het jaren uit mijn hoofd gezet en via de plaatselijke koffiebar met filterkoffie begonnen. Cleverdrip, frensh press, chemex, en daar lang van genoten. Een twee jaar terug bij de koop van ons eigen stekje toch weer de kriebels gekregen om zo een prachtige machine te kopen en ben hier weer verzeild geraakt en heb uiteindelijk een rancilio Silvia en een Mazzer sj gekocht, nog geen seconde spijt van gehad enkel heeft upgraditis mij te pakken gekregen en staat hier nu een prachtige profitec pro 800 te schitteren.

Mijn raad naar jou. Koop van je budget eerst een goede (hand)maler, en investeer de rest in clever,chemex, aeropress....
En geniet van je koffie en van het hele ritueel van koffie zetten want zoon mooi natuurproduct wat over de hele wereld gekend is verdiend de tyd om op een mooie manier verwerkt te worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk