Hi,
Nu een klein jaartje verzeild in de espresso hobby. Erg leuk om te experimenteren met verschillende bonen van verschillende branders. (Fascino, Koffielab, Caffenation etc.).
Een mooie espresso krijgen lukt me steeds vaker, met steeds verschillende smaken. Ik krijg de maalgraad en extractie steeds sneller goed bij een nieuwe boon. Wanneer het echt goed is gelukt krijg ik het gevoel een bonbons te nuttigen. Bij lichtere brandingen nog wat lastiger om een mooi beeld te krijgen in de naked portafilter.
Ik probeer de geur van de bonen, maalsel en espresso te boordelen en proef daarna eerst zonder suiker, maar neem vaak weer andere smaken waar na een heel klein beetje suiker door te roeren. Een beetje zoals zout smaken versterkt in gerechten. Kortom; ik vermaak me wel.
Nu heb ik een vraag aan jullie v.w.b. de bonenkeuze. Mijn vriendin drinkt alleen cappuccino en is tevreden met veel bonen. Ik drink om te proeven en testen vaak espresso's en vind zowel lichte als donkere brandingen lekker. Overdag werk ik vaak thuis en drink dan americano's. Nu merk ik wel dat deze categorie mij steeds minder tevreden stelt in smaak. Ik vind het lastig te bepalen welke bonen het meest geschikt zijn voor americano.
Omdat ik wellicht sneller wil kunnen wisselen tussen koffie's overweeg ik om een goede 'standaard' boon in de Atom te hebben voor cappucino/americano (meest gedronken) en om een handmaler aan te schaffen voor de espresso's (en ook voor slow). Denk hierbij aan de Kinu.
Wie heeft er een tip over de bonenkeuze voor een goede americano. Zijn er wetmatigheden om te kiezen voor een donkere of lichtere branding, herkomst of soort. Welke bonen doen het volgens jou goed als americano? Liefst dan ook geschikt in de cappuccino.
bonen voor americano
1Anima sana in corpore caffeinato
Rocket Mozzafiato type V - Eureka Atom V2 - Kinu m47
Rocket Mozzafiato type V - Eureka Atom V2 - Kinu m47