Retentie van de Mazzer Mini Electronic A?

1
Weet iemand hier, liefst uit eigen ervaring, hoeveel retentie een Mazzer Mini Electronic A eigenlijk heeft? Ik overweeg er een te kopen, maar wil niet te veel koffie weggooien doordat er telkens eerst veel verschaalde koffie moet worden wegggemalen of -geborsteld.
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

Re: Retentie van de Mazzer Mini Electronic A?

2
Is sowieso niet weinig aangezien het het dosermodel is waar ze een funnel voor hebben gezet. De Mazzer E-versies staan bekend om het hebben van redelijk wat retentie omdat ze niet specifiek als doserless zijn ontworpen. Afgaande op het dosermodel waar ik redelijk wat ervaring mee heb zou ik zeggen rond de 6gr.

HB is in deze je beste vriend http://www.home-barista.com/grinders/ma ... 24556.html

Kijk dan liever naar de nieuwe Eureka Atom als je echt weining retentie wil hebben. Ook verwacht ik dat de Atom betere smaak gaat geven dan de Mini (sowieso als je er geen SJ-schijven in zet).
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

3
Een mazzer mini (zonder SuperJolly schijven) is inderdaad geen fantastische maler. De retentie is met zo'n 4 tot 6 gram redelijk veel voor zijn formaat en de ontwikkeling van die maler staat al zo'n 20jaar stil. En stilstand is achter uitgang tegenwoordig zijn er thuis malers die minimaal evengoed presteren op gebied van smaak en tevens andere aantrekkelijke features bieden, minder &#@¥¶herrie bijvoorbeeld...

4
Op HB had ik inderdaad nog niet gekeken (mooi filmpje van fransg). Als het inderdaad tegen de 6 gram kan zijn, vind ik dat wel veel. Het zou betekenen dat ik na elk - gespreid over de dag - gezet kopje van 12 gram koffie 6 gram kan weggooien. Dan die Atom maar eens nader bekijken. Mochten er andere goede machines met weinig retentie zijn, dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor jullie reacties, Erik82 en Pti.
Erik82 schreef:[...]Afgaande op het dosermodel waar ik redelijk wat ervaring mee heb zou ik zeggen rond de 6gr.
HB is in deze je beste vriend http://www.home-barista.com/grinders/ma ... 24556.html
Kijk dan liever naar de nieuwe Eureka Atom als je echt weining retentie wil hebben. Ook verwacht ik dat de Atom betere smaak gaat geven dan de Mini (sowieso als je er geen SJ-schijven in zet).
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

5
Kijk ook eens naar de Eureka Olympus (aanrader met Mythos schijven voor 950 euro) als je wat meer budget hebt. Deze heeft net als de Atom maar 2-3gr retentie. Ik maal zelf elke sessie eerst 2-2,5gr weg (timer op 0,3s) en vul daarmee het dubbele maalsel aan met hooguit 0,5gr. Zo gooi je elke keer iets van 1,5-2gr weg wat nog te overzien is. Eureka heeft de malers echt goed op orde qua retentie. Verder zijn zo ook mooi gebouwd en erg fijn in gebruik.

Afgezien van Eureka zou ik het verder niet weten tenzij je richting een Mythos, Monolith enz gaat kijken maar die zijn heel duur. Je hebt natuurlijk wel wat mindere malers zoals de Vario en Sette maar ik neem aan dat je een stapje hoger wilt en niet zoveel plastic.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

7
Heb het een en ander nagelezen. In het Duits zijn er retentietabellen: https://www.kaffeewiki.de/index.php?tit ... %C3%BChlen" onclick="window.open(this.href);return false; die weinig bemoedigend zijn voor iemand zoals ik die niet elk jaar voor een flink bedrag aan verschaalde koffie wil weggooien, zoals ik lees op viewtopic.php?f=8&t=7306&start=40" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu maal ik zonder noemenswaardig verlies afwisselend met een Knock Feldgrind of een Commandante, misschien geen malers waarmee je het beste uit goede koffie haalt, maar ik zet er meestal heel behoorlijke espresso mee en heb eigenlijk nooit last van channeling en zo. Misschien dat ik het maar zo laat.

Tijd voor een bakkie bruine bagger.
Erik82 schreef:Kijk ook eens naar de Eureka Olympus (aanrader met Mythos schijven voor 950 euro) als je wat meer budget hebt. Deze heeft net als de Atom maar 2-3gr retentie. Ik maal zelf elke sessie eerst 2-2,5gr weg (timer op 0,3s) en vul daarmee het dubbele maalsel aan met hooguit 0,5gr. Zo gooi je elke keer iets van 1,5-2gr weg wat nog te overzien is. Eureka heeft de malers echt goed op orde qua retentie. Verder zijn zo ook mooi gebouwd en erg fijn in gebruik.

Afgezien van Eureka zou ik het verder niet weten tenzij je richting een Mythos, Monolith enz gaat kijken maar die zijn heel duur. Je hebt natuurlijk wel wat mindere malers zoals de Vario en Sette maar ik neem aan dat je een stapje hoger wilt en niet zoveel plastic.

10
De cijfers van Kaffeewiki kloppen niet met de Eureka Olympus. Ik heb hem zelf leeg gemalen en daar de bovenste schijf verwijderd en alles uitgeborsteld. Ik kwam uit de 3gr en verwacht ook echt niet dat de Atom meer heeft, eerder minder. Ik ben wat verse gemalen koffie wel een mierenneuker maar heb nog geen verschil geproefd in de Olympus met die 2gr eerst wegmalen.

Als je conisch en handmalen niet erg vindt zou ik eens na de Kinu M68 kijken. Geweldig grote schijven en hooguit 0,5gr retentie ofwel verwaarloosbaar en gebouwd voor in de eeuwigheid. Wellicht heeft bas er nog eentje te koop.