Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

14
HanR schreef:Wat een gepruts met die Robot.
Een Aplimont/Mini Gaggia, een Arrarex Caravel of een FE-AR La Peppina is veel makkelijker.
Ook allemaal open-boiler machines.

Tot slot een La Pavoni Pro. Voor relatief weinig geld heb je een verbazingwekkend goede machine.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Eens. Er zijn zeker goede alternatieven, maar die mogen de veters nog niet strikken van de Strietman.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

16
HanR schreef: zo 28 apr 2019, 12:47 Wat een gepruts met die Robot.
Een Aplimont/Mini Gaggia, een Arrarex Caravel of een FE-AR La Peppina is veel makkelijker.
Ook allemaal open-boiler machines.

Tot slot een La Pavoni Pro. Voor relatief weinig geld heb je een verbazingwekkend goede machine.
Eensch, dat gepiel met kokend water enzo met een robot zorgt er denk ik voor dat -als het nieuwe eraf is- je al snel totaal geen zin meer hebt in het hele ritueel...

Mini gaggia, vooral de eerste generatie met messing boiler is top. Stabiel, onderdelen verkrijgbaar én 58mm dus je kunt meer met de filters en tamoers die je mogelijk aanschaft. Een knutselaar bouwt er zelf een PID op of plaatst een hulpveer voor meer druk.

Als stoom belangrijk is ga dan indd voor een pavoni of een elektra Microcasa a leva. Eerstgenoemde heeft ook een goede waarde bij wederverkoop.

17
Als stoom belangrijk is ga dan indd voor een pavoni of een elektra Microcasa a leva.
Als stoom belangrijk is zou ik zeggen Elektra of Ponte. De Pavoni is juist een hele matige stomer. Met 1 gats tip en voor een enkele cappuccino volstaat het overigens wel.

Robot en gedoe? Geloof dat dit juist heel erg meevalt. Je maalt rechtstreeks in de PF en boiler die een geheel vormen. Daar giet je kokend water op en klaar. Veel eenvoudiger dan bij de Flair. In mijn Strietman moest ik ook geregeld water gieten. En een Pavoni moet je ook voor elke sessie vullen. Ik vind het raar dat we geen probleem maken van het handwerk dat nodig is voor zeg een Aeropress of V60 maar een Robot opeens gedoe zouden vinden. Met alle kleine levertjes moet je wat geduld hebben. Dat gedoe is juist deel van de charme. Zie het als een mooi ritueel. Je dagelijkse portie Zen. Maar goed, ik ga het ding eerdaags testen en pas dan kan ik uit eigen ervaring spreken...

Wordt vervolgd dus.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

18
bvds schreef: zo 28 apr 2019, 13:35Robot en gedoe? Geloof dat dit juist heel erg meevalt. Je maalt rechtstreeks in de PF en boiler die een geheel vormen. Daar giet je kokend water op en klaar.
Zo zie ik dat ook. Ik heb mij espresso al binnen en alles opgeruimd terwijl anderen nog wachten tot hun machine opgewarmd is. Als je een groter aantal shots willen zetten of heel de dag door snel koffie wil kunnen zetten dan is een meer geautomatiseerd toestel wel handiger.

19
Capuchin schreef: ma 29 apr 2019, 17:06
bvds schreef: zo 28 apr 2019, 13:35Robot en gedoe? Geloof dat dit juist heel erg meevalt. Je maalt rechtstreeks in de PF en boiler die een geheel vormen. Daar giet je kokend water op en klaar.
Zo zie ik dat ook. Ik heb mij espresso al binnen en alles opgeruimd terwijl anderen nog wachten tot hun machine opgewarmd is. Als je een groter aantal shots willen zetten of heel de dag door snel koffie wil kunnen zetten dan is een meer geautomatiseerd toestel wel handiger.
Ik maak een espresso in 45 seconden van malen tot drinken.Dan ben jij de fluitketel nog aan het vullen. :mrgreen: