Re: Wat drink je nu?

1951
bobbee schreef: ma 25 mei 2020, 19:24 Die Colombia's zijn heel lekker!
Maar die Rwanda en Costa Rica voor filter ook! Ben best blij met Single Estate als branderij in Nederland.
het is jammer dat de colombias uitverkocht zijn, wou vandaag nog 1-2 kilos bijbestellen.
Heb je toevallig (of iemand anders) de andere espressos van single estate geprobeerd?
ze hebben nu ook een ethiopie maand koffie voor abbonees die wel erg aantrekkeljik klikt
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

1952
casper31 schreef:
bobbee schreef: ma 25 mei 2020, 19:24 Die Colombia's zijn heel lekker!
Maar die Rwanda en Costa Rica voor filter ook! Ben best blij met Single Estate als branderij in Nederland.
het is jammer dat de colombias uitverkocht zijn, wou vandaag nog 1-2 kilos bijbestellen.
Heb je toevallig (of iemand anders) de andere espressos van single estate geprobeerd?
ze hebben nu ook een ethiopie maand koffie voor abbonees die wel erg aantrekkeljik klikt
Ik niet. Ik koop geen espresso koffie. Alleen filter. Koffie voor espresso brand ik zelf.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1957
h.vdarend35 schreef: di 26 mei 2020, 19:54 Ik heb nu net weer besteld bij single estate. Ik had pas ook de Colombia tastebox. Vond ze beide erg lekker.
De Brazilie Campo Alegre van hun is heel anders van smaak, meer donkere chocolade maar ook erg lekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Heeft deze ook een zachte smaak ondanks de donkere chocolade of is de Colombia zachter?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

1959
GuidovW schreef: zo 24 mei 2020, 12:09 Ik heb van iemand een kilootje Borbone gekregen.
Echt Italiaans, bijna zwart gebrand in november 2019.
Het kost me veel moeite om een balans in de verschillende smaken te krijgen, zodat ik niet meer alleen kool proef.

Ik ben van 15/30 gram (medium branding, ratio 1:2) nu naar 9/30 gram (zeer donker, ratio 1:3,3) gegaan, waarbij ik een stuk grover moet malen, om te voorkomen dat de puck verstikt.
Al met al dus nogal een rodeo ride.
Ik zit er aan te denken een beetje suiker in m’n espresso te doen, maar eigenlijk vind ik dat te ver gaan.
Misschien past deze boon gewoon niet bij mij.... :ugeek:

Ik moet zeggen, nu dat ik hem onder controle heb gekregen en de smaak wat verder ontwikkeld, dat ik de koffie toch wat meer ga waarderen.
Nu een dikke chocoladesmaak, ipv verbrande kool.
Da’s een stuk beter. :ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

1960
Caffé Borbone is heftig spul ja... Heb ook wel eens van een vriend een zak rossa gekregen die ze gebruiken in zijn Italiaanse restaurant. Een andere vriend, afkomstig uit Noord-Italië, was er heel enthousiast over toen ik het hem serveerde. Van andere 'noorderlingen' hoor ik ook vooral klachten dat de koffie in Italië verbrand is. ;) Het is maar net wat je gewend bent lijkt het, moest er zelf ook flink aan wennen. In het begin vond ik de bonen zelfs stinken, uiteindelijk ben ik de smaak steeds meer gaan waarderen. Moet zeggen, nog nooit zo'n mooi crema gekregen en zo af en toe vind ik het wel lekker - zo'n stevige bak. Waande me de laatste keer (met een branding uit 2020) volledig op vakantie in het zuiden, toch wel grappig als je thuis zit.