Na het vroegtijdig overlijden van mijn Sette W moest ik op korte termijn op zoek naar een nieuwe maler.
Na alle positieve reviews heb ik een Niche Zero aangeschaft en die staat nu een paar weken op het aanrecht.
Van het heerlijke malen op gewicht naar het afwegen (in babyvoeding bekertjes ) en het langer preppen van het maalsel, vond ik toch wel een beetje tegenvallen.
Maar ja, als de smaak maar beter wordt!
En dat is het hem nou juist... Ik vind de smaak van mijn espresso echt minder geworden tov mijn oude Sette. Ik heb al 2 kilo supermarktbonen gekocht om er doorheen te jagen en meteen de kliko in te gooien om een beetje de schijven in te laten lopen.
Espresso blijft een beetje een rare smaak hebben. Kan het niet echt plaatsen maar het is een vieze nasmaak..
Iemand deze ervaring met een nieuwe Niche? Of met een andere nieuwe maler?
Re: Inlopen Niche Zero?
2Nee, vreemd.
Beide conische schijven, nauwelijks retentie. De schijven in de niche zijn de geroemde 68mm conische schijven die ook in de compak K10 zitten en mazzer kony. De schijven die iedereen een paar jaar terug moest hebben en alleen maar kon dromen van een maler als de niche.
Is smaak niet gewoon verder ontwikkeld?
Welke machine gebruik je, welke bonen en hoeveel doseer je? Koffie en espresso? Staat je watertemperatuur / boiler druk goed?
Beide conische schijven, nauwelijks retentie. De schijven in de niche zijn de geroemde 68mm conische schijven die ook in de compak K10 zitten en mazzer kony. De schijven die iedereen een paar jaar terug moest hebben en alleen maar kon dromen van een maler als de niche.
Is smaak niet gewoon verder ontwikkeld?
Welke machine gebruik je, welke bonen en hoeveel doseer je? Koffie en espresso? Staat je watertemperatuur / boiler druk goed?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
3Ik snap er geen fluit van.
Ik ben letterlijk van de één op de andere week van de Sette naar de Niche over gestapt.
Verse bonen van Giraffe Coffee. Dezelfde boon die ik eigenlijk altijd lekker vind.
18 gram in, 36 uit. Rond de 30 seconden.
Pid op mijn Expobar Brewtus 4 staat, net zoals altijd, op 92 graden.
Machine heb ik gisteren helemaal schoongemaakt, alles geweekt in cafiza enz..
Ik ben letterlijk van de één op de andere week van de Sette naar de Niche over gestapt.
Verse bonen van Giraffe Coffee. Dezelfde boon die ik eigenlijk altijd lekker vind.
18 gram in, 36 uit. Rond de 30 seconden.
Pid op mijn Expobar Brewtus 4 staat, net zoals altijd, op 92 graden.
Machine heb ik gisteren helemaal schoongemaakt, alles geweekt in cafiza enz..
4Bijzonder... Zou eigenlijk niet moeten kunnen. Mijn ervaring is dat ik het maalsel niet extra hoef te preppen na het malen omdat het uit de Niche komt. Daarin is het zelfs beter dan mijn andere molens die ik heb gehad. Dat het preppen kan bijdragen aan een betere shot geloof ik wel. Maar niet dat de Niche daar extra om vraagt.
Kan de rare nasmaak anders komen van:
1. Hebben je bonen voldoende rust tijd gehad na het branden?
2. Heeft de brander een verandering in zijn blend gemaakt of deze anders gebrand?
3. Zie vraag twee: is de temperatuur dan nu te laag?
Kan de rare nasmaak anders komen van:
1. Hebben je bonen voldoende rust tijd gehad na het branden?
2. Heeft de brander een verandering in zijn blend gemaakt of deze anders gebrand?
3. Zie vraag twee: is de temperatuur dan nu te laag?
5Het kan zijn dat je nu een heel andere EY met de andere schijven en dus je recept (of brew ratios) aan moet passen om dichter bij de oude vertrouwde smaak te komen.
Inlopen heeft meer te maken met toenemende snelheid en constantere doorloop naarmate de schijven ouder worden.
Inlopen heeft meer te maken met toenemende snelheid en constantere doorloop naarmate de schijven ouder worden.
6Mjah dat de bonen uitgerekend deze keer slechter/anders zouden zijn gebrand zou natuurlijk kunnen..
Dat zou ik dan bij de volgende bestelling kunnen zien..
En idd misschien proberen te gaan spelen met mijn standaard recept en dat waar nodig aan te passen.
Het rare is dat de slok en eerste smaken hetzelfde smaken als op de Sette. Alleen die nasmaak geeft hem dan toch een viezige afronding..
Dat zou ik dan bij de volgende bestelling kunnen zien..
En idd misschien proberen te gaan spelen met mijn standaard recept en dat waar nodig aan te passen.
Het rare is dat de slok en eerste smaken hetzelfde smaken als op de Sette. Alleen die nasmaak geeft hem dan toch een viezige afronding..
7Je eigen smaak ontwikkelt zich ook. Heb ik zelf ondervonden. Nu met de pavoni ben ik weer blij sinds hele lange tijd door compleet andere aanpak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
8Ik denk dat wat Pti zegt wel eens zou kunnen kloppen.
Los daarvan heeft de Niche een veel betere "resolutie" dus dat kan ook nog uitmaken. Wellicht dat er nu smaaktonen naar voren komen die met de Sette naar de achtergrond gedrukt werden. En als dat net smaaktonen zijn die je minder waardeert...
Toen ik jaren terug over ging op een andere versterker (NAD) en speakers (Mardaunt-Short) klonken mijn CD's opeens heel anders. Alsof ik allemaal nieuwe details hoorde. Sommige opnames vond ik opeens minder mooi...
Kortom, even spelen met je receptuur en anders andere koffie kiezen...
Los daarvan heeft de Niche een veel betere "resolutie" dus dat kan ook nog uitmaken. Wellicht dat er nu smaaktonen naar voren komen die met de Sette naar de achtergrond gedrukt werden. En als dat net smaaktonen zijn die je minder waardeert...
Toen ik jaren terug over ging op een andere versterker (NAD) en speakers (Mardaunt-Short) klonken mijn CD's opeens heel anders. Alsof ik allemaal nieuwe details hoorde. Sommige opnames vond ik opeens minder mooi...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
9Netzoals een luidspreker als het goed is geen eigen kleuring aan klank zou moeten geven zou een maler dit toch eigenlijk ook niet moeten doen.bvds schreef: za 14 mar 2020, 13:40 Ik denk dat wat Pti zegt wel eens zou kunnen kloppen.
Ik ben wat dat betreft een gelukkig man.Ik proef eerlijk gezegd nauwelijks tot niet smaakverschil tussen malers.Zoals ik al vele malen eerder gezegd heb denk ik dat we ons zelf best veel wijs maken.
Maar ik zou niet lang talmen als het echt storend voor je is en terug gaan naar de sette w.
De niche ben je zo kwijt.Schijnt veel vraag naar te zijn.
Keep safe.Wash your hands.
10Of even ergens een Sette proberen, kijken of dat echt "terug in de tijd" is.cremalover schreef: za 14 mar 2020, 14:17 Maar ik zou niet lang talmen als het echt storend voor je is en terug gaan naar de sette w.
De niche ben je zo kwijt.Schijnt veel vraag naar te zijn.
Keep safe.Wash your hands.
Of een andere maler proberen met dezelfde boontjes.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino