Shotje Cubaanse koffie.
https://youtu.be/OJvVdbQG5Zo" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Pure espresso heb ik lang niet meer gedronken.Altijd beetje melk of wat suiker er bij.
Uiteindelijk is de boon alles bepalend.
Niet de maler,de vorm van de maalschijf of de manier van extractie.Wat maakt dat allemaal echt uit?Naar mijn mening heel weinig.
Opvallend hoe weinig topics er zijn in het koffieboon gedeelte en hoeveel in de hardware afdeling..
Terwijl de koffieboon voor 95% het eindresultaat bepaalt.
Re: Hoe ik de liefde voor espresso terug won
2Ik zeg al heel vaak: het begint bij de boon.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Volgens mij is het toch echt een samenspel, ze hebben elkaar nodig. Zonder goede apparatuur kun je niets met die mooie bonen en visa versa.
4cremalover schreef:
Pure espresso heb ik lang niet meer gedronken.Altijd beetje melk of wat suiker er bij...
Buitengewoon triest dit. Maar gelukkig ben je weer aan het opkrabbelen. Nu nog even een goede hevelmachine en het gaat helemaal goed met je komen
"Verhuizen kost beddestro!"
5Nee dit is niet triest.Triest bewaar ik voor belangrijke zaken.Dit gaat om een bakkie koffie.dirk020 schreef:cremalover schreef:
Pure espresso heb ik lang niet meer gedronken.Altijd beetje melk of wat suiker er bij...
Buitengewoon triest dit. Maar gelukkig ben je weer aan het opkrabbelen. Nu nog even een goede hevelmachine en het gaat helemaal goed met je komen
6Ik vind het zeer te prijzen dat cremalover hiermee naar buiten komt.
Ik ken persoonlijk een paar liefhebbers waarvan ik weet dat ze ook suiker in hun espresso doen.
Ik zie dat maar doe natuurlijk alsof ik het niet zie en ik zou de laatste zijn om hun namen hier te onthullen.
Die mensen hebben hun eigen worsteling, weten zelf natuurlijk ook dat dat het niet goed is wat ze doen.
Juist door in stilte begrip te tonen kun je, zoals ik, heel veel voor zulke mensen betekenen en ze verwelkomen indien ze net zoals cremalover hier op een gegeven moment toch op het goede pad treden.
Vaak zie je dat zo iemand dan moed vat en verder gaat en uiteindelijk op hetzelfde niveau komt als wijzelf.
Daarom: oordeel niet, maar wees mild. Het gaat ook maar om een kopje koffie.
Ik ken persoonlijk een paar liefhebbers waarvan ik weet dat ze ook suiker in hun espresso doen.
Ik zie dat maar doe natuurlijk alsof ik het niet zie en ik zou de laatste zijn om hun namen hier te onthullen.
Die mensen hebben hun eigen worsteling, weten zelf natuurlijk ook dat dat het niet goed is wat ze doen.
Juist door in stilte begrip te tonen kun je, zoals ik, heel veel voor zulke mensen betekenen en ze verwelkomen indien ze net zoals cremalover hier op een gegeven moment toch op het goede pad treden.
Vaak zie je dat zo iemand dan moed vat en verder gaat en uiteindelijk op hetzelfde niveau komt als wijzelf.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Ik waardeer het begrip.fransg schreef:Ik vind het zeer te prijzen dat cremalover hiermee naar buiten komt.
8Ik denk dat je zelf dan eens een naar je eigen machine moet kijken want de Pompei die cremalover heeft is toch echt wel een hele goede hevelmachine. Heel veel beter dan dat gaat het niet worden.dirk020 schreef:cremalover schreef:
@Cremalover: De bonen maken inderdaad een groot verschil. De maler trouwens ook bij licht gebrande bonen. De HG One gaf echt een compleet andere smaak dan de Olympus die ik nu heb. Echt zo groot dat je zou denken dat het verschillende bonen waren. De machine maakt dan weer net wat minder uit. Bij donker gebrande bonen proef je veel minder verschil tussen de malers.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
9Is een hele nette machine maar wanneer men de pre-infusiedruk wil aanpassen is het niet zo makkelijk en wil je vers fris water benutten dan dien je dagelijks de boiler te ledigen en na te vullen.Erik82 schreef: de Pompei die cremalover heeft is toch echt wel een hele goede hevelmachine. Heel veel beter dan dat gaat het niet worden.
Maar het heeft een hefboom en staat daardoor natuurlijk ver boven tal van machines die niet over zoiets beschikken, dat staat buiten kijf.
10Ik vond het vooral erg grappig dat iemand met een Pavoni gaat vertellen dat cremalover met zijn Pompei een echt hevel moet kopen
. En dan ook nog eens terugdenkend aan dit stukje proza viewtopic.php?t=7866.

Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60