Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

31
Inmiddels het ontkalkingsprogramma doorlopen, zoals aangegeven in de video hier eerder. De machine staat nu 'gespoeld' in te werken. Over een uur of twee zal ik hem naspoelen met schoon water. Redelijk groen wat er uit kwam.

Enige opmerking, tijdens het blindfilteren om het ventiel te spoelen stopt de pomp. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Straks bij het naspoelen zal ik het nog eens testen.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

32
jimmy_zeropm schreef: vr 28 feb 2020, 20:43 Inmiddels het ontkalkingsprogramma doorlopen, zoals aangegeven in de video hier eerder.
Bedoel je dat je het ontkalkingsmiddel in het waterreservoir hebt gedaan en de hele machine door hebt laten lopen?

In november schreef HanR reeds:
HanR schreef: ma 18 nov 2019, 08:33 De HX kun je nog wel ontkalken als je er op verdacht bent dat juist door het ontkalken dingen verstopt kunnen raken (gliceur, restrictie).
Het vullen en van de stoomboiler met zuur is iets waar ik anders over denk dan het grootste deel van de rest van de wereld. Dat komt omdat ik niet zo'n liefhebber van zure melk ben. De gemiddelde thuismachine heeft geen boiler aftap. Er zijn wel trucjes om de boiler te spoelen, maar als het onheil (zuur in je stoomboiler reeds geschied is, is het sneller de boiler er uit te halen en te spoelen.
Je schreef:
jimmy_zeropm schreef: vr 28 feb 2020, 20:43 De machine staat nu 'gespoeld' in te werken. Over een uur of twee zal ik hem naspoelen met schoon water. Redelijk groen wat er uit kwam.
Heel benieuwd hoe het verder gaat!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

34
jimmy_zeropm schreef: vr 28 feb 2020, 21:27 Ja, exact deze stappen uitgevoerd;

Prima als het goed gaat, maar wat je ook vaak meemaakt op die manier is dat allerlei fragmenten kalk niet oplossen maar wel los raken en aan de zwerf gaan waarna ze kleine smalle doorgangen gaan blokkeren.

Daarom was denk ik laatst hierboven ook al het advies van HanR om het anders aan te pakken.

De video werd laatst hier ook al besproken:

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... ng#p108656
Hij zegt "door de thermosifonwerking krijg je heel veel kalkafzetting" en dus niet doordat er kalkrijk ongefilterd water in het reservoir wordt gegoten -- dat vind ik ook opmerkelijk ;-)

Iets voorbij 09:00 zegt hij ook dat je dit onderhoud het beste bij de vakman kan laten doen als je niet zeker van je zaak bent.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

35
Alles flink nagespoeld met schoon water. Machine lijkt goed te functioneren. De temp uit de heetwater tap ligt op 93 graden. Uit de zetgroep rond de 80, dat lijkt me iets laag. Het blindfilteren gaat goed, echter, in sommige gevallen valt de vibratie weg, de druk blijft evengoed staan gedurende de hendel omhoog is. De pomp lijkt dus wel goed te functioneren. Morgen weer verder.

36
Inmiddels alles uit elkaar. Het schoonmaken kan beginnen. Wat is het handigst hier in naar jullie mening? Gewoon met een borsteltje of laten weken ergens in.

Kan iemand iets vertellen over koperkleurige vlekken die ik hier en daar tegenkom? En welke onderdelen kan ik het beste wat vetten en welke bijvoorbeeld niet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

37
Ik doe dat onderhoud altijd zelf, zonder enig probleem, in twee simpele stappen:

1) naar Peter van Kafko
2) kijken hoe hij het doet terwijl we bijpraten over van alles
3) naar huis

online is er veel over te vinden. Op mijn blog staan ook verslagen van wat Peter precies doet maar dit kun je ook zien en lezen:

http://coffeetimex.wikidot.com/e61-group-servicing

38
We vorderen gestaag, alles schoongemaakt en veel rubbertjes, ringetjes en andere zaken vervangen. Ik hou alleen een paar dingetjes over waar geen bestemming voor lijkt te zijn. Zie de foto, vooral het kleine rode ringetje ben ik benieuwd naar :-). Ik ga nu de hoofdsplitsing op de machine nog reinigen en daarna gaat alles weer in elkaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding