Re: Lever ervaringen en voorkeuren

141
Leuk, weer een La Pavoni gebruiker erbij.

Ik hanteer een pre-infusie van ongeveer 10 seconden op 5 bar.
Er valt zelden een druppel koffie uit, maar aan de randen van de basket hangt de koffie er aan.

Dan een seconde of 10 ff laten rusten.
Soms valt er dan een druppel vanaf.

Vervolgens met 10 bar (is best zwaar) de koffie er door persen en vanaf ongeveer de helft langzaam de druk laten afnemen, totdat’ie klaar is. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

142
Grappig jullie enthousiaste reacties, zeker mee doorgaan!
Vandaag weer een paar bakkies gezet. Weer 10 gram in de enkele filter. Iets meer aangedrukt om te kijken wat er gebeurd. Eigenlijk hetzelfde als de eerste shot. Bij de preinfusie geen druppels en dat blijkt dus niet nodig te zijn. Dan hendel naar benden en iets harder gedrukt totdat de eerste druppels vielen. Bij 19 gram gestopt, dus er zal bijna 20 gram in het kopje hebben gezeten. Smaak is goed, maar ik mis de crema. Zal ik iets fijner malen en minder hard tampen? Morgen uitproberen.

Groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

143
Smaak is goed, maar ik mis de crema. Zal ik iets fijner malen en minder hard tampen? Morgen uitproberen.

Crema geen probleem ;)

Ik zou eens de dubbele basket pakken. En geduld. Je krijgt vanzelf de slag te pakken...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs