Re: espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......

71
let er op dat Systermann volgens mij de prijzen ex BTW vermeld, tenminste dat was voorheen zo...dus dan komt er nog 19% BTW bij op...

zou zelf bij een dealer kopen dan een internetwinkel, toch handiger als er iets mee is...aan de andere kant afhankelijk van waar je woont: of je nu bij wijze van spreke anderhalf uut moet rijden naar een Nederlandse dealer of anderhalf uur naar een Duitse...dat maakt weinig uit en Systemann is ook gewoon een winkel met eigen technische dienst...

VB domobar super of Alex 2 HX zijn denk ik redelijk vergelijkbaar, in ieder geval beiden erg groot en met een flinke boiler...zullen elkaar in prestaties niet veel ontlopen...informeer wel even of de Alex een flowrestrictor heeft! VB zeker en wel een instelbare...heb ooit eens gelezen dat de Alex een erg grote cooling flush nodig heeft, maar kan goed zijn dat dit een oud model is of een niet goed afgestelde...

Op bellabarista kun je een uitgebreide review van de Alex lezen en op Coffeegeek en Home-barista van de VB...

Als je niet tientallen kopjes achter elkaar zet en geen enorme kannen opschuimt, zou ik persoonlijk eerder voor een iets kleinere variant gaan (bijv. de Izzo vivi PID)...even goede espresso en net wat compacter op het aanrecht...kan natuurlijk zijn dat je liever BIG hebt ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

73
Ok bedankt.
Ja, ik had al eens eerder ergens gelezen van die BTW, dat die erbij komt.

Ja, voor tientallen kopjes is het zeker niet, dus de Izzo Vivo of Junior zouden dan ook opties kunnen zijn. Een robuust geval spreekt me wel aan, maar waarschijnlijk volledig overbodig. De K6 staat er ook al als bakbeest naast. Mm, weer iets over te gaan twijfelen dus.

Een PID op een HX, ik zie daar toch minder het gemak van in. Op DB dan zeker wel.

ja ik heb de recensies al eens doorgelezen, doe het nogmaals, maar het scheelt elkaar eigenlijk niet.
Toch bijvoorbeeld, laat ik de Giotto/Cellini afvallen wegens te kleine opvangbak.

Ik geef wel de voorkeur aan een dealer, als er dan wat is, is dat iets makkelijker. Echter, in Brussel is nog nergens een dealer van. VBM gaat er binnenkort een hebben, dus dat zou dan wel handig zijn. Anders moet ik nog naar Utrecht of Den Haag of Maastricht.

74
een PID is inderdaad niet echt nodig op een HX...een pressostaat voldoet ook...wat wel handig kan zijn is dat je met een PID via de buitenkant eenvoudig de boilerdruk kan varieren en daarmee lengte van de cooling flush, de rebound en recovery time en stoomcapaciteit en kan aanpassen...zo kun je zoeken naar de voor jou ideale instelling...anders moet je de boel openschroeven om bij de presso te komen...ik heb zelf in een half jaar tijd de machine een paar keer opengehad om de pressostaat omhoog of omlaag te zetten...nu heb ik wel mijn voorkeurssetting gevonden...als ik van de buitenkant de boilerdruk zou kunnen aanpassen zonder de boel open te maken zou ik dat toch wel handig vinden...en met een PID kan dat dus, alleen dan via de temp en niet de druk... ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

75
De Izzo Vivo is inderdaad ook goede optie. Alex en Domobar Super zijn veel groter in formaat. Maar voor wachttijd tot gebruik (verwarmen van zetgroep) maakt het niet veel uit heb ik begrepen.

Recensie van Alex MK2 of Domobar Super, voor mij geen argumenten gevonden voor één van beide te kiezen. Domobar junior krijgt ook goede recensies, maar zou een PID op moeten vind ik (maar is relatief heel veel geld meer voor enkel de PID).

Dus nu begin ik weer te twijfelen welke wel en niet, zal toch beslissing zelf moeten maken

76
lastig he!

gelukkig zijn het allemaal goede machines...op basis van de specs wordt het lastig kiezen: de super en alex zijn groter en hebben een grotere boiler, de vivi is compacter met iets kleinere boiler maar wel weer een PID...

...zou rekening houden met een dealer die je makkelijk kunt bereiken...

...en wat spreekt je gevoelsmatig meer aan? espresso is ook een beetje emotie toch ;)

mee eens dat een domobar junior met PID wel duur is...als je nauwelijks melk opschuimt kun je net zo goed voor de helft van het geld een domobar enkele boiler met PID kopen...hahaha...

en voor minder geld zet je met een magister stella even goede koffie als met de genoemde HX machines!

