Re: Gruis!

22
Ben ik toch benieuwd wat er nu dan is veranderd aan de instelling.... Staat toch tussen jouw instelling van stikken of stromen in, zou je zeggen...?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet. Maar de derde dubbele is nu nog steeds zonder gruis.(nou...een heeeel klein beetje, maar dat stoort me niet) Misschien dat de schoonmaak ook geholpen heeft en dat ik wat overenthousiast aan dat wieletje heb lopen draaien. Maar ik moet echt nog veeeeel leren blijkt nu. Hij stelde dat ding af door naar het maalsel te kijken, en de eerste die ie ermee zette was meteen prima, ik ben nog steeds in shocktoestand en blij natuurlijk maar aan de andere kant schaam je je natuurlijk dood :oops:

@mechwolf
hehehe wel maar eentje he, anders kan ie mij niet meer helpen.
Ik heb het idee dat ie nu juist fijner staat dan ik voor mogelijk hield zonder gruis, alleen is mijn ring dus ook verplaatst en is mn stickertje eraf, dus eigenlijk weet ik nog steeds niks. Ben wel niet meer bang om het ding open te maken om te poetsen, vonden ze in ieder geval bij TiraMiSu niet schokkend:)

24
als ik het goed begrijp zijn de schijven niet van hun plaats geweest en heeft ie gewoon je maalgraad via de stelring aangepast?

Aangezien jij ook een Silva hebt; hoelang loopt ie nu voor 30ml?
Vibiemme Domobar Junior, Macap MC4, Aeropress, Handpresso, Cafetiere, Chemex

25
de schijven zijn er niet uit geweest, dus hij is alleen goed schoongemaakt en opnieuw afgesteld.

Een enkele moet ik nog uitproberen.
In ieder geval ongeveer 27 seconden voor een dubbele.
(getimed vanaf het moment dat ik de knop omgooi)

Ik zal morgen de boel ook ff wegen voor je, heb je misschien meer aan.

P.S.
hij vond dat ik teveel op het internet zat :lol:

26
Ja, op internet wordt natuurlijk ook veel onzin verkocht. En mijn hele optie van wellicht niet lineaire of gecentreerde schijven bleek ook niet op te gaan (gelukkig!).
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe het kan dat jij òf te snel, òf te langzaam had met al dat maalsel in je kopje, en wat hij dan anders heeft gedaan... Bezinksel duidt in dit geval toch op te fijne maling, maar dan stikt je machine dus snel. Eén stapje grover zou dan normalerwijs niet meteen op veel te snelle doorloop moeten uitkomen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
geloof me...ik was net zo verbaasd als jou toen ik die espresso onder mn neus kreeg.
(en niet alleen over de sirupy goodness van die espresso)
To be fair: hij nam het wel serieus toen ik zei dat de schijven misschien niet parallel stonden dus dat had ie vast eerder gezien. Ik blijf toch ook een beetje hinken op de gedachte dat die schoonmaak resten van een eerdere misstap(van mij) heeft opgeruimd die nog door de machine zwierven.
Ook een beetje suf om twee factoren te veranderen(1.schoonmaken en 2.laten afstellen) zonder tussendoor een check te plegen, dan weet je het achteraf nooit zeker. `
Ik ben in ieder geval blij dat ie me serieus genoeg neemt om het ff te checken, als ik zo zie wat daar in en uit loopt is mijn klandizie peanuts voor ze. En....mijn espresso is weer kick-ass!!! (voor mij dan he, het is nog geen godennektar)
Ik moet meer gaan proeven en vergelijken en ben blij dat Mike (van het forum hier) straks ook kan gaan malen. Daar kan ik dan ook langs om zn hopper te legen :twisted:
Leer je vast meer van dan van een youtube-filmpje in het deens :lol: