Re: Beginner zonder maler en machine

11
bobbee schreef: zo 24 mar 2019, 07:46 Voor espresso geen comandante kiezen. De maalgraad verstelling is getrapt en de schijfjes lenen zich beter voor filter. Ik gebruik hem uitsluitend voor filter en dan is hij geweldig! Voor espresso dan beter voor een kinu gaan. Zowel de traveler en m47 zijn zeer geschikt. De schijfjes zijn wat agressiever geslepen en het hengsel is niet te kort waardoor het malen sneller gaat en niet te zwaar. Ik heb de traveler en M47 die ik gebruik in combinatie met de mypressi twist die samen een hele goede espresso maakt! Kun je ook checken, werkt met slagroom spuit gasampulen. Heel leuk apparaat en momenteel op marktplaats te vinden. Meer info op het forum, mag je zelf even opzoeken.
De Rok is al meer over geschreven en is geen topper. Temperatuur stabiliteit en de plastic zuiger en aluminium behuizing zijn niet om blij van te worden, wanneer je echt espresso druk gaat uitoefenen op de machine zal hij het niet lang uithouden. Het ontwerp is al van jaren her en de nieuwere on onverwarmde manual machines, zoals de flair of cafelat robot, zijn veel verder doorontwikkeld en genieten echt de voorkeur!
Maar het blijft behelpen hoor, alles goed voor verwarmen met kokend water want anders krijg je gewoon geen lekkere espresso. Zuur!
Je kunt ook kijken voor 2e hands la pavoni Proffesional van na 1998 met 51mm portafilter. Werkt geweldig, heb er sinds een weekje 1 en ben er al erg blij mee. Zet er net als ik een Niche zero naast en goede vers gebrande koffiebonen en je zult versteld staan en het werken ermee is leuk.

Maar ik hoop dat je het aanneemt en de Rok en comandante achterwege laat. De Rok maler heb ik gehad, niet kopen! Zeer slecht en sorry, maar de Hario molen die hierboven wordt genoemd is er 1 die je al helemaal moet skippen! Dat is geen serieuze maler! Zowel voor filter als espresso. Tenzij je het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar dan heb je ook geen advies nodig. Succes.
Afbeelding
Afbeelding
Advies heb ik wel nodig, en ben blij met elke toevoeging :)
Voor 2e hands heb ik ook al beetje gekeken, maar wat voor mij dan moeilijk is gezien in beginner ben, hoe weet ik of de machine daadwerkelijk nog goed is en niet toe is aan een onderhoudsbeurt.
Ik snap dat voor iemand die apparaten van 1000+ heeft staan dat een espresso van een Roc of Flair een stuk minder is. Ik kom van een Krups volautomaat, wat ik al prima vind mits goede bonen, maar ben wel benieuwd hoe ik met een klein budget die espresso beter ga krijgen dan mijn volautomaat.
Misschien dat dan in de toekomst er ook apparaten gaan komen van 1000+ maar wil eerst graag weten of ik deze andere manier van bereiden leuk ga vinden.

12
Koffiekanon schreef:
bobbee schreef: zo 24 mar 2019, 07:46 Voor espresso geen comandante kiezen. De maalgraad verstelling is getrapt en de schijfjes lenen zich beter voor filter. Ik gebruik hem uitsluitend voor filter en dan is hij geweldig! Voor espresso dan beter voor een kinu gaan. Zowel de traveler en m47 zijn zeer geschikt. De schijfjes zijn wat agressiever geslepen en het hengsel is niet te kort waardoor het malen sneller gaat en niet te zwaar. Ik heb de traveler en M47 die ik gebruik in combinatie met de mypressi twist die samen een hele goede espresso maakt! Kun je ook checken, werkt met slagroom spuit gasampulen. Heel leuk apparaat en momenteel op marktplaats te vinden. Meer info op het forum, mag je zelf even opzoeken.
De Rok is al meer over geschreven en is geen topper. Temperatuur stabiliteit en de plastic zuiger en aluminium behuizing zijn niet om blij van te worden, wanneer je echt espresso druk gaat uitoefenen op de machine zal hij het niet lang uithouden. Het ontwerp is al van jaren her en de nieuwere on onverwarmde manual machines, zoals de flair of cafelat robot, zijn veel verder doorontwikkeld en genieten echt de voorkeur!
Maar het blijft behelpen hoor, alles goed voor verwarmen met kokend water want anders krijg je gewoon geen lekkere espresso. Zuur!
Je kunt ook kijken voor 2e hands la pavoni Proffesional van na 1998 met 51mm portafilter. Werkt geweldig, heb er sinds een weekje 1 en ben er al erg blij mee. Zet er net als ik een Niche zero naast en goede vers gebrande koffiebonen en je zult versteld staan en het werken ermee is leuk.

