Jura F50 storing 5

1
Hallo,

Ik heb een storing 5 op een Jura F50.
Het Thermoblock is zo heet geworden dat de kunstroof behuizing er om heen verbrand is en versmolten. Heb uit een Jura F90 het thermo block sensor en zekering gebruik omdat ik wist dat die goed werkte.
In eerste instantie werd hij te heet. Ik weet het niet meer zeker maar had toen nog de oude sensorkabel eraan zitten. Heb toen ook het sensor snoer gebruikt van de f90 De F50 deed het met deze onderdelen even (een keer spoelen) zoals bedoelt. Daarna kwam storing 1 uitgezet
Toen ik hem weer aanzette ging de automaat verwarmen volgens tekst in de display. Echter werd het thermoblock niet warm en springt de automaat in storing 5.

Na het terugplaatsen van de geleende onderdelen uit de f90 blijkt dat dit apparaat nu ook storing 5 geeft 😡

Volgende vragen heb ik:

Wie kan mij vertellen wat de oorzaak kan zijn dat hetzij de sensor hetzij de zekering kapot gaat?
Weet iemand of het de zekering of de sensor is of wellicht heel iets anders dat nu defect is.
Kun je zekering en sensor uit een zelfde lijn/serie wel met elkaar uitwisselen of zit er verschil in weerstand etc in?

Re: Jura F50 storing 5

2
Op de voeding blijft een relais plakken. Zo is alles doorgebrand. Sensoren hebben verschillende kabellengtes, aansluitingen en waarden. Linke soep om die van andere machines te gebruiken. Origineel is alles verkrijgbaar en een sensor kost een tientje. De F50 is wel klaar nu lijkt me, want de kosten van herstel zijn wel heftig nu: voedingsprint, sensor, draadzekering, ophanging en wellicht element. En een bak tijd. Zonde

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

3
Beste Jura-impressa

Dank voor je duidelijke reactie.
Voor alle onderdelen ben ik 110 euro kwijt indien ik een gereviseerde voedingprint koop. Het art nummer van mijn apparaat matcht dus zou moeten werken. Dit bedrag is het mij ook nog wel waard.

Voor de F90 hoef ik dan alleen een nieuwe zekering te kopen of verwacht je dat zowel zekering als sensor kapot zullen zijn?

Weet jij hoe je op de oude print kunt herkennen welk relais kapot is zodat deze print evt ook hersteld kan worden? Zou het interessant vinden om te proberen maar je merkt wel heb er geen kennis van.

Een algemene vraag heb ik ook nog:
Is er ergens documentatie te vinden over welk type Jura in welk jaar geproduceerd / verkocht werd?
Zie bouwjaren op de bonenmolen en je schijnt het aan de streepjescode af te kunnen lezen. Dit laatste weet ik niet hoe maar is er geen overzicht van model en bouwjaar?
Benieuwd of jij dit weet.

In iedergeval al bedankt

Groet Martin

4
Martin,

Aan de hand van het artikel nummer krijg je altijd de juiste onderdelen. Aan de hand van de cijfers/barcode kun de productie datum aflezen. Verdere documentatie is door JURA als vertrouwelijk bestempeld en mag niet openbaar gemaakt worden op straffe van de verkoopovereenkomst.

Printplaten worden door JURA/Toptronic gerepareerd maar er zijn voldoende hobbyisten die dat ook doen/kunnen. Wij werken er niet mee, gebonden als we zijn aan originele onderdelen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *