De kosten die de pan uitrijzen

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 11:26

De prijs voor stroom is te hoog om het zelf te doen, dat drijft het stroomverbruik of dat van gas enorm op als iedereen dat gaat doen. HAK zou dat mooi in grote hoeveelheden in 1 keer kunnen doen en in potjes stoppen zodat wij het voor weinig kunnen kopen in de supermarkt. Ook de boeren hebben daardoor werk en de supermarkt medewerker ook, om er een paar te noemen.

Als je een vaatwasser hebt kan het wel daarin worden geweckt! Samen met de afwas op het heetste programma in potjes met wat heet water, dan wordt het al lucratiever.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

cosss
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 apr 2016, 17:09

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor cosss » di 04 okt 2022, 11:43


Dat is volgens mij het geval met een luchtwarmtepomp, niet met een bodemwarmtepomp.

Maar als je een huis met radiatoren hebt (80% van Nederland?), dan heb je een Hoog Temperatuur warmtepomp nodig en die gaan richting de 15.000 euro. Helaas doen die het niet lekker als het koud is. Wil je gebruik maken van aardwarmte dan komt dan iets van 5.000 bij voor het aanleggen van de bron. Niet iedereen heeft die ruimte, en niet iedereen kan dat betalen. Je moet je serieus afvragen of je zo'n installatie binnen z'n levensduur terug verdient.
Poeh, dat zou ik niet precies weten.
Wij gaan volgend jaar verhuizen en hebben dan een bodemwarmtepomp. Ik ben benieuwd.
Ik weet van mijn ouders in ieder geval dat zij in de winter klagen omdat ze het met die luchtwarmtepomp niet warm genoeg krijgen.
Een warmtepomp werkt nogal nauw. De afgifte en vermogen (zowel min als max vermogen) dient in balans te zijn. Radiatoren kan prima, mits geschikt voor laag-temperatuur (Jaga, bijvoorbeeld) en voldoende buffer. Veel oud CV-monteurs hebben hier moeite mee. Een CV-systeem krijgt elk huis wel warm. Als deze balans ontbreekt, levert dit vaak de horrorverhalen op met ofwel te veel stroom ofwel te koud.

Vloer of plafond verwarming heeft de voorkeur, omdat je dan een grotere buffer hebt wat ervoor zorgt dat de warmtepomp eenmaal op temperatuur op minimale vermogen kan blijven draaien. Daarnaast is HT-warmtepompen een wassenneus. Die verbruiken enorm veel stroom, kan je beter op gas blijven stoken.

Zelf heb ik vorig jaar ons huis gasloos gemaakt, in Duitsland een Panasonic warmtepomp gekocht. Na subsidie nog geen 5800,- kwijt inclusief 300L SWW, je moet alleen een beetje handig zijn. Ik ruil ongeveer 1600m3 gas in voor 3200 kWh stroom.

Mijn tip: vraag om de warmteverlies- & verbruiksrapportage en meet samen met de buren het verbruik van de installatie. Je zal niet de 1e zijn met een verkeerd afgestelde installatie.
Londinium R, Eureka Olympus 75mm TiN Mythos burrs, OE Pharos & Clever Dripper

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 12:01

https://youtu.be/8JRwOHLE2Bo

Afbeelding


Hij zegt alleen iets geks, je hebt geen straling want het is warmte maar infrarood panelen, dat is toch straling?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor fransg » di 04 okt 2022, 12:22

De prijs voor stroom is te hoog om het zelf te doen, dat drijft het stroomverbruik of dat van gas enorm op als iedereen dat gaat doen. HAK zou dat mooi in grote hoeveelheden in 1 keer kunnen doen en in potjes stoppen zodat wij het voor weinig kunnen kopen in de supermarkt.
Ik heb de cijfers niet maar ik ben ervan overtuigd dat het vrachtvervoer naar de HAK fabrieken, de kosten van de glazen potjes, etikettering, de gigantische machines, het vervoer naar en de opslag in de distributiecentra, het innemen van plankruimte in de Jumbo, het werk van de vakkenvullers en alles véél duurder is dan dat wij een paar appels of wat groente koken. We eten het dan vers op, we hoeven niet zoals oma en opa in weckpotten in de kelder te bewaren.

HAK koopt het goedkoopste in, maakt wel mooie sier met filmpjes van het boerenbedrijf maar gaat voor maximale winst dus weinig betalen aan de boer, zoveel mogelijk vragen van de consument. En de Jumbo baas gooit er ook nog wat marge bovenop zodat hij extra Formule 1 wagens kan kopen en malafide motorcross bendeleiders kan sponsoren.

In de appelmoes zit vaak veels teveel suiker ook nog, dat kunnen we zelf veel beter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor Dirk Jan » di 04 okt 2022, 12:27

Ja, ik denk dat hij bedoelt dat de infraroodstraling die er is in het zogenaamde veilige gebied zit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Straling
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor Marcje » di 04 okt 2022, 12:44


Een warmtepomp werkt nogal nauw. De afgifte en vermogen (zowel min als max vermogen) dient in balans te zijn. Radiatoren kan prima, mits geschikt voor laag-temperatuur (Jaga, bijvoorbeeld) en voldoende buffer. Veel oud CV-monteurs hebben hier moeite mee. Een CV-systeem krijgt elk huis wel warm. Als deze balans ontbreekt, levert dit vaak de horrorverhalen op met ofwel te veel stroom ofwel te koud.

