maler schoonmaken

1
Hallo allemaal,

Ik heb een oude compak K6 maler gekocht en ben de maalschijven aan het vervangen.
Met veel moeite heb ik de oude schijven losgekregen, ik draaide meteen een schroef dol dus die heb ik moeten uitboren.
Maar zelfs zonder schroeven kreeg ik ze met moeite los.

Nu begrijp ik wel waarom, het lijkt wel alsof er een soort laag koffie-cement onder zat (zie foto).
Hebben jullie misschien een tip om dit te verwijderen? Ik ben al aan het boenen geweest met een messingborstel, maar echt makkelijk komt het niet los.
Als ik op google zoek kom ik veel tegen over die grindz korrels, maar ik denk niet dat dat werkt als de koffiekoek onder de malers zit.
Ik kan ook nog met een platte schroevendraaier de koffie wegbijtelen maar dan maak ik misschien wel meer kapot dan alleen de koffie, of is dit wel de juiste manier of is er nog een spul waar je het in kan laten weken?

alvast bedankt,
groetjes,
mutti
Bijlagen

Re: maler schoonmaken

2
Hallo,

Kan die vieze schijf we niet gewoon af. Er zit een moer boven. Er zal wel een manier zijn om de as te blokkeren zodat je die moer kan losmaken.

Koffiezet, want dat is het plakkerige bestanddeel, los heel goed op in Cafiza van Urnex. Maar ja, er zit wel een motor en electronica onder. Dus vocht is niet zo'n slim idee. Je zou het kunnen proberen met wat stukjes keukenpapier of een doekje. Op de schijf leggen en voorzichtig doordrenken met een vetoplossend middel. Maar niet zoveel dat het je molen in loopt.

Gr. Chris

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

3
Mee eens. Cafiza is een sterke ontvetter. Zou geen vocht op die vaste schijf gooien, wel een natte doek erop te leggen en laten intrekken. Dan met de borstel en stofzuiger. Hoewel ik me goed kan voorstellen dat onder de maalschijf eenzelfde koek zit. Dan demonteren. Dan blijft uitlijnen van de 2 schijven nog een issue ervan uitgaande dat de schijven vanuit de fabriek goed uitgelijnd zijn gemonteerd. Als het stalen schijven zijn wel goed droogmaken ter voorkoming van roest. Succes!

4
Inderdaad de maalschijfdrager er af halen. Dan kan die in een sopje.
Maalschijven doe ik met een messing borstel (op de boormachine).
In dit geval zou ik de schijven vervangen.
Als de schroefdraad in de maalschijfdrager erg beschadigd is, ook de maalschijfdrager vervangen.

6
Bedankt voor de tips!
Ik leg hem in een sopje, samen met de houder van de bovenste maalschijf.

Ik heb inderdaad al nieuwe schijven, maar bij het verwijderen van die oude kwam ik dit tegen.
leek me niet verstandig die nieuwe gewoon bovenop deze koffieresten te schroeven.

7
Ziet er al beter uit toch?
meteen maar even geprobeerd en espresso nummer 5 ziet er zo uit.
20g koffie in, 30g koffie uit, in 21s dus nog wat te snel maar het begint ergens op te lijken.
zeker omdat dit m'n eerste shots ooit zijn ben ik al erg blij
Ik zit wel al heel dicht bij de fijnste stand van de maler, kan dat kloppen of heb ik dan toch iets verkeerd gemonteerd?

ps. die plaatjes moesten andersom, niet heel belangrijk, maar in m'n voorbeeld staan ze wel goed totdat ik op verstuur druk dan verspringt de volgorde.

9
Wat bedoel je precies met kalibreren?
Ik heb heb nu alleen maar gespeeld met de fijnheid van de korrels, en het gewicht hetzelfde gehouden.

De molen kan nog wel iets fijner, en als hij op de fijnste stand staat, net een tikje terug vanaf het raken van de maalschijven, dan komt er bijna geen koffie doorheen.
Ik kom nu op een doorlooptijd van 30s dus misschien had ik iets te snel geoordeeld.
Ook zie ik op de manometer van de machine dat de druk oploopt tot 10 bar tijdens het koffiezetten, dit is normaal ingesteld op 9 toch? dat zorgt waarschijnlijk ook voor een kortere doorlooptijd.