let er op dat Systermann volgens mij de prijzen ex BTW vermeld, tenminste dat was voorheen zo...dus dan komt er nog 19% BTW bij op...
zou zelf bij een dealer kopen dan een internetwinkel, toch handiger als er iets mee is...aan de andere kant afhankelijk van waar je woont: of je nu bij wijze van spreke anderhalf uut moet rijden naar een Nederlandse dealer of anderhalf uur naar een Duitse...dat maakt weinig uit en Systemann is ook gewoon een winkel met eigen technische dienst...
VB domobar super of Alex 2 HX zijn denk ik redelijk vergelijkbaar, in ieder geval beiden erg groot en met een flinke boiler...zullen elkaar in prestaties niet veel ontlopen...informeer wel even of de Alex een flowrestrictor heeft! VB zeker en wel een instelbare...heb ooit eens gelezen dat de Alex een erg grote cooling flush nodig heeft, maar kan goed zijn dat dit een oud model is of een niet goed afgestelde...
Op bellabarista kun je een uitgebreide review van de Alex lezen en op Coffeegeek en Home-barista van de VB...
Als je niet tientallen kopjes achter elkaar zet en geen enorme kannen opschuimt, zou ik persoonlijk eerder voor een iets kleinere variant gaan (bijv. de Izzo vivi PID)...even goede espresso en net wat compacter op het aanrecht...kan natuurlijk zijn dat je liever BIG hebt
Re: espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......
71Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs