extractie problemen bij profitec pro 800

1
Hoi,
Ik heb wat extractie problemen met mijn profitec, Ik heb ook net een nieuwe maler die waarschijnlijk mee aan de oorzaak ligt. ook is de hulpveer verwijderd van de profitec, dus zou deze rond de 9 bar moeten leveren.

Hoe ik tewerk ga:
Ik maal 19,5g in mijn bakje en zet er dan een funel op om te roeren met een minikloppertje.
Dan klop ik horizontaal op de bank en verdeel met een pullman chisel daarna tamp ik nog "medium" aan.
Ik draai de PF voorzichtig in de machine en haal de hendel zachtjes naar beneden tot ik halverwege het water hoor lopen, daar pauzeer ik een 3tal seconden en haal de hendel verder naar beneden en laat de PI 5/7 seconden duren.
Wat het probleem is is dat de espresso eerst al langs de randen erdoor komt bij PI en als ik wat grover maal zelfs al begint te druppelen bij PI. de maler staat nu op 1,5 afgesteld (als dit al relevante info is) (het is een eureka zenith)

Bonen zijn vers en het is de lgb van caffenation.
En omdat beelden meer dan woorden zeggen: https://youtu.be/JXtBu5lUUhY" onclick="window.open(this.href);return false;
(let niet op mij en op het tegellicht, is net een nieuwe action cam en ben hem nog aan het leren kennen ;) )

Re: extractie problemen bij profitec pro 800

5
Ligt aan de maler ern licht gebrande bonen. Nieuwe schijven zijn nog niet consistent genoeg en lichte branding zijn erg gevoelig. Waarschijnlijk is alles verholpen als je een iets donkerdere boon hebt. Op zich is dat 1s beginnen aan de rand en dan meteen naar binnen niet erg. De dead spots vervolgens zijn minder goed.

Een hevel heeft niet zoveel headspace nodig als een pompmachine. De Strega, Pavoni en Strietman kon ik zo vol doseren dat hij helemaal geplet zat tegen het douchescherm en een geweldige extractie waar dit bij een E61 meteen problemen geeft. Daar zal je probleem niet liggen. Je zou wel kunnen proberen om 2gr minder te doseren en veel fijner te malen omdat dat bij hele lichte brandingen vaak goed werkt. Extractie mag best 40-50s duren.

Waarom hou je de hevel halverwege stil? Geeft geen verschil met helemaal naar beneden lijkt me behalve dat het de boel kan verstoren. Gewoon naar beneden halen, wachten en dan laten gaan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Gelukkig maar dat ik niet maanden lang een pro800 op de werkbank heb gehad als demo model en totaal geen idee heb dat specifiek dit model ontzettend gevoelig is voor gebrekkige headspace.

Het is een van de voornaamste redenen dat wij besloten hebben ze niet langer te verkopen.

Je draagt absoluut goede argumenten aan hoor, maar laten we nou eerst dit even uitsluiten voordat we het op branding of maling afschuiven. Het kan zo makkelijk zijn namelijk.

7
Dan is 16gr doseren in een 19gr bakje ineens wel heel erg. Laten we beginnen bij 18gr want de LGB is qua volume redelijk klein. Ik heb heel veel ervaring met de LGB en ken ook precies deze tekenen in de extractie. Ik weet dat het een veeleisende blend is en met nieuwe schijven is dit te verwachten aangezien de Olympus ook deze tekenen gaf aan het begin.

Wel apart dat de Profitec 800 zo'n headspaceprobleem heeft want dat is nou juist iets waar hevels normaal weining last van hebben. Je kan daar best veel ervaring mee hebben maar ik denk toch echt dat ik meer ervaring heb met de LGB.
Laatst gewijzigd door Erik82 op wo 04 okt 2017, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

8
Het idee daarachter is het ene uiterste gebruiken om het andere uitereste uit te sluiten.

Wij behaalde de beste resultaten met een 21grams (triple) filter in de bodemloze filterdrager gevuld met 17,5 tot 18gram koffie. Een behoorlijke onderdosering.
Zeker als je bedenkt dat ik op mijn hendelmachine thuis, met bezzera groep, gemakkelijk >19 gram doseer in een EPHQ 14 bakje.

We probeerde ook een pop-on douchescherm voor meer headspace, maar met een weinig bevredigende waterverdeling en bijbehorende extractie problemen als gevolg.

Re: RE: Re: extractie problemen bij profitec pro 800

9
Pti schreef:
We probeerde ook een "pop-on douchescherm" voor meer headspace, maar met een weinig bevredigende waterverdeling en bijbehorende extractie problemen als gevolg.
Verklaar gaarne met een afbeelding?!

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.