Vloer of plafond verwarming heeft de voorkeur, omdat je dan een grotere buffer hebt wat ervoor zorgt dat de warmtepomp eenmaal op temperatuur op minimale vermogen kan blijven draaien. Daarnaast is HT-warmtepompen een wassenneus. Die verbruiken enorm veel stroom, kan je beter op gas blijven stoken.

Zelf heb ik vorig jaar ons huis gasloos gemaakt, in Duitsland een Panasonic warmtepomp gekocht. Na subsidie nog geen 5800,- kwijt inclusief 300L SWW, je moet alleen een beetje handig zijn. Ik ruil ongeveer 1600m3 gas in voor 3200 kWh stroom.

Mijn tip: vraag om de warmteverlies- & verbruiksrapportage en meet samen met de buren het verbruik van de installatie. Je zal niet de 1e zijn met een verkeerd afgestelde installatie.

Wij hebben een jaren 30 huis met dunne spouw en een houten vloer, en als ik mijn huis werkelijk warmtepompfähig ga maken verdien ik dat volgens mij nooit meer terug. Ik wacht de verhalen van de collega's die dit gaan doen de komende tijd maar even af. Dan gebruik ik voorlopig een houtkacheltje erbij ga als laatste over ;-)
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 12:48


De prijs voor stroom is te hoog om het zelf te doen, dat drijft het stroomverbruik of dat van gas enorm op als iedereen dat gaat doen. HAK zou dat mooi in grote hoeveelheden in 1 keer kunnen doen en in potjes stoppen zodat wij het voor weinig kunnen kopen in de supermarkt.
Ik heb de cijfers niet maar ik ben ervan overtuigd dat het vrachtvervoer naar de HAK fabrieken, de kosten van de glazen potjes, etikettering, de gigantische machines, het vervoer naar en de opslag in de distributiecentra, het innemen van plankruimte in de Jumbo, het werk van de vakkenvullers en alles véél duurder is dan dat wij een paar appels of wat groente koken. We eten het dan vers op, we hoeven niet zoals oma en opa in weckpotten in de kelder te bewaren.

HAK koopt het goedkoopste in, maakt wel mooie sier met filmpjes van het boerenbedrijf maar gaat voor maximale winst dus weinig betalen aan de boer, zoveel mogelijk vragen van de consument. En de Jumbo baas gooit er ook nog wat marge bovenop zodat hij extra Formule 1 wagens kan kopen en malafide motorcross bendeleiders kan sponsoren.

In de appelmoes zit vaak veels teveel suiker ook nog, dat kunnen we zelf veel beter.
Jij en ik hebben inderdaad de cijfers niet. Daar ben ik het mee eens. Afbeelding De rest doet er niet toe want daar gaat het nu niet over, er is iets anders gaande in de samenleving.

Afbeelding

Ik ga de vaatwasser aanzetten. Afbeelding Zolang het nog kan en met volle bak en potjes groente en fruit.


‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » di 04 okt 2022, 12:52


Een warmtepomp werkt nogal nauw. De afgifte en vermogen (zowel min als max vermogen) dient in balans te zijn. Radiatoren kan prima, mits geschikt voor laag-temperatuur (Jaga, bijvoorbeeld) en voldoende buffer. Veel oud CV-monteurs hebben hier moeite mee. Een CV-systeem krijgt elk huis wel warm. Als deze balans ontbreekt, levert dit vaak de horrorverhalen op met ofwel te veel stroom ofwel te koud.

Vloer of plafond verwarming heeft de voorkeur, omdat je dan een grotere buffer hebt wat ervoor zorgt dat de warmtepomp eenmaal op temperatuur op minimale vermogen kan blijven draaien. Daarnaast is HT-warmtepompen een wassenneus. Die verbruiken enorm veel stroom, kan je beter op gas blijven stoken.

Zelf heb ik vorig jaar ons huis gasloos gemaakt, in Duitsland een Panasonic warmtepomp gekocht. Na subsidie nog geen 5800,- kwijt inclusief 300L SWW, je moet alleen een beetje handig zijn. Ik ruil ongeveer 1600m3 gas in voor 3200 kWh stroom.

Mijn tip: vraag om de warmteverlies- & verbruiksrapportage en meet samen met de buren het verbruik van de installatie. Je zal niet de 1e zijn met een verkeerd afgestelde installatie.

Wij hebben een jaren 30 huis met dunne spouw en een houten vloer, en als ik mijn huis werkelijk warmtepompfähig ga maken verdien ik dat volgens mij nooit meer terug. Ik wacht de verhalen van de collega's die dit gaan doen de komende tijd maar even af. Dan gebruik ik voorlopig een houtkacheltje erbij ga als laatste over ;-)
Nu is het gas, moment geduld en stroom wordt ook aan banden gelegd. Zie dan die warmtepomp eens terug te verdienen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor Madencio » di 04 okt 2022, 14:21

Toch nog...
Screenshot_2022-10-04-14-20-35-04_934063725ade6732c9efb1f53cb32ef4.jpg
La Pavoni / DF83

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor fransg » di 04 okt 2022, 14:27

Dat is heel mooi, we betalen belasting en geven onszelf dan 5 cent per kuub gas terug, of niet terug, maar we betalen minder meer ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron