Re: Raad bij aankoop espresso machine

42
Allen!

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt. Veel info verkregen, goede raad! Je kan dagen en weken vergelijken maar eens moet je de knoop doorhakken.
Is het nu een slechte of goede keuze , daar zal tijd raad in brengen.

Maar ik vermoed dat er in deze prijsklassen weinig verschil tussen de verschillende merken zit (allemaal hun goede en minder goede kwaliteiten).

Het is dus een ECM Technika V profi PID geworden!

Door het iets hogere budget heb ik wat gezocht naar een alternatief maaltoestel. Deze mag ik van een vriend gebruiken en heb ook een ROK manuele grinder gekocht (niet lachen aub, maar krijgt hier en daar wel goede reviews :-))
Dus kan voorlopig nog wat spelen met deze grinders totdat ik de Eureka mignon Perfetto aankoop +- binnen 2a3 maanden.

Nogmaals dank voor jullie info en tot binnenkort als ik raad nodig heb bij mijn eerste espresso's!

43
Gefeliciteerd met je aankoop. Maar mag ik vragen waarom deze keuze? ECM maakt prima en goed afgewerkte machines. Maar deze Technika is onder de streep niet meer (en niet minder) dan een E61 HX.

Voor dat bedrag had je ook een Bianca kunnen kopen met dual boiler en PID control. Of voor veel minder een Rocket Appartemento die niet voor de ECM onderdoet als het om de output gaat. Je had dan meer in de maler kunnen stoppen. Nu we het daar over hebben:

Die Perfetto zou ik dus echt niet doen. Voor iets meer koop je de Specialita met grotere maalschijven. Die maalt beter en sneller.

Je moet natuurlijk vooral kopen wat je wilt en wil de pret niet bederven, maar waarom deze keuze? Advies winkel? Toch hopelijk geen verhalen als "ECM is de Rolls Royce onder de espressomachines...".

Hoe dan ook veel plezier met je hobby!
Laatst gewijzigd door bvds op di 11 feb 2020, 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

45
Dat ik voor de ECM gekozen heb is nogal lang verhaal.

Ten eerste, inderdaad zeggen veel mensen dat het de Rolls Royce is :-)
Ik heb er ook al wel gezien, de afwerking van deze mag er zijn, maar ik ken de kwaliteit en betrouwbaarheid niet van een Rolls natuurlijk!

Ten tweede was ik vooral aan het kijken en twijfelen tussen verschillende machines (Lelit Marax, VBM Domobar Junior/Super model 2020 of goede einde reeks aan goede prijs, Rocket R58 V2, Profitec 300...)
Tot ik een vriend toevallig gesproken had die veel in Finland zit en zei dat daar ene goede shop is.
Met de winkel contact opgenomen en kon de nieuwe ECM Technika V profi PID kopen voor +-1630 euro incl verzekerde verzending.

Alle testen op de gekende youtube kanalen spreken er goed over.

verder worden ook enerzijds goede verhalen over HX verteld anderzijds breken anderen deze af en zweren bij DB.
Dus allemaal wat verwarrend na een tijd.

Want wat maakt eigenlijk de meerprijs van een ECM, Bianca, R58, Domobar super PID,... tov een appartamento, Mara(X), Domobar Junior...
Is het enkel de DB vs HX?
Van de Bianca lees ik wel veel. Is het aan te nemen dat dit toestel zowiezo een 'betere aankoop' is tov ECM?

Maar! Ik had nog niet op de bestelbon knop gedrukt. Dus nog niks bindend hoor. Je was juist op tijd met uw berichtje. Het heeft me toch wat doen nadenken even.

Misschien het best om alles eens naast elkaar te leggen en het wat laten bezinken.

46
Ja dual boiler vs hx maar de lelit Bianca heeft nog meer in huis dan dat. Het hele pakket is sowieso compleet : tamper, naked portafilter, stoomtipjes, filterbakjes, water filter voor bij gebruik lekbak, aansluitset voor op de waterleiding incl afvoer van de lekbak, het zit erbij! Houten handvatten ook. Je kunt het Waterreservoir links, rechts of aan de achterzijde plaatsen.
Daarnaast heeft hij ook de rotatiepomp maar ook een hendeltje op de groep waarmee je de flow kunt beïnvloeden en dus ook de druk op de koffiepuck tijdens extractie!!! . Pre infusie tijd kun je instellen en sturen maar ook via het control center de stoomboiler uitzetten en instellen van de temperatuur via de pid uiteraard.
Kortom, je kunt je lol op en dat ook nog over 10 jaar met deze machine. De ecm ga je uiteindelijk verkopen, is echt niet zo bijzonder.
Machine heeft een hoop electronics dus daar valt wat van te zeggen maar dat heeft een machine met pid ook.
Als je echt degelijk wilt met niet heel poespas dan kies je een HX met een pressostaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

47
De ECM is zonder twijfel een goed afgewerkte machine. Maar feit is en blijft dst het niet meer en niet minder is dan een machine met E61 groep en warmtewisselaar. En dat in een dure verpakking. Natuurlijk is dat ook wat waard.