Maar ik hoop dat je het aanneemt en de Rok en comandante achterwege laat. De Rok maler heb ik gehad, niet kopen! Zeer slecht en sorry, maar de Hario molen die hierboven wordt genoemd is er 1 die je al helemaal moet skippen! Dat is geen serieuze maler! Zowel voor filter als espresso. Tenzij je het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar dan heb je ook geen advies nodig. Succes.
Afbeelding
Afbeelding
Voor 2e hands heb ik ook al beetje gekeken, maar wat voor mij dan moeilijk is gezien in beginner ben, hoe weet ik of de machine daadwerkelijk nog goed is en niet toe is aan een onderhoudsbeurt.
Ik snap dat voor iemand die apparaten van 1000+ heeft staan dat een espresso van een Roc of Flair een stuk minder is. Ik kom van een Krups volautomaat, wat ik al prima vind mits goede bonen, maar ben wel benieuwd hoe ik met een klein budget die espresso beter ga krijgen dan mijn volautomaat.
Misschien dat dan in de toekomst er ook apparaten gaan komen van 1000+ maar wil eerst graag weten of ik deze andere manier van bereiden leuk ga vinden.
Ik heb geen apparaten van 1000 euro plus (meer). Ik heb een pavoni en een niche zero die ik heel geschikt vind, ook voor jou. Ik wil nu juist niet snobistisch zijn en je op weg helpen, maar wel de juiste weg.
De comandante is geen goedkoop handmalertje en die noem je wel dus ik denk dan dat er wel wat mogelijk is. Tip van iemand van instagram icm de Rok is iets wat je wel aanneemt maar echt niet zo een goede tip. Ik durf te wedden dat hij geen espresso maakt met een goede fijne maalgraad en genoeg druk.
Ik hoop dat je mij begrijpt en ik niet verkeerd overkom. Daarvoor doe ik dit niet, ik adviseer je niet voor mijn eigen ego. Wil gewoon goed advies geven en je op weg helpen juist omdat je beginner bent. Het maakt daarvoor niet uit wat je nu hebt staan

Volgens mij heb je nog nooit vers gebrande koffie gekocht en gedronken. Daar zou ik vandaag wat van bestellen en dat eens proeven van de week als je het binnen hebt uit de apparatuur die je nu hebt. Waarschijnlijk sla je al stijl achterover.
Afbeelding

Check bijvoorbeeld
- Het hoofdkwartier koffiebranderij. (bekende van het forum, schappelijk geprijsd)
- Facino koffie
- Dutch barista coffee

Succes.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

13
bobbee schreef: zo 24 mar 2019, 08:31
Koffiekanon schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb geen apparaten van 1000 euro plus (meer). Ik heb een pavoni en een niche zero die ik heel geschikt vind, ook voor jou. Ik wil nu juist niet snobistisch zijn en je op weg helpen, maar wel de juiste weg.
De comandante is geen goedkoop handmalertje en die noem je wel dus ik denk dan dat er wel wat mogelijk is. Tip van iemand van instagram icm de Rok is iets wat je wel aanneemt maar echt niet zo een goede tip. Ik durf te wedden dat hij geen espresso maakt met een goede fijne maalgraad en genoeg druk.
Ik hoop dat je mij begrijpt en ik niet verkeerd overkom. Daarvoor doe ik dit niet, ik adviseer je niet voor mijn eigen ego. Wil gewoon goed advies geven en je op weg helpen juist omdat je beginner bent. Het maakt daarvoor niet uit wat je nu hebt staan

