Sterke koffie??

1
Ik vroeg mij vandaag opeens af wat men over het algemeen bedoeld met "sterke koffie". Dat is zo'n term waar je eigenlijk niets mee kan volgens mij. Het kan zijn dat er koffie mee bedoeld wordt die sterk van smaak is, maar bijvoorbeeld ook dat het veel caffeine bevat. Wat verstaan jullie eronder? Of vinden jullie dat er gewoon niet over sterke koffie moet worden gepraat?
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

Re: Sterke koffie??

2
In elk geval vind ik het een "gevaarlijke" term, er kan zóveel mee bedoelt worden... Inderdaad, waar slaat dat "sterk" op: op het caffeïne gehalte, de kleur, de smaak? En welke smaak dan? Is dat "vol", "geconcentreerd" of gaat het dan om "bitter"?
Het is dus een beetje een algemene term die op verschillende dingen kan slaan en dus heel verschillende koffie kan omschrijven. Ikzelf zou de term gebruiken in de zin van "geconcentreerd", denk ik.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Mijn ervaring is dat mensen sterk met bitter verbinden. Dus als de koffie erg bitter is dan is het sterke koffie. Dat is natuurlijk voor veel filterkoffie (DE roodmerk) ook zo. Gebruik je meer koffie dan wordt deze al snel bitterder.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

4
De smaak en de "sterkte" van koffie wordt onder andere bepaald door de concentratie oplosbare vaste stoffen uit de koffie. Hoe hoger de concentratie, dus, hoe sterker de koffie in het algemeen! Bij de espresso en de cafetiere methode wordt de ervaring van "sterkte" mede bepaald door de concentratie vaste stoffen die in het brouwsel terecht komen. Bij filterkoffie ontbreken de vaste stoffen grotendeels als gevolg van het filter. Bij filterkoffie is het ook mogelijk om een zgn. "goudfilter" te gebruiken deze laat, in tegenstelling tot een papieren filter, wel weer een deel van de vaste stoffen door. De ervaring van "sterkte" wordt verder beïnvloed door de oliën uit de koffie. Vandaar dat een espresso weliswaar sterk smaakt maar toch zachter kan overkomen dan een pittige americano.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

5
Ik ben het wel grotendeels met jullie eens. De reden waarom ik het vroeg was omdat ik thuis altijd te horen krijg (van bezoek, vooral schoonfamilie) dat ik zulke sterke koffie maak. Terwijl ik dat juist volgens mij niet doe. Ik word hier altijd een beetje gek van, omdat ik er altijd tegenin ga. En vooral zeg dat sterke koffie eigenlijk niet bestaat, omdat je niet kan definieren wat er sterk is aan koffie.

6
Zetratio*.
massa koffiebonen/massa water.
http://www.home-barista.com/tips/brewin ... t2402.html
Ik denk dat dat het beste werkt.

*in het engels 'brewratio' maar hier in nederland zet je koffie en brouw je bier. Dus de correcte vertaling is zetratio en niet brouwratio. Net als dat koffiebonen niet geroosterd worden, maar gebrand. Ik zeg dit om te voorkomen dat er nog een foute vertaling in het nederlandse koffiejargon komt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

7
Ik word hier altijd een beetje gek van, omdat ik er altijd tegenin ga.
Niet meer doen dus! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Spironski schreef:
...ik er altijd tegenin ga.
Niet meer doen dus! :D
Maar stiekem is dat nu net het leukste, er tegenin gaan. Vooral bij mijn schoonfamilie :D

9
Ik denk dat "men" het in het algemeen over de smaak / bitterheid heeft wanneer er gesproken wordt over sterkte vd koffie:
Je zet iemand een espresso voor, gezet met 7 gram koffie. Deze wordt sterk bevonden, je doet er vervolgens een scheutje water bij (niet gebruikelijk! :o ) en men vindt het niet meer sterk. De totale hoeveelheid cafeïne is gelijk gebleven.....dus dat is 'm niet.
Wel is het zo dat ik veel mensen tegenkom die denken dat er in een espresso veeel meer cafeïne zit dan in een kop of zelfs hele mok filterkoffie :D

10
Tja, ik blijf ook altijd maar uitleggen dat er in een kop gewone koffie meer cafeïne zit dan in een dubbele espresso... "Doe maar een kop thee!" zeggen ze dan, en drinken er rustig twee van, terwijl ze dan ook al dezelfde hoeveelheid cafeïne binnen krijgen.