Nieuwe machine.
La San Marco groep,dual boiler,elke groep ook nog eens electrisch verwarmd.Alles aan of uit te schakelen.
15 minuten opwarmtijd.
Middels display is elke groep.op een eigen temperatuur te regelen.
Instelbare pre infusiedruk.
https://youtu.be/RIV45GvoNZQ" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
The machine that has it all.
Drie groepen die je volledig apart kunt afstellen qua pre infusie en temperstuur al naar gelang de soort koffie.Gezet met een hendelmachine.
Re: Vostok leverkiller
2Leuke machine!
Maar de bewering op 2:27 in de video dat alle eerdere hefboom-machines instabiel zijn van temperatuur is goedbedoelde onzin.
Het argument dat deze machine in 12 minuten op temperatuur is, zou waar kunnen zijn, maar wie zo'n grote driegroeps machine in zijn café heeft staan en niet in staat is deze op tijd aan te zetten heeft sowieso een probleem.
Variabele pre-infusie druk kan intussen bij menige machine, zelfs voor thuisgebruik.
De elektronische touch pad bediening is gaaf en echt iets van deze tijd, maar zo'n machine kan zeker 50 jaar mee en de levensduur van die schermpjes is veel korter.
Maar de bewering op 2:27 in de video dat alle eerdere hefboom-machines instabiel zijn van temperatuur is goedbedoelde onzin.
Het argument dat deze machine in 12 minuten op temperatuur is, zou waar kunnen zijn, maar wie zo'n grote driegroeps machine in zijn café heeft staan en niet in staat is deze op tijd aan te zetten heeft sowieso een probleem.
Variabele pre-infusie druk kan intussen bij menige machine, zelfs voor thuisgebruik.
De elektronische touch pad bediening is gaaf en echt iets van deze tijd, maar zo'n machine kan zeker 50 jaar mee en de levensduur van die schermpjes is veel korter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Het revolutionaire is een dubbele boiler met electrische regelbare verwarming.Drie levergroepen naast mekaar aan een machine waarbij elke groep volledig aan soort en brandprofiel van de koffie aangepast kan worden.
Drie malers met drie soorten bonen ernaast en je kunt aardig uit de voeten.
Drie malers met drie soorten bonen ernaast en je kunt aardig uit de voeten.

4Elektriciteit is niet een heel nieuw verschijnsel, en of je de temperatuur nu instelt met een kwikschakelaar, een pressostaat, een thermostaat, een PID of een mini-iPad, het blijft heet water van een bepaalde temperatuur.cremalover schreef:Het revolutionaire is een dubbele boiler met electrische regelbare verwarming.
In een café wisselt de omgevingstemperatuur, afhankelijk van het moment van de dag, het seizoen, de drukte met openen en sluiten van de deuren, tocht en dat heeft ook invloed op de zetgroep.
Binnen bepaalde marges is de koffie verrukkelijk, zolang je fantastische bonen hebt die in een uitmuntende maler worden gemalen.
Ik vind het prachtig, maar we weten dat het in de horeca niet aan de machines ligt dat de koffie doorgaans verschrikkelijk slecht is. Het komt door beroerde kiloknallerbonen, door desinteresse bij de bedrijfsleiding en door groot verloop bij de barista's die in het vak geen toekomst zien anders dan vele lange dagen eindeloos veel koffie maken voor deels onuitstaanbaar publiek.cremalover schreef:Drie levergroepen naast mekaar aan een machine waarbij elke groep volledig aan soort en brandprofiel van de koffie aangepast kan worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Een grote messing groep a la Londinium,La San Marco etc is ook met een pid moeilijk te sturen.Dan spelen omgevingstemp etc een grote rol .Voeg je daar een electrische verwarming als bij de Strega aan toe dan kan ik mij voorstellen dat je fluctuaties zoals jij ze noemde heel makkelijk en vooral snel kan bijsturen met de electrische heater.
Dat gaat snel en gedetailleerd.
Je kunt dan middels het uitlezen op het display precies zien wat je doet.Dst is tot nu toe nog niet vertoond.
Dat gaat snel en gedetailleerd.
Je kunt dan middels het uitlezen op het display precies zien wat je doet.Dst is tot nu toe nog niet vertoond.
6Een bijna bijgelovig vertrouwen in de "kan ik mij voorstellen" accuratesse van elektronica 
En dat voor een man die zweert bij de 'natte vinger' methode!

En dat voor een man die zweert bij de 'natte vinger' methode!
Zo zie je, het blijkt maar weer eens, wie had dat gedacht.cremalover schreef:Dst is tot nu toe nog niet vertoond.
7De natte vinger blijft overeind.
Maar dit is een high end machine .Daar is een natte vinger niet passend.
Ik lach altijd om pidgestuurde levergroepen waarbij je een half uur moet wachten en vooral hopen op wat een bijsturing doet.
Maar een bijsturing middels een electrische verwarming die snel reageerten waarbij je de resultaten van je bijsturing snel op het display kunt uitlezen en eventueel nog kunt bijsturen?
En dat op de zwaarste lever groep die er is?
Das briljant.
En dan kun je ook nog de preinfusie regelen van 1 tot 4 bar.
Tunen,tunnen nog eens tunen.
Maar dit is een high end machine .Daar is een natte vinger niet passend.
Ik lach altijd om pidgestuurde levergroepen waarbij je een half uur moet wachten en vooral hopen op wat een bijsturing doet.
Maar een bijsturing middels een electrische verwarming die snel reageerten waarbij je de resultaten van je bijsturing snel op het display kunt uitlezen en eventueel nog kunt bijsturen?
En dat op de zwaarste lever groep die er is?
Das briljant.
En dan kun je ook nog de preinfusie regelen van 1 tot 4 bar.
Tunen,tunnen nog eens tunen.
8Het lijkt wel of je met de natte vinger prakkizeert.cremalover schreef:De natte vinger blijft overeind. Maar dit is een high end machine. Daar is een natte vinger niet passend.
Wanneer je lacht, ervaar je genoegen dus dat plezier gun ik je graag!cremalover schreef:Ik lach altijd om pidgestuurde levergroepen waarbij je een half uur moet wachten en vooral hopen op wat een bijsturing doet.
Maar zo'n zware groep aan een volwassen machine heeft geen snelle bijsturing nodig op plotse en tijdelijke invloeden van buitenaf.
Je hebt mij niet overtuigd, dat hoeft ook niet. Ik vind het leuk dat fabrikanten werken aan innovatie en het is aandoenlijk zo trots als die Italiaan is op het iPad-schermpje dat effectief de indruk wekt van volledige beheersing.cremalover schreef: En dat op de zwaarste lever groep die er is?
Das briljant.
Het is een groot wonder, dat zoals ik al zei op diverse machines reeds mogelijk is, ook thuis.cremalover schreef:En dan kun je ook nog de preinfusie regelen van 1 tot 4 bar.
9Vostok isook eengroeps leverbaar dus zeker ook voor de fanatieke thuiskoffiezetter een optie.
Maar noem eens een.machine die dit al kan?
10Het is een groot wonder, dat zoals ik al zei op diverse machines reeds mogelijk is, ook thuis.cremalover schreef:En dan kun je ook nog de preinfusie regelen van 1 tot 4 bar.
Dat is vragen naar de bekende weg, of is het als grap bedoeld?cremalover schreef:Vostok isook eengroeps leverbaar dus zeker ook voor de fanatieke thuiskoffiezetter een optie.