Een Silvia is 10x meer een gedoemachine dan een La Pavoni.EspressoEelco schreef: zo 24 mar 2019, 08:44Het gaat hier niet om prijzen maar om gedoeKoffiekanon schreef:Advies heb ik wel nodig, en ben blij met elke toevoegingbobbee schreef: zo 24 mar 2019, 07:46 Voor espresso geen comandante kiezen. De maalgraad verstelling is getrapt en de schijfjes lenen zich beter voor filter. Ik gebruik hem uitsluitend voor filter en dan is hij geweldig! Voor espresso dan beter voor een kinu gaan. Zowel de traveler en m47 zijn zeer geschikt. De schijfjes zijn wat agressiever geslepen en het hengsel is niet te kort waardoor het malen sneller gaat en niet te zwaar. Ik heb de traveler en M47 die ik gebruik in combinatie met de mypressi twist die samen een hele goede espresso maakt! Kun je ook checken, werkt met slagroom spuit gasampulen. Heel leuk apparaat en momenteel op marktplaats te vinden. Meer info op het forum, mag je zelf even opzoeken.
De Rok is al meer over geschreven en is geen topper. Temperatuur stabiliteit en de plastic zuiger en aluminium behuizing zijn niet om blij van te worden, wanneer je echt espresso druk gaat uitoefenen op de machine zal hij het niet lang uithouden. Het ontwerp is al van jaren her en de nieuwere on onverwarmde manual machines, zoals de flair of cafelat robot, zijn veel verder doorontwikkeld en genieten echt de voorkeur!
Maar het blijft behelpen hoor, alles goed voor verwarmen met kokend water want anders krijg je gewoon geen lekkere espresso. Zuur!
Je kunt ook kijken voor 2e hands la pavoni Proffesional van na 1998 met 51mm portafilter. Werkt geweldig, heb er sinds een weekje 1 en ben er al erg blij mee. Zet er net als ik een Niche zero naast en goede vers gebrande koffiebonen en je zult versteld staan en het werken ermee is leuk.
Maar ik hoop dat je het aanneemt en de Rok en comandante achterwege laat. De Rok maler heb ik gehad, niet kopen! Zeer slecht en sorry, maar de Hario molen die hierboven wordt genoemd is er 1 die je al helemaal moet skippen! Dat is geen serieuze maler! Zowel voor filter als espresso. Tenzij je het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar dan heb je ook geen advies nodig. Succes.
Voor 2e hands heb ik ook al beetje gekeken, maar wat voor mij dan moeilijk is gezien in beginner ben, hoe weet ik of de machine daadwerkelijk nog goed is en niet toe is aan een onderhoudsbeurt.
Ik snap dat voor iemand die apparaten van 1000+ heeft staan dat een espresso van een Roc of Flair een stuk minder is. Ik kom van een Krups volautomaat, wat ik al prima vind mits goede bonen, maar ben wel benieuwd hoe ik met een klein budget die espresso beter ga krijgen dan mijn volautomaat.
Misschien dat dan in de toekomst er ook apparaten gaan komen van 1000+ maar wil eerst graag weten of ik deze andere manier van bereiden leuk ga vinden.
Als je espresso wil gaan zetten als beginner, zeker als beginner met een flair of wat bobbee zegt een cafelat. Het zijn gedoe machines, hoofdbrekers.
Het zijn machines voor erbij.
Dan kun je beter met een na 1998 gebouwde la pavoni beginnen.
Na 1998!!!! Niet ervoor want dat zijn zeker ook frustratie makers ,:).
Maar persoonlijk vind ik dat je als beginner echt niet met een levermachine moet beginnen.
Maar op marktplaats een leuke rancillo Silvia of een Domobar en een mazzer of macap of een andere goede molen scoren.
Over molens welke wel en welke niet is hier genoeg geschreven.
En dan hoeft het echt niet zo heel duur te worden.
Al mijn koffie machines komen van MP.
hanR of Piet van het forum hebben vaak ook leuke spullen staan.
Bij hun weet je zeker wat je koopt dan ook echt goed is.
Anders casabarista of coffee & kitchen, deze jongen verkoopt op MP echt goede spullen.
Dus succes met de keuze stress
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-8704F met Tapatalk
Ik heb sinds een paar weken een 1987 Pavonitje.
Dat gaat zo makkelijk.Daartegenover is een Silvia een nachtmerrie.
En wat koffie betreft.Ik weet niet of er een Jan Linders bij in de buurt zit.Voor 7,50 per 500 gram koop je daar heel lekkere bonen.
Limburgs Liefde bijvoorbeeld.