Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

141
kilo schreef: di 27 sep 2022, 20:37 Misschien vereist het branden van 200 gram batches ook wel een aangepaste techniek. Ik heb nog nooit zo weinig per keer gebrand. Ik zie je laatste branding en die lijkt behoorlijk mooi qua opbouw en is toch erg snel.
Wellicht moet je op roastworld een kijken of er profielen van van 200 gram brandingen staan.
Er staat bij Aillio een interessant artikel over het branden van kleine (roast-)batches, incl. brandprofiel:

https://aillio.com/?page_id=33822

Ik gebruik deze vaak voor sampleroasts van 100 tot 150 gram.
Canters Coffee

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

142
FrancisPavoni schreef:
kilo schreef: di 27 sep 2022, 20:37 Misschien vereist het branden van 200 gram batches ook wel een aangepaste techniek. Ik heb nog nooit zo weinig per keer gebrand. Ik zie je laatste branding en die lijkt behoorlijk mooi qua opbouw en is toch erg snel.
Wellicht moet je op roastworld een kijken of er profielen van van 200 gram brandingen staan.
Er staat bij Aillio een interessant artikel over het branden van kleine (roast-)batches, incl. brandprofiel:

https://aillio.com/?page_id=33822

Ik gebruik deze vaak voor sampleroasts van 100 tot 150 gram.
Naar aanleiding van jouw post en dat artikel toch maar voor een iets grotere batch gegaan. Ik merk dat sampleroasten een iets andere techniek vereist. Aangezien ik de basis nog niet onder de knie heb ga ik daar dus nog niet aan beginnen.

Bijgevoegd in ieder geval de roasts van vandaag.
De 1e met een starttemperatuur van 200 graden.
De 2e met een starttemperatuur van 180 graden.
Het verloop en hiermee verschil is duidelijk waarneembaar. Was ook vooral op zoek naar het effect van een andere starttemperatuur.
De branding bij de 2e duurde bijna 45 sec langer.
Aan het eind ook iets meer gas gegeven, ondanks dat het elektra is, zoals eerder werd opgemerkt.

Op 220 graden IBTS de bonen eruit gehaald. Ben erg te spreken over de egale kleur van de bonen en de geur die er vanaf komt. Straks cuppen en dan ben ik benieuwd naar de smaak én vooral of ik smaakverschil proef tussen beide.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.
Bijlagen

143
Vandaag weer even een sessie gedaan, tot het te donker werd om verder te gaan. 4 batches Boquete Chiriquí uit Panama van de Hoofdkwartier special. Kan niet wachten om ze te proeven!

Heb nu het gevoel dat ik mijn brander wel redelijk onder de knie heb. Herken een beetje wanneer je het vermogen en daarmee de temperatuur bij en af moet schakelen. Verder drink ik alle bonen zelf en leer de smaken te herkennen (te rokerig/ver doorgebrand, iets te kort, zoet, grassig etc). Weet daardoor wat beter hoe ik bij kan sturen en ze komen ook steeds mooier en egaler uit de machine.
Afbeelding

Afbeelding
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

145
Had gister weer eens tijd voor een brandsessie. Begin het proces steeds meer onder de knie te krijgen en leuker te vinden. Heb nu het gevoel dat als ik 5x hetzelfde probeer dat er ook 5x ongeveer hetzelfde uitkomt.

De stap van de Braziliaanse Sorocabana boon die ik hiervoor had (en echt heerlijk vond!) naar de Panama Boquete Chiriquí was even wennen. De één was een natural processed koffie van 450-1200m en de ander een washed van ik gok zo'n 1200m hoogte. Die laatste heeft ook echt minder tijd nodig, al ben ik wel tot zo'n 25% development gegaan om geen hele zure tonen te krijgen.

Hier weer 5 batches back-to-back van 500g. Er zat ergens een half minuutje tussen, maar over het algemeen lukte het om ze redelijk gelijk te krijgen. Ben inmiddels ook zo ver dat ik de eerste zakken uit durf te delen :mrgreen:.

Afbeelding

Het wegen de output ben ik mee gestopt. Geen idee wat dat nog toevoegde, er kwam toch iedere keer hetzelfde uit.

148
Tot en met de first crack probeer ik er genoeg warmte in te krijgen zodat ze ook echt knappen. Daarna probeer ik ze niet te verbranden, maar wel 20-25% development te geven in de laatste fase. Deze keer ben ik wat meer aan de 25% kan gaan zitten, een goede medium branding.

Als ik de temperatuur niet begrens (zet Artisan op max 205C) en het vermogen niet afbouw, dan schiet deze door naar 220 C (of 230) en slaat de brander ook af in de beveiliging. Ik probeer rond de 200-210 C max uit te komen. Daarvoor voer ik naar het einde toe de fan speed op en het vermogen af en loopt de curve egaal/controleerbaar op.

Op deze manier lukt het om een goede eerste krak te krijgen, op een gelijkmatige temperatuur te houden in de development fase en ze niet onder- of te verbranden. Of dit de optimale smaak genereert, geen idee.