Ik ontkalk enkele keren per jaar mijn Bezzera Mitica HX met Wigo snelontkalker.
Dat is een chemisch product dat niet zo gezond is als je het (per toeval) inneemt. Nu spoel ik de machine wel grondig na (telkens de boiler laten vollopen, opwarmen en leeglopen via de warmwaterpijp) maar er is nooit zekerheid dat er geen residu achterblijft.
Zijn er bezwaren tegen ontkalken met azijn? Voor andere toestellen werkt dat even goed en residu is minder schadelijk voor de gezondheid (wel voor de smaak natuurlijk).
Re: HX machine ontkalken met azijn
2Pak citroen- of wijnsteenzuur die zijn beter oplosbaar en dus makkelijker weg te spoelen.
3Citroenzuur is te verkrijgen bij de plaatselijke toko of in grotere hoeveelheden online. Ook Holland & Barret heeft het, maar dan wel met bijpassende prijs. Ik gebruik ongeveer 80 gram op een liter water.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.
4Ontkalk helemaal niets!
Doe iets aan het water voordat het je machine bereikt.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
5Helemaal eens met HanR maar waarom staan deze films eigenlijk op youtube?
https://youtu.be/iuODdWm7oJQ
https://youtu.be/iuODdWm7oJQ
Dokter dokter wat mankeert mijn machine?
6Voor als het kalf reeds verdronken is
7Ik doe iets aan het water voor dat het de machine bereikt: waterontharder in huis geplaatst en een Brita Purity C op de keukenkraan.HanR schreef: ma 29 apr 2019, 21:10 Ontkalk helemaal niets!
Kalk krijg je nooit helemaal weg (een waterontharder vermindert de hardheid slechts tot een acceptabel niveau) en reinigen van tijd tot tijd lijkt me niet slecht dus zo idioot is mijn vraag ook weer niet.
8Antwoord op je vraag. Geen azijn gebruiken.
5% Citroenzuur is al veel heb ik begrepen van Peter de Goede. Verhitten en de tijd geven.
5% Citroenzuur is al veel heb ik begrepen van Peter de Goede. Verhitten en de tijd geven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
9Wacht, op het naburige forum vraag je wat je moet doen, omdat je groep niet warm wordt.
Volg eerst de tip van Bobee aldaar.
De discussie hier heeft vrij weinig zin op deze manier.
Volg eerst de tip van Bobee aldaar.
De discussie hier heeft vrij weinig zin op deze manier.