Re: overdreven

41
Spironski schreef: Je had het eerder over dat kantelpunt, en dat heeft ook te maken met het no-nonsense idee: het wordt daarboven wel heel duur om nog significant beter te verkrijgen.
Ik denk dat het kantelpunt voor malers ligt bij zo'n €600 (64mm schijven en 350W motor) en bij de apparaten zelf bij de E61 HX (te verkrijgen tussen de €1000 en 2000). Je kunde is belangrijk en de kwaliteit van je koffie is bepalend, die moeten altijd op orde zijn.

Dus met jouw budget: ga 2-de hands!
Tsja cest une problemme! Kijk ik hoef nu ook weer niet een top bakkie. Goed is goed en als het beter smaakt dan de koffie uit een volautiomaat vind ik het alllang best,en aangzien ik de horror verhalen heb gelezen wat er met name met die e 61 groep machines allemaal mis kan gaan dan ben ik zeer huiverig voor 2 de hands.
Met alle respect maar dat moet maar niet. En nieuw nee dat past niet in mijn budget en vind ik ook een beetje overkil voor een bakkie.Alhoewel ik er nu wel van overtuigd ben geraakt dat je met de E 61 machines de beste koffie zet.
In principe natuurlijk want mijzelf kennende ben ik over een jaartje nog niet aan het goede bakkie toe.
iets minder nonsense dus. Vind het overigens wel fantastisch om te zien hier..prachtige machines. Enige suggesties voor een piston apparaatje van ongeveer 500 a 600 euro? De maler zie ik dan later wel.

mvg
Fred

42
...en aangzien ik de horror verhalen heb gelezen wat er met name met die e 61 groep machines allemaal mis kan gaan dan ben ik zeer huiverig voor 2 de hands.
:shock: :? :?: Ehh?... Volgens mij ben je hier toch een beetje niet goed geïnformeerd?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

44
Spironski schreef:
...en aangzien ik de horror verhalen heb gelezen wat er met name met die e 61 groep machines allemaal mis kan gaan dan ben ik zeer huiverig voor 2 de hands.
:shock: :? :?: Ehh?... Volgens mij ben je hier toch een beetje niet goed geïnformeerd?
ik geef jullie de schuld enrgens van hoor.Dat zou al te zot zijn. maar second hand is nu eenmaal niet mijn ding!
Echter ben van de gagia afgestapt . Alhoewel ik geen design freak ben wil ik toch graag een expresso apparaat met een maler van het zelfde merk erbij. Ik had inmiddels al begrepen dat Gagia de maler mm niet meer maakt en dan valt het af.
Ik heb weer iets nieuws bedacht namelijk de combinatie Rancilio Silvia met bijpassende maler(wat is een doser eigenlijk) of een Demoka M363i met bijpassende maler. Maar nu kan ik vervolgens nergens vinden of die Demoka ook losse koffie accepteert. Want dat gedoe met servings heb ik al eens gehad. Ik hoor graag jullie mening wat jullie er van vinden. Alternatieven zullen er ook wel zijn en die hoor ik graag maar om niet al te langsradig te worden wil ik wel dit weekend iets gaan bestellen. Al is het alleen maar om van die Seaco af te zijn want dat begint mij steeds meer tegen te staan,
overigens is die demoka wel een stuk goedkoper...Zal wel met de kwaliteit te maken hebben.

45
Nou, het ging er mij om dat er volgens mij weinig méér betrouwbaar is dan een E61! Er is er niet zo veel dat zo klassiek, bewezen, alomtegenwoordig en servicable is. (De hendelmachines zijn nog simpeler, maar die laten we even buiten beschouwing omdat het zo'n ander apparaat is. En ondanks dat je een paar keer zegt dat je een piston machine wil (dus met hendel), denk ik niet dat je dat bedoelt).

Het is natuurlijk prima dat je geen 2-de hands wil, maar er zijn massa's voorbeelden van mensen die op die manier voor erg weinig geld zeer goede E61 apparatuur hebben gekregen. Ikzelf b.v. heb op die manier voor minder dan €600 (inclusief een reparatie van €200!) apparatuur gekocht die nieuw zo'n €2300 zou kosten. Jouw informatie over dat juist de E61 slecht is, is echt grote onzin.

En als de maler en het apparaat uit dezelfde fabriek moeten komen wordt de keuze errug beperkt. Zit je dan niet vast aan de Rancillio's? (Als die al z'n eigen maler bouwt...). Er wordt natuurlijk wel wat aan rebranding gedaan.

Naja, wordt het wel lekker simpel van: vergeet alles wat hiervoor is geschreven, je kan vast ergens de combi Rocky/Silvia kopen voor een prijs die in de buurt ligt van je budget. Succes er mee, en ik raad je aan veel over de Silvia op internet te lezen, want makkelijk is ze niet.

EDIT:
Nee, eerlijk gezegd is mijn advies anders: vergeet een espresso apparaat. Ik denk dat je een goede (geen espresso-) molen zou moeten kopen, mooie verse koffie en een caffetière of een echt goed filterapparaat. Ik denk dat je daarmee veel dichter komt bij wat je eigenlijk wil. Dat kan je zeg maar vergelijken met je Naim: no-nonsense, het ziet er niet uit, is niet sexy, maar het resultaat is goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

46
Even voor de duidelijkheid. Een piston machine is toch met zo en losse hendel en filter waar je koffie in moet doen? en een lever met een hendel zoals de Pavoni? of heb ik dat gedeelte niet begrepen?
En voor de rest heb je het goed begrepen. No nonse gelijk de Naim filosofie. Ik ben veel te bang dat ik met de duurde re apparaten een miskoop doe , zowel kwa techniek als ook dat je nooit zeker bent of je het wel goed doet. En daar heb ik een hekel aan.
In any case dank ik de forumleden hartelijk voor de wijze woorden. Ik heb toch veel wijsheid en kennis opgedaan.

47
Even voor de duidelijkheid. Een piston machine is toch met zo en losse hendel en filter waar je koffie in moet doen? en een lever met een hendel zoals de Pavoni? of heb ik dat gedeelte niet begrepen?
Dat heb je inderdaad niet goed begrepen, maar troost je: die fout wordt veel gemaakt. Eigenlijk is het simpel, een piston is een zuiger. Een pistonmachine is dus een machine die een zuiger gebruikt - bediend door een hendel of een veer die gespannen wordt met een hendel- om water met grote druk door je koffie te drukken. Omdat een hendel wordt gebruikt worden ze ook wel levers genoemd, maar dat is natuurlijk gewoon Engels.

Ik ben veel te bang dat ik met de duurde re apparaten een miskoop doe , zowel kwa techniek als ook dat je nooit zeker bent of je het wel goed doet. En daar heb ik een hekel aan.
Mag ik je nog eens een stukje uit een post van mij op de vorige bladzijde in herinnering brengen?:

"Het vervelende is nu dat de instap-apparatuur je het behoorlijk moeilijk maakt om goede koffie te zetten, terwijl het hoe langer hoe makkelijker wordt om een top-espresso te brouwen naarmate je meer wil betalen voor je apparatuur. In zekere zin bestaat beginners-apparatuur dus niet."

Het is dus eigenlijk precies omgekeerd aan wat jij denkt.

50
Dank voor je update, dan kunnen we het toch mooi volgen. Ik heb geen idee wat die Bugatti is, afgezien van een auto, dus wie weet als het je lukt straks een plaatje mee te sturen en weer erbij te vertellen hoe het gaat... graag!

PS oh ik zie het al:

Afbeelding

Wel lekker gek ding maar de koffie zal een riskante onderneming worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino