Ruben- schreef: di 04 okt 2022, 08:27
Marcje schreef: di 04 okt 2022, 08:18
Ruben- schreef: di 04 okt 2022, 06:30
Dat is volgens mij het geval met een luchtwarmtepomp, niet met een bodemwarmtepomp.
Maar als je een huis met radiatoren hebt (80% van Nederland?), dan heb je een Hoog Temperatuur warmtepomp nodig en die gaan richting de 15.000 euro. Helaas doen die het niet lekker als het koud is. Wil je gebruik maken van aardwarmte dan komt dan iets van 5.000 bij voor het aanleggen van de bron. Niet iedereen heeft die ruimte, en niet iedereen kan dat betalen. Je moet je serieus afvragen of je zo'n installatie binnen z'n levensduur terug verdient.
Poeh, dat zou ik niet precies weten.
Wij gaan volgend jaar verhuizen en hebben dan een bodemwarmtepomp. Ik ben benieuwd.
Ik weet van mijn ouders in ieder geval dat zij in de winter klagen omdat ze het met die luchtwarmtepomp niet warm genoeg krijgen.
Een warmtepomp werkt nogal nauw. De afgifte en vermogen (zowel min als max vermogen) dient in balans te zijn. Radiatoren kan prima, mits geschikt voor laag-temperatuur (Jaga, bijvoorbeeld) en voldoende buffer. Veel oud CV-monteurs hebben hier moeite mee. Een CV-systeem krijgt elk huis wel warm. Als deze balans ontbreekt, levert dit vaak de horrorverhalen op met ofwel te veel stroom ofwel te koud.
Vloer of plafond verwarming heeft de voorkeur, omdat je dan een grotere buffer hebt wat ervoor zorgt dat de warmtepomp eenmaal op temperatuur op minimale vermogen kan blijven draaien. Daarnaast is HT-warmtepompen een wassenneus. Die verbruiken enorm veel stroom, kan je beter op gas blijven stoken.
Zelf heb ik vorig jaar ons huis gasloos gemaakt, in Duitsland een Panasonic warmtepomp gekocht. Na subsidie nog geen 5800,- kwijt inclusief 300L SWW, je moet alleen een beetje handig zijn. Ik ruil ongeveer 1600m3 gas in voor 3200 kWh stroom.
Mijn tip: vraag om de warmteverlies- & verbruiksrapportage en meet samen met de buren het verbruik van de installatie. Je zal niet de 1e zijn met een verkeerd afgestelde installatie.