Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?
11Oké, nou dan valt de Mozzafiato in elk geval al af, want dat is een warmtewisselaar.
Ik ben een newbie maar is het niet zo dat flushing alleen nodig is na het gebruiken van het stoompijpje?Pti schreef: vr 27 aug 2021, 12:44 Wat ik vooral bedoelde uit te leggen is dat een warmtewisselaar ook significant nadelen heeft als je alleen zwarte koffie drinkt.
Hij heeft namelijk als "voordeel" tov een single boiler dat je tegelijkertijd koffie kunt zetten en kunt opschuimen, maar dat gebruik je niet. En die eigenschap die je niet gebruikt zorgt voor het grootste nadeel van de traditionele warmtewisselaar: flushen omdat hij oververhit. Het is één van de redenen waarom veel mensen die willen zetten en stomen tegelijk overstappen op een twee boiler machine.
Een single boiler, Lelit mara X of dual boiler (waarbij je de stoomboiler uitzet) hebben dus als grote voordeel dat je temperatuur altijd stabiel zal zijn en je koffie altijd hetzelfde smaakt.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, maar ik snap de verwarring en je vraag. Voordat je gaat stomen en nadat je melk hebt gestoomd moet je inderdaad het pijpje even schoonblazen.dennisgaal schreef: Ik ben een newbie maar is het niet zo dat flushing alleen nodig is na het gebruiken van het stoompijpje?