Ik zou alleen liever voor minder geld een eenvoudige Rocket Appartemento kopen met een dijk van een maler, bijv een Eureka Atom Pro. De Rocket heeft net als de ECM een E61 groep met HX en levert precies dezelfde output. Het geheel is nog steeds prima afgewerkt maar minde luxe. De betere maler gaat er voor zorgen dat je onder de streep een beter resultaat krijgt.

En als ik veel geld zou willen stoppen in een machine dan zou ik zaken als een dual boiler voor betere temperatuur controle en flow control willen. Dan weet je in ieder geval dat je niet na een tijdje tegen de beperkingen van de machine aan loopt.

Overigens heb je de ECM wel voor hele goede prijs. Koop dan tenminste de Eureka Specialita (en niet de Perfetto!) en ga er gewoon jaren plezier van hebben zonder je bezig te houden met upgrades.

Helaas is de kans groot dat je als je het virus te pakken krijgt meer wilt. De meeste mensen hier op het forum hebben ergens op hun pad een E61 HX gehad...en nu niet meer. Ik zie vooral twee groepen mensen in het koffiewereldje: zij die na een tijd willen upgraden (en blijven upgraden) en zij die er na een tijdje genoeg van krijgen en overstappen op Nespresso of een volautomaat. In beide gevallen gaat de eerste machine in de verkoop...

Wees in ieder geval gerust dat je met de ECM goede espresso kunt maken.
Laatst gewijzigd door bvds op wo 12 feb 2020, 08:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

48
Tip:

Vraag eens bij die winkel na of ze ook een Profitec 700 of Rocket R58 hebben voor die prijs. Beide machines zijn net als de ECM top afgewerkt en hebben een vergelijkbare nieuwprijs. Maar deze machines hebben i.t.t. de ECM wel een dual boiler!

49
Dat is duidelijk!

Indien ik wil gaan in de range van de iets duurdere modellen, gewoon gaan voor de Lelit Bianca. Ook toekomstgericht zit ik dan wat safer indien de hobby begint te escaleren !

Ik vermoedde dat ze geen R58 of profitec hebben, maar wel de reeks van Alex Duetto en Alex PID modellen.

Wat betreft de iets goedkopere, de kleine modellen nemen maar met DB, deze zijn er ook heb ik al gelezen (of een goedkoper einde reeksmodel mss van VBM, Alex).
Of
Indien goede output gewenst met weinig poespas. De Rocket Appartamento of Lelit Mara's!

BTW is het groot verschil RVS boilers of koper boilers. Heb vernomen dat koper niet zo gunstig is (niet zo goed als water er langer in blijft staan).

Maar sowieso een goede maler, dat had ik inderdaad reeds ook vernomen. Ik bedoelde ook de specialita ipv perfetto.

50
De Izzo's lopen qua bouwkwaliteit naar mijn mening duidelijk achter bij ECM/Profitec/Rocket. Ook VBM haalt dat niveau niet. De VBM Junior heeft dan wel een dual boiler maar weer geen PID control.

Persoonlijk zou ik gaan voor:

1. Lelit MaraX (op basis van specs) + Eureka Atom 75
2. Rocket Appartemento (minder specs wel bewezen kwaliteit) + Eureka Atom 75
3. Lelit Bianca (op basis van totaal pakket) + Eureka Specialita
4. Rocket R58/Profitec 700 (vanwege dual boiler) + Eureka Specialita
5. ECM Technika V Pro (als aanbieding aantrekkelijker dan nieuw) + Eureka Specialita

Ik ga dan uit van de normale prijzen. De ECM is normaal net zo duur als de genoende Rocket/Profitec. Voor <1700 euro zou ik de ECM hoger plaatsen. Je kunt er dan tzt voor 200 euro een flow control kit bijkopen als upgrade.

Koper of RVS? Lastig. Trend is RVS.