77
ja lastig, idd.
Ben nu de prijzen aan het vergelijken.
De VBM domobar junior is verkrijgbaar bij dealer voor 1390 en de Domobar Super 1600.
De VBM domobar junior bij systemman is 1380 (inclusief btw) en de Domobar Super 1260. Dat prijs verschil is wel groot en ergens is het raar dat de Domobar Super wordt aangeboden voor 1050 zonder BTW. Dat is wel heel goedkoop in verhouding. Raar?

De Izzo Vivi PID kost bij Stoll 1308 en bij van Pommere 1500. Dat verschil is (na verzending) al minder groot. Dan zou ik voor de dealer gaan.

Ik denk dat de Vivi geen flowrestrictor heeft, want ik vind dat nergens terug. Weet iemand dat misschien?

78
bel Van Pommeren gewoon even en vraag naar Sebastiaan (of via info@koffienerd.nl)...dat is een prima kerel die je graag van eerlijke informatie voorziet...lijkt me handiger om info op te vragen bij iemand die de machines van binnen en van buiten kent en ze ook zelf gebruikt, dan eindeloos vergelijken op internet!

en ja, als dat zo is dan is die domobar super bij Systermann in verhouding goedkoop! is het de helemaal RVS of met zwarte panelen? (die zijn misschien roestgevoelig?)

79
en ja, als dat zo is dan is die domobar super bij Systermann in verhouding goedkoop! is het de helemaal RVS of met zwarte panelen? (die zijn misschien roestgevoelig?)
Hallo mensen,
Ben nieuw hier, maar al veel gelezen over diverse machines.
Eerst zijn we in Den Haag bij Casabarista terecht gekomen en goede uitleg gekregen over Expobar en Isomac. De dual boiler spreekt ons aan met PID. Alleen is het uiterlijk van de Brewtus III anders dan de Isomac,Vibiemme of Izzo. Deze laatste hebben we gezien bij van Pommeren en vielen voor de Duetto. Sebastiaan deed niet echt overkomen of wij serieuze kopers waren en zijn maar weggegaan. Trouwens wel goede uitleg, maar hikken ook tegen het prijsverschil aan Brewtus3/Duetto waar we aan moeten wennen.
Technisch lijken beiden gelijk. De Vibiemme domo junior is ook een DB, maar lijkt wat smal met 22.5cm.
t.o.v. andere. De domobar super is wel breder en net zo duur als de Izzo.

Door dit forum ook bij Systermann gekeken en inderdaad de Domo Super voor €1249 incl. en de Super DB+PID voor €1798 incl. Het is voor ons wel 200km rijden en volgens de site 12 maanden garantie i.p.v. de Nederlandse 24. Niet echt handig als je problemen hebt. Ook neemt de importeur van Vibiemme in Den Haag geen buitenlandse machines in onderhoud.
Wel mooi en kundig is dat Systermann zelf machines volledig isoleerd. Niet bekend is welke machines, buiten de Brwtus3 standaard geisoleerde biolers heeft.

Ik heb het gevoel dat al deze machines tussen de €800 en €2100 gewoon goed zijn en het verschil zit in gebruiksgemak en uiterlijk(emotie). En natuurlijk het prijsverschil tussen de winkels.
Heb nog geen posts gezien met welke mankementen bij welke machine voor hebben gedaan.
We blijven nog wikken en wegen... en sparen

80
Ach ja, al dat wikken en wegen,.... het is ook wel weer leuk!

Als je eenmaal in deze categorie aan het rondkijken bent heb je eigenlijk nauwelijks slechte machines. Maar het is wel handig om je gebruik te bekijken (melk stomen etc.) en je voorkeuren op een rijtje te zetten. Aan de hand daarvan kan je dan je keuze bepalen. Het gaat eigenlijk voornamelijk mis als je niet goed weet wat je er mee gaat doen en niet een beetje nagedacht hebt.

Ik heb het al vaker geschreven: de maler en koffie zelf zijn eigenlijk nog belangrijker voor het eindresultaat, en de espresso machine is dus maar een deel van het geheel (maar vaak wel het leukste deel dat dan vervolgens onevenredig veel aandacht krijgt). En vergeet niet de man/vrouw achter de machine, natuurlijk.
Maar goed, dat heb je vast allemaal al gelezen hier... ;). Ik zeg het echter toch maar even daar ik in je post nergens iets over die o, zo belangrijke maler lees.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder