Hoe "reset" je de smaak papillen?

1
Weet iemand dat? Als je koffie gaat drinken en je hebt net een broodje pindakaas, sambal, komkommer op dan is je smaak zo anders door dat eten dat koffie niet meer neutraal smaakt.

Hoe doen anderen dat? Of stel, het is je beroep om koffie te proeven pichichi, loop je hier dan ook tegenaan?

Thanks

Edit:

Om niet het hele topic door te spitten zoekend naar het antwoord hier dé tip van pichichi : kauw op een koffieboon voordat je koffie gaat drinken. Het werkt gegarandeerd!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Hoe

4
Banaan schijnt goed te helpen. Maar ik meen dat mensen die hun Q grader cupping proef gaan afleggen dagen tevoren reeds scherpe kruiden, knoflook en dergelijke vermijden. Dus het beste is al die dingen laten staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

5
Ligt idd een beetje aan wat je op de tong hebt lijkt me, water zal een dikke laag olien en vetten niet weghalen.

Ik eet ‘s ochtends vaak een handje ongebrande noten, en vind een kopje expresso daarna vaak extra lekker. Wij drinken in de regel zuid amerikaanse boontjes, en misschien is dat mooi complementair aan elkaar.

Interessante vraag!
dus...

7
Inderdaad neutrale dingen zoals een stukje brood of cracker. Water is om te spoelen maar doet verder niks. Brood kan ook echt de smaak neutraliseren. Brood neemt veel meer op dan water waardoor het ook veel effectiever is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

8
Dat gaat moeilijk.Ik ben ook een whiskey liefhebber.Het eerste slokje whiskey is altijd het lekkerst.Daarna proef je al minder.Daarom drink ik altijd maar een slokkie whiskey.Voordeel is dat je er langere mee doet.
Een ristretto is bij mij ook twee max drie slokkies.Dus het probleem is niet echt aanwezig.

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

10
Wat jij eet, is wat ik ook lekker vindt, het beste is een 30 minuten geduld of de verminderde smaak even voor lief nemen, bij de 2e koffie wordt het beter!

's-morgens 2 tosti's van boerenbruin met een flinke schep sambal (zelfgemaakt) en daar geraspte belegen Goudse kaas op dan op de tegenoverliggende boterham shirache saus met citroengras, dat geheel pangebakken zonder boter, verslavend lekker en wel met een oosterse thee met kandijsuiker, daarna pas de koffie.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.