Quamar M80E of Macap M4D?

1
Ik wil mijn ECM Casa na 5 jaar gaan vervangen voor een molen met dosering. Ik heb naar een Quamar M80E gekeken die mij eigenlijk best bevalt en wat volgens de winkel een hele goede molen is (63mm schijven). Afgelopen weekend sprak ik iemand die professioneel een Macap molen gebruikt en die zei dat de Macap M4D (58mm schijven) ook een super molen is. Kost 100,- Euro meer, maar daar zou ik wel mee kunnen leven. Hebben jullie ervaring en eventueel een voorkeur voor een van beide molens? Alvast bedankt!

Re: Quamar M80E of Macap M4D?

8
Ik heb de M4D en ik ben er al jaren tevreden mee. De laatste paar jaar gebruik ik hem als single dosing molen voor espresso (dus ik weeg vooraf en achteraf en het digitale deel gebruik ik nu eigenlijk bijna nooit meer). Ik moet 'm soms bijstellen. Hebben heel veel molens blijkbaar, zo niet allemaal. Ligt ook aan het weer en de gebruikte bonen (branding, leeftijd, soort, noem maar op). Ik sproei geen water op de bonen, dus soms heb ik last van statische elektriciteit. Verder roer ik het maalsel even om en tik ik ermee om het in te klinken, gebruik dan een OCD achtige en tamp ik met de hand.

Bijstellen moet al helemaal als mijn kinderen 'm gebruiken om bonen te malen voor de Bialetti ... :roll:

Ik heb wel om me heen gekeken, maar de Monoliths en EK43's zijn me nog iets te duur. Even doorsparen. De rest brengt me eigenlijk geen resultaat dat me beter aanstaat. (Dat wil dus niet zeggen dat dat voor iedereen zo is!)

Re: Quamar M80E of Macap M4D?

9
HanR schreef:Ik ken zowel de Macap als de Quamar.
De laatste vind ik veel fijner dan de Macap.
Sneller, net iets lekkerdere verstelling, betere portafiltervork.
Kwaliteit maalsel kan ik echter niets over zeggen.
Kwaliteit maalsel is (volgens mijn tot de showrooms/Coffeefestival beperkte beleving nagenoeg) gelijkwaardig voor espresso.

Verder grappig, ik vindt de verstelling en de portafiltervork van de Quamar juist minder. Net als de rest van de bediening. Geef mij de aan- uitknop van de Macap M4D maar. Portafilter er tegen aan houden en dan werkt hij. En sneller, ach. De lagere snelheid is juist iets wat sommige mensen willen instellen... ik kan me overigens wel voorstellen dat je er op let. Of dat een heel erg drukke winkel daar op let, die 3 tot 5 seconden meer. Maar voor mij persoonlijk maken die 5 keer 5 seconden per dag niet uit. Op een verjaardag of zo maakt het me wel uit, maar dan voel ik me gehaast.

Re: Quamar M80E of Macap M4D?

10
tohenk2 schreef: De rest brengt me eigenlijk geen resultaat dat me beter aanstaat.
Welke heb je zoal geprobeerd? Gewoon uit nieuwsgierigheid. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30