Re: Aanschaf van eerste machine

11
Hallo.
Je koopt een Niche? Schijnt een top maler te zijn volgens de kenners. En dan ga je melk op het fornuis opschuimen?
Ga voor een tweedehands HX of een zichzelf respecterende hevel machine die ook een beetje kan stomen en je bent de man, alles in één machine. Geen gepruts op het fornuis, een goede espresso en fatsoenlijke melk ( en dat laatste is niet zo makkelijk als het lijkt... althans voor mij).
Ik heb al jaren een Bezzera Magica (hx) en sinds een half jaartje een Ponte Vecchio export.

Succes met je zoektocht!

12
Als je opwarmtijd belangrijk vindt en niet van plan bent om melk op te schuimen met de machine, kun je ook kijken naar machines met een thermoblock. Die staan vaak binnen een minuut voor je klaar om koffie te zetten. Melk opschuimen is daarmee praktisch onmogelijk: terwijl je koffie afkoelt staat je machine op te warmen voor stoom, of terwijl je melk verpietert is je machine nog aan het afkoelen om koffie te kunnen maken. Ik spreek uit ervaring, dus die machine gaat binnenkort de deur uit ;)

Als je graag cappuccino drinkt, doe jezelf dan een plezier en overweeg meteen een warmtewisselaar. Ga voor een machine met een echte aan/uit schakelaar en sluit die aan op een tijdschakelaar of slim stopcontact, dan is de machine elke ochtend klaar voor gebruik als je wakker wordt. Stomen kan gelijktijdig met het zetten van koffie, en het lijkt me een stuk eenvoudiger dan in de weer met een pan en kloppertje op het fornuis.

13
Ik zou een voor HX gaan. Qua tijd is het opwarmen niet een heel groot verschil met thermoblock.

Met de Bezzera Magica had ik een slimme schakelaar. Dus bij wakker worden direct inschakelen. Na douchen, aankleden en ontbijt klaarmaken; was de machine warm genoeg voor een lekker bakkie. Na 25-30 min kan ik onderweg naar werk zijn.

Met het nieuwe apparaat nog even uitvinden of dat systeem werkt en anders heb ik nog een andere mogelijkheid.

Hou rekening dat de Niche Zero echt fantastisch is; dus te eenvoudige machine zorgt eventueel snel weer voor een upgrade.

14
Janar schreef: do 07 mei 2020, 22:48 Ik zou een voor HX gaan. Qua tijd is het opwarmen niet een heel groot verschil met thermoblock.

Met de Bezzera Magica had ik een slimme schakelaar. Dus bij wakker worden direct inschakelen. Na douchen, aankleden en ontbijt klaarmaken; was de machine warm genoeg voor een lekker bakkie. Na 25-30 min kan ik onderweg naar werk zijn.

Met het nieuwe apparaat nog even uitvinden of dat systeem werkt en anders heb ik nog een andere mogelijkheid.

Hou rekening dat de Niche Zero echt fantastisch is; dus te eenvoudige machine zorgt eventueel snel weer voor een upgrade.
Thermoblokkie van mijn 820's deden er ongeveer 10 minuten over. Een minuut is onzin.
Een deftige HX toch wel 30.

15
cremalover schreef:
Thermoblokkie van mijn 820's deden er ongeveer 10 minuten over. Een minuut is onzin.
Een deftige HX toch wel 30.
Ik spreek nergens over een minuut!
Voor de Magica had ik ook een thermoblock en dat was inderdaad ongeveer 10 min.
Mijn Magica was na ongeveer 20 minuten warm. De warmtewisselaar altijd al wel sneller. Even de E61 flushes voor 10 seconden om zeker te zijn. De huidige Duo zal niet veel verschillen. Ik heb even geen laser thermometer om te controleren. De boilers zelf zijn snel op temperatuur.

16
Een E61 groep doet er 40 a 45 minuten over om volledig verzadigd te zijn van warmte om zijn stabiliteit van temperatuur te kunnen waarmaken voor het trekken van een espresso.
Het is gewoon een groot blok messing van pak 'm beet 6 kg.
Is dat een probleem? Nee, als je slim werkt en het apparaat op de juiste tijd aanzet zoals gezegd met slimme schakelaar of zoiets.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

17
De ene thermoblock is de ander niet. Er zijn machines die in ongeveer een minuutje klaar voor gebruik zijn (bijv de simpelere Solis/Sage/Breville/Gastroback machines). Zou ik deze aanraden? Nee. Maar wil je een machine die echt snel klaar is voor gebruik en niets met melk doen, kan dit een optie zijn.

19
Het blijft een heel persoonlijke overweging waar je voor gaat. Alleen kan ik mij wel in meg haar mening vinden: je gaat voor een goede maler van €630,-. Daar kan je mooie dingen mee doen en is echt een goede aanschaf. Alleen nu kan het gebeuren dat je hem gaat bottlenecken door te besparen op je espressomachine. Ook het opschuimen met een melkthermomer in een pannetje lijkt mij zoveel meer werk en omslachtig, dat je je terecht kan afvragen of dat de besparing van die €100,- waard is. Met +/- €700,- kan je mooie jonge tweedehands hx machines kopen van goede merken. Het vergt enig geduld met zoeken en wachten. Ook dit forum heeft mensen die ze verkopen. En met enig geluk kan het nog voordeliger.
Vraag wel goed naar het onderhoudt en kijk naar de binnenkant van de machine. Reken ook €100-€150 voor een servicebeurt. Tenzij al gerevisseerd.

Moet het perse hx? Dat niet, dat blijft persoonlijk wat betreft jouw eisen. Alleen zal je de eerste niet zijn die na een tijdje toch overstapt na die hx. En dat kost je extra geld. Dus goed overdenken

20
Ben nu toch weer aan het twijfelen en in gesprek over een Lelit Mara X. Hak maandag de knoop door. Wel echt buiten wat ik begroot had maar mogelijk op de lange termijn een betere optie.
Weet iemand hoe deze opwarmtijd zich verhoudt tot andere hex machines? En, nu we toch bezig zijn met geld uitgeven. Is er een concurrerende machine in deze prijsklasse?
Ik lees terug dat met name voor het schuimen voor melk een hex machine voordelig is. Zoals gezegd ga ik mijn melk handmatig proberen op te schuimen via bijvoorbeeld een kannetje op het fornuis. Dan blijft mijn vraag staan, gezien melk schuimen geen issue is, is er dan nog een argument om voor een hex machine te kiezen? Of ik wil het omdraaien, is een keuze voor single boiler met PID dan een betere keus gezien de exacte temperatuur regulatie?
Tevens ben ik nog benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Dus even los van de kwaliteit van het melkschuim, puur de kwaliteit van de espresso.