Volgens mij heb je nog nooit vers gebrande koffie gekocht en gedronken. Daar zou ik vandaag wat van bestellen en dat eens proeven van de week als je het binnen hebt uit de apparatuur die je nu hebt. Waarschijnlijk sla je al stijl achterover.
Afbeelding

Check bijvoorbeeld
- Het hoofdkwartier koffiebranderij. (bekende van het forum, schappelijk geprijsd)
- Facino koffie
- Dutch barista coffee

Succes.
Ik ben heel blij met je toevoeging en dat je de tijd neemt om mij te helpen :)
Om terug te komen op je bonen, ik heb denk ik al een kilo of 10 fascino bonen in huis gehad, dus die stap is al veel eerder gemaakt.
Zojuist dus een dubbele espresso uit mijn krups volautomaat gehaald alleen geeft dit mij niet het gevoel van wow, nu ben ik klaar voor de dag.

Ik ga vandaag eens kijken op marktplaats naar een Pavoni en wat er daar mogelijk is qua prijs, ik begrijp dat dit een betere keuze is dan een rok of flair.
Ik was alleen naar dit soort apparaten aan het kijken omdat ik mezelf gewoon wou testen of deze manier van koffie zetten mij ook bevalt ipv op een knopje drukken.

Zag alleen wel dat de niche zero al een 500 euro kost? of heb ik dit verkeerd gekeken, kon namelijk weinig shops zo 1 2 3 vinden die hem verkopen

Nogmaals bedankt voor de tips! ze worden zeer gewaardeerd :D

14
Koffiekanon schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Het gaat hier niet om prijzen maar om gedoe :)
Als je espresso wil gaan zetten als beginner, zeker als beginner met een flair of wat bobbee zegt een cafelat. Het zijn gedoe machines, hoofdbrekers.
Het zijn machines voor erbij.
Dan kun je beter met een na 1998 gebouwde la pavoni beginnen.
Na 1998!!!! Niet ervoor want dat zijn zeker ook frustratie makers ,:).
Maar persoonlijk vind ik dat je als beginner echt niet met een levermachine moet beginnen.
Maar op marktplaats een leuke rancillo Silvia of een Domobar en een mazzer of macap of een andere goede molen scoren.
Over molens welke wel en welke niet is hier genoeg geschreven.
En dan hoeft het echt niet zo heel duur te worden.
Al mijn koffie machines komen van MP.
hanR of Piet van het forum hebben vaak ook leuke spullen staan.
Bij hun weet je zeker wat je koopt dan ook echt goed is.
Anders casabarista of coffee & kitchen, deze jongen verkoopt op MP echt goede spullen.
Dus succes met de keuze stress :)

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-8704F met Tapatalk

15
Fijn dat we dat duidelijk hebben want ik wil echt niet belerend zijn etc. Ik denk dat het snel samen gaat met advies geven. Het is nu wel duidelijk gelukkig.

Peter de Goede kun je, naast de hierboven genoemde verkopers, ook proberen voor een machine. www.ranciliosilvia.info
De niche kost inderdaad 500 euro. Misschien te duur, dan zou een ex-horeca maler van marktplaats een goede keuze zijn. Een fiorenzato T80, macap etc. Zoeken kunnen wij je goed mee helpen. Ik kocht ooit zo'n t80 voor 100 euro dacht ik. Met een beetje geduld...

Mijn zoon van 12 maakte een espresso met de pavoni voor mij eergisteren.... Zie hier:
Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

16
bobbee schreef: zo 24 mar 2019, 08:54 Fijn dat we dat duidelijk hebben want ik wil echt niet belerend zijn etc. Ik denk dat het snel samen gaat met advies geven. Het is nu wel duidelijk gelukkig.

Peter de Goede kun je, naast de hierboven genoemde verkopers, ook proberen voor een machine. www.ranciliosilvia.info
De niche kost inderdaad 500 euro. Misschien te duur, dan zou een ex-horeca maler van marktplaats een goede keuze zijn. Een fiorenzato T80, macap etc. Zoeken kunnen wij je goed mee helpen. Ik kocht ooit zo'n t80 voor 100 euro dacht ik. Met een beetje geduld...

