Re: Even voorstellen

21
Maar wat ik schijnbaanbaar niet onder de pet krijg. Waarom kan een horecamachine (halfautomaat) zowel een gewone kop koffie als een espresso aparaat creeeren. Maar, kan een domobar of ander merk alleen maar espresso produceren.

Of ik mis ergens een hersencel dat ik het niet snap of ik denk te moeilijk... ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

22
jordy schreef: vr 10 apr 2020, 18:27 Een hevelmachine, daar moet je moeite in steken om een lekkere kop koffie uit te krijgen, je gaat er aan staan en drinkt vervolgens zo bewust mogelijk je kop leut.
Voor de kleintjes geldt dat zeker. Met de meeste grote hefboom-machines, zoals o.a. mijn Londinium, wordt het weer kinderspel, dat is bijna steggelen, zo makkelijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

23
jordy schreef:Maar wat ik schijnbaanbaar niet onder de pet krijg. Waarom kan een horecamachine (halfautomaat) zowel een gewone kop koffie als een espresso aparaat creeeren. Maar, kan een domobar of ander merk alleen maar espresso produceren.

Of ik mis ergens een hersencel dat ik het niet snap of ik denk te moeilijk... ;)

Het hangt er van af hoe je een gewone kop koffie kwalificeert. 50% epresso en toevoeging 50% uit de heet water tap, en je krijgt al een drank dat heel veel op normale koffie lijkt. Aan de andere kant is het mi. wel zo dat iedere specifieke zetmethode wel een eigen smaak met zich meebrengt. Een paar maanden geleden mijn eerste pour over gedronken en dat had, zeker qua zachtheid (ook door het aangewende water) wel een heel eigen karakter, zoals je dat niet uit een espressomasjien krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

24
Wat Gilleko zegt inderdaad: wat vind jij gewone koffie?

Je zou voor de grap eens met dezelfde boon op drie manieren "gewone" koffie moeten zetten:
1. Uit een espresso machine aangelengd met water.
2. Uit een klassiek filter apparaat of nog mooier opgeschonken V60/Chemex.
3. Aeropress/frenchpress/cupping

Allemaal zullen ze anders smaken, omdat het proces anders is. Koffie komt in vele soorten en vormen.

Misschien vind jij "gewone koffie" uit een espressomachine wel lekker. Dan is dat prima. Alleen is het niet hetzelfde als filterkoffie. Al zou het alleen al zijn dat er een filter komt kijken bij filterkoffie

25
Na heel wat gelezen te hebben op dit forum, al jullie reacties binnen dit item en alle reacties die al eerder zijn gepost. Is mijn conclusie dat ik het mijzelf niet te moeilijk moet maken. Ik ben aan het denken een Niche Zero te kopen. Kosten (omgerekend) €600 incl verzenden vanuit UK, vond geen leverancier in NL.

Daarnaast ga ik eens testen met een Chemex, kijken hoe die "gewone" kop koffie ons bevalt.

Voor de espresso begin ik met een wat betaalbare machine een Domobar of zo. Als ik daarmee over weg kan en er komt een kwalitatieve hevelmachine langs, kan ik de stap wagen.

Is een Domobar de beste optie voor een butget van rond de €400 a €500?

26
Kweenie of ik dit hier kan vragen, maar op de een of andere manier boeit die Moccamaster mij. Is die de moeite waard om te kopen voor "normale" filterkoffie. Een relatief klein Nederlands bedrijf dat ondanks globalisering en goedkope chinese klonerij overleeft en blijvende wereldfaam heeft verworven.

27
Voor 4 á 500,- kun je ook een leuke "kleine" hx-machine kopen. Ik heb nog een Stella Magister die binnen je budget past. Helemaal compleet met onderhoudsbeurt bij aflevering en garantie.
Qua temperatuur stabiliteit een klasse beter dan de door jou aangehaalde Domobar.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

28
gilleko B. schreef:Kweenie of ik dit hier kan vragen, maar op de een of andere manier boeit die Moccamaster mij. Is die de moeite waard om te kopen voor "normale" filterkoffie. Een relatief klein Nederlands bedrijf dat ondanks globalisering en goedkope chinese klonerij overleeft en blijvende wereldfaam heeft verworven.

De technivorm moccamaster is heel erg goed voor een normale filterkoffie.
Het water wordt verwarmd door een koperen buisje met een verwarmingsspiraal daaromheen en dat zorgt voor een constante temperatuur. Ze staan vaak bij de kringloop voor weinig!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

29
Hoe lossen ze dan het volgende op?
Bij vrijwel alle filterapparaten loopt het verwarmde water door het koudwater reservoir omhoog naar de.koffie. lijkt mij niet goed.

Een uitzondering is de Philip Café Gourmet.
Het nadeel zou kunnen zijn dat het water daar weer te heet is.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

30
Koperen mini boilertje. Het water gaat weliswaar omhoog door het reservoir maar komt niet in aanraking daarmee. Plastic buis en daar "zweeft" het glazen buisje doorheen omhoog. Vindt geen interactie plaats.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!