Welke maler?

1
Ik ben een absolute beginner en zou graag binnenkort mijn eerst maler kopen. Ik heb al zéér veel gelezen over malers (misschien wel te veel, want hoe meer je leest hoe moeilijker het is om een keuze te maken) en ben wel geïnteresseerd in de Mazzer Mini Electronic. Die lijkt me prijs/kwaliteit wel in orde. Maar toch vraag ik mij af of ik na een jaartje of zo geen spijt zal krijgen dat ik niet direct een Compak K10 of Mahlkönig K30 heb gekocht. Wat denken jullie? De maler is tenslotte toch wel één van de belangrijkste vereisten om een goede espresso te kunnen zetten, niet?

Ciao,

KN

Re: Welke maler?

2
Gut, het ligt er maar helemaal aan wat je budget is en hoe groot je ambitie.

Ik denk niet dat je snel spijt zal krijgen van de Mini E, maar in mijn ogen is die K10 wel een betere molen waarmee het een stuk makkelijker is om constant heerlijke koffie te maken. Mag ook wel, want die molen is twee keer zo duur. En die K10 is ook wel een bakbeest van een ding hè?
Als geld geen kwestie is: die K10, zelfs nog liever dan de Mahlkönig. Je begint dan bovenaan, maar daar is ook wel weer wat voor te zeggen. Als je beurs het kan hebben, waarom niet?
Realiseer je wel dat goede apparatuur niet garandeert dat je altijd goede koffie gaat zetten, je moet er zelf ook tijd en aandacht in blijven steken. Ook als je de techniek eenmaal onder de knie hebt zal je elke dag moeten blijven schoonmaken, b.v.
En mocht je er na een jaar achter komen dat espresso maken toch niet je ding is, tja, dan ben je wel veel geld kwijt, want je mag blij zijn als je d'r dan 65% van de prijs voor terug krijgt.

Op zich vind ik het goed dat je begint bij de maler, want inderdaad bepaalt die, samen met de koffie zelf, voor een belangrijk deel het eindresultaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Hoi,

2 weken geleden heb ik mijn Mini E verkocht. Hij was toen 7 weken oud... Het is een goede molen, maar ik denk dat je met deze molen niet het maximale uit de bonen haalt en het kost ook wel wat moeite vind ik. Maar ik heb er echt wel lekkere koffie mee kunnen maken. Maar als je Mazzer wil, kan je ook voor de Super Jolly kiezen. Door de dozer krijg je een losser maalsel dan met de Mini E (minder klonten etc). En in Engeland is ie volgens mij goedkoper dan de Mini E.

Ik heb nu in Engeland bij Coffeehit een Anfim Super Caimano besteld. Maalschijven met een diameter van 75 mm en de molen draait langzaam, slechts 800 rpm. En goedkoper dan een K10!

Succes!
Micra&Ultra

4
Hoi,
ik ben een trotse bezitter van Mazzer Mini E sinds juli - vroeger kon ik zeggen 'ook een trotse bezitter' maar sinds Niels zijn Mazzer succesvol verkocht heeft....
Ik ben dik tevreden over de Mazzer en mn om de mix van kwaliteit en gebruiksgemak. Ik heb de uitvoering waar je met je porta-/filterhouder de knoppen bedient voor een enkele dan wel een dubbele hoeveelheid espresso en dat werkt errrg lekker. Lijkt me handiger dan een knop bovenop.
We zetten hier thuis met z'n tweeën koffie, afwisselend enkel, dubbel en dat gaat allemaal goed. Met de lampjes is vergissing uitgesloten. En je kan ook continu malen. Voor mij 1 van de grootste voordelen.
Maar ik heb bij het selecteren van de molen echt gekozen voor Grind on Demand - en geen doser. Aanzetten, houder er tegen houden en malen maar.....
Een ander voordeel - van alle Mazzer's - is de duidelijk schaal voor maalfijnheid bovenop - beter dan de Macap. Nog niet heel veel verschillende bonen gemalen maar de verstelling ligt nu meestal binnen 1, maximaal 2 nokjes.
De tijdinstelling voor de hoeveelheid koffie - enkel en dubbel apart - werkt met schroefjes en dat is ff wennen. Hier scoort Macap beter.
Verder netjes in gebruik, niet al te veel rommel en sproeien. De houder/steun om je filterhouder in te leggen is heel fijn.
Tot slot: makkelijk schoon te maken.
En ja wat kan beter. Klonteren, is ook afhankelijk van de boon. En de maal tijd instelling. Ik verdenkt de Mazzer er soms van toch meer/minder koffie maalt per portie. Wat vervelend is omdat ik juist hier consistentie had verwacht. Maar heb ook geleerd niet te snel aan de schroefjes te draaien. Komt altijd weer goed.
Koop ik'm weer? Ja. Voor het gebruiksgemak.
Wil je het beste uit de bonen halen en heb je geld - zie dan de adviezen van de anderen.

ik hoop dat je hier wat aan heb.
Ergens heb ik in dit forum nog een wat uitgebreidere koop afweging geplaatst - 'eerst een molen' was de titel. En nu zijn we weer anderhalve maand verder en een enthousiast koffie gebruiker.
groetjes Teun

5
Hey,

Bedankt voor de info allemaal! Ik denk dat ik toch maar voor de Kompak K10 zal gaan. Een maler koop je toch niet elke dag en hopelijk beleef ik er vele jaren plezier aan. Ik ben vandaag in Maastricht geweest en de koffie was er echt lekker. Het valt mij trouwens op dat de Nederlanders véél verder staan op gebied van koffie-kennis dan de Belgen. In België krijg je in vele gevallen, tot mijn grote spijt en frustatie, nog steeds een koffie met slagroom als je een cappuccino vraagt :evil:

Ciao,

KN