Mijn zoon van 12 maakte een espresso met de pavoni voor mij eergisteren.... Zie hier:
Afbeelding

Heb eigenlijk meeste moeite met de keuze voor de maler, ook omdat ze zeggen dat daar de meeste winst is te behalen

17
Als ik met mijn kennis van nu weer zou beginnen met espresso, dan zou ik met mijn beperkte budget eerst investeren in een goede Super Jolly. Mocht ik dan last krijgen van upgraditis, dan zou de SJ me de kans geven om SSP schijven te installeren om weer een paar jaartjes voldoening te halen uit de kwaliteit van deze machine.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

18
Ik zou de Niche kopen.

- klein
- stil
- super goed maalsel door de grote conische maalschijven
- Single doser: nauwelijks retentie dus makkelijk wisselen van bonen.
- traploze maalgraad instelling
- goed door te verkopen als het nodig is
- eigenlijk heb je niet veel meer nodig voor een goede espresso als het op de maler aankomt.
- prijs/kwaliteit is spot on

19
Koffiekanon schreef:
bobbee schreef: zo 24 mar 2019, 08:54 Fijn dat we dat duidelijk hebben want ik wil echt niet belerend zijn etc. Ik denk dat het snel samen gaat met advies geven. Het is nu wel duidelijk gelukkig.

Afbeelding

Heb eigenlijk meeste moeite met de keuze voor de maler, ook omdat ze zeggen dat daar de meeste winst is te behalen
Over molens is genoeg geschreven en ruzie overgemaakt :) maar size das matter!! een molen met schijven boven 60 mm sowieso maar hoe groter hoe beter. Maar Grotere schijven geeft ook een grotere molen 9 van de 10 keer :) moet ook wel kunnen, vrouwen hebben vaak een andere kijk op dingen als ons mannen... zeg maar :).
Maar je moet kiezen voor iets en of je nu een mazzer, macap ,eureka enzz. Er is verschil altijd maar het is vaak meer gevoel dan.
Ene koffie doet het beter op die de ander op die.
Niet iedereen heeft plek voor 5 molens natuurlijk.

Ik heb een sm97 van MP kunnen scoren voor 180.
Ik ben er blij mee, te opzichtig van mijn oude home Vario een wereld van verschil.
Alleen die doser he, das nie handig, dus ik wil um omprutsen naar ondemand. Wel een beetje netjes prutsen zodat het lijkt of het zo bedoeld was :)

De home Vario is een leuk molentje, tot dat je nieuwe schijven wil kopen. De prijs daarvan ligt zo beetje 100 euro hoger dan van andere merken.
Dus die raad ik je niet aan :)

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-8704F met Tapatalk

20
Keuzes he ;)

Als je budget krap is zou ik een Bezzers BB005 kopen. Pakweg 280 euro. Als het even kan 2e hands voor ca. 175 euro. Dit is een eenvoudige en betrouwbare maler die een een uitstekend maalsel produceert. Bovendien niet zo groot en courant.

Als je meer wilt uitgeven dan is een Niche inderdaad een uitstekende keuze. Dan zit je op een dikke 500 GBP. Ook de Eureka Specialiata is een goede keuze. Reken op ca. 400 euro. Die geef ik absoluut de voorkeue boven de MK Vario vanwege de veel degelijkere bouw.

Een 2e hands Rancilio Silvia is zeker een optie. Maar niet op MP kopen. Vaak veel achterstallig onderhoud. Beter dan bij iemand als Peter de Goede kopen. Dan koop je zorgeloos een compleet gereviseerde machine waar je jaren meer vooruit kan. Maar besef wel dat een ongetunede Silvia zeker geen makkelijke machine is. Echt niet makkelijker dan een Millenium Pavoni! Met tuning (o.a. EX4 pomp, demper, PID en lagere druk) heb je een dijk van een machine. Grootste nadeel is dan alleen nog het gedoe met stomen. Maar dat is alleen een issue als je veel melkdrankjes drinkt.

Mocht je een Flair overwegen dan zou ik de Robot verkiezen! Inderdaad wel gedoe met kokend water en geen stoom. Maar moeilijk om een mooi shot mee te maken? Nee.

Een quickmill 820 is ook een prima keuze. Klein, snel warm, extreem betrouwbaar en courant. Samen met een Bezzera malertje prima instap setje.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs