Re: Aanschaf van eerste machine

22
Betreft de kwaliteit tussen de espresso uit veel verschillende machines kan ik niet beantwoorden vanuit ervaring. Anderen wel.

In mijn beleving draait het verschil met om de manier van zetten, bijvoorbeeld e61 pomp vs hevel vs paddle. Daarbij temperatuur stabiliteit en daarmee ook reproduceerbaarheid van de kwaliteit. Boiler grootte, materiaal keuze in een machine, etc speelt allemaal mee. Nog niet gesproken over je eigen vaardigheden en hoe goed jij het verschil kan proeven.
Zelf proef ik niet het verschil tussen een goede espresso uit een enkele boiler domobar en een Brewtus 4 dubbel boiler met PID. Wel lukte het mij met de Brewtus vaker een goede espresso te zetten ivm betere temperatuur stabiliteit.
In een bepaald segment proef je denk ik geen verschil tussen dezelfde zetwijze. Alleen shots met een hevel schijnen zachter te zijn qua smaak. Met de Lelit Bianca kan je met de pedle met druk spelen. Dat kan smaak beïnvloeden. Bij een standaard machine is het gewoon rond de 9 bar.
Wel zit er een verschil in kwaliteit tussen de merken.

Hier wat info over je MaraX, kan je zien wat je krijgt en waarom deze hx anders is:
https://youtu.be/vhZG5tcqj3A

Uitgebreide review;
https://coffeeequipmentreviews.wordpres ... -progress/

Aanschaf van eerste machine

23
Olivier91 schreef: vr 08 mei 2020, 12:27
Weet iemand hoe deze opwarmtijd zich verhoudt tot andere hex machines? En, nu we toch bezig zijn met geld uitgeven. Is er een concurrerende machine in deze prijsklasse?

Waarom vind je de opwarmtijd zo'n belangrijk item? Er zijn een hele hoop factoren die de smaak van je koffie bepalen, maar opwarmtijd is er daar niet 1 van.
Laatst gewijzigd door Marcje op vr 08 mei 2020, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

25
Ik vind gebruikersgemak ook belangrijk maar uiteraard staat dit niet bovenaan de lijst, anders had ik mijn superautomaat/Nespresso wel gehouden.

Ik snap dat een doordeweekse ochtend espresso prima te regelen is met een automatische schakelaar. Lijkt mij met name onhandig ten tijde van bezoek (laat je mensen 25 minuten wachten) of het spontane idee bij mijzelf om een lekkere cappuccino te maken, bijvoorbeeld in de avond. Ook dan staat 25 minuten wachten mij tegen (denk ik...).
Ik begrijp heus dat je niet alles kan hebben maar ben benieuwd naar jullie ervaring in deze.

Denk trouwens dat bezoek met vers gemalen bonen uit de Niche en een V60 al méér dan tevreden is...

26
Olivier91 schreef: vr 08 mei 2020, 14:58 Ik vind gebruikersgemak ook belangrijk maar uiteraard staat dit niet bovenaan de lijst, anders had ik mijn superautomaat/Nespresso wel gehouden.

Ik snap dat een doordeweekse ochtend espresso prima te regelen is met een automatische schakelaar. Lijkt mij met name onhandig ten tijde van bezoek (laat je mensen 25 minuten wachten) of het spontane idee bij mijzelf om een lekkere cappuccino te maken, bijvoorbeeld in de avond. Ook dan staat 25 minuten wachten mij tegen (denk ik...).
Ik begrijp heus dat je niet alles kan hebben maar ben benieuwd naar jullie ervaring in deze.

Denk trouwens dat bezoek met vers gemalen bonen uit de Niche en een V60 al méér dan tevreden is...

Bij ons staat de machine (als we thuis zijn) altijd aan, want ik wil op elk moment koffie kunnen zetten.
Ik denk dat er maar heeeeel weinig mensen zijn die hem steeds uitzetten nadat ze een bakkie hebben gezet.
dus...

27
V60 is natuurlijk alleen andere koffie dan espresso. Maar ook dan zullen ze niet klagen nee haha
Maar ook dat is natuurlijk meer werk/tijd dan een koffiefiltermachine die het automatisch doet. Ik vind het ergens lastig je te pijlen in waar het gevoel van gemak bij jou precies zit. De Niche is namelijk ook omslachtiger dan een on demand maler qua tijd. En melk in een pannetje opwarmen draai je ook je hand niet voor om qua tijd. Maar wachten op de machine die opwarmt vind je niet fijn.

Mijn ervaring met opwarmen bij visite: ik zet hem 45 minuten voor het koffie moment aan en ga bij mijn visite zitten. Dat aanzetten gaat zo snel dat ze niet door hebben dat ik weg ben. Ik denk net zo snel als een machine die in 10 minuten opwarmt. Alleen moet je het eerder doen

De opwarmtijd komt over als jouw grootste eis. Daar tegenover staan concessies of meer geld betalen voor de MaraX. Heel eerlijk denk ik dat andere facetten voor plezier van een espressomachine aan het eind van het verhaal belangrijker zijn.
Wil je echt goede espresso en weinig opwarmtijd: koop een levermachine als de pavoni of Ponte Vecchio.

28
Ik ben erg blij met m'n La Pavoni, maar als ik 2 rondjes koffie moet serveren aan bezoek, waarvan de helft iets met melk erin, dan pak ik altijd de HX machine, en nooit de La Pavoni. Staan er binnen een paar minuten lekkere koffies met hartjes of bloemtjes erin op tafel.
De kleine Italiaan is een prachtig apparaat, maar voor mij niet om 'in volume' (melk) koffies te zetten.

Maar iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich prettig bij voelt natuurlijk. Upgraden en/of van mening veranderen hoort erbij!
Gaat mij vast en zeker ook nog wel gebeuren.
dus...

29
De MaraX warmt op in een klein half uur (volgens mij ook afhankelijk of je hem in coffee priority of stream priority zet, maar pin me daar niet op vast). Dit wordt ook mijn volgende machine, na een lange lange zoektocht en nog meer geduld op de levering :). Ik heb ook de veel langere opwarmtijd tov mijn huidige setup meegenomen in de afweging. Mijn oplossing: de MaraX zet ik sochtends automatisch aan met een slimme programmeerbare tijdschakelaar en laat ik dan de hele dag aan staan. Scheelt in energieverbruik volgens mij niet eens zoveel tov een koude machine opnieuw opwarmen, en gedurende de dag is hij meteen klaar voor actie (wel even de eco-modus uitzetten).

Het voornaamste verschil tussen een enkele boiler en HX/warmtewisselaar is dat je bij laatstgenoemde moeiteloos kunt wisselen tussen koffie en stoom. En bovendien kun je het gelijktijdig gebruiken.

Bij een enkele boiler heb je, afhankelijk van je volgorde, eerst meer warmte nodig in de boiler voor stoom om vervolgens af te laten koelen voor koffiewater; of zet je eerst koffie om vervolgens (extra) op te moeten warmen voor stoom. In beide gevallen kan het niet gelijktijdig én zul je tussendoor dus moeten wachten op opwarmen/afkoelen.

Verschil in temperatuurstabiliteit tussen beide valt volgens mij weinig over te zeggen in algemene zin, dat is per merk/model weer anders lijkt me. Hoe groter de boiler hoe stabieler de temperatuur over het algemeen, maar het maakt ook uit hoe, hoe vaak en waar de temperatuur gemeten wordt en hoe nauwkeurig de temperatuurcorrectie vervolgens is.