Re: Goede (echt) kleine maler gezocht...

61
NielsB schreef:
Bluecold schreef:
Nauti schreef:Je bent de eerste die ik tegenkom die een dual boiler met PID gekozen heeft omdat het ''lekker makkelijk!'' is?
Err, "lekker makkelijk" was toch de enige reden voor dubbelboiler PID t.o.v. een HX?
Zie mijn vorige post: "de kans op steeds weer een heel lekker kopje koffie..."

Ik denk trouwens nog vaak aan hetgeen jij me voorstelde: "koop voor dat geld een Peppina en een Nino". Ik ben inmiddels overtuigd dat je met die combie een lekkerder kopje koffie kan zetten dan met een Duetto en een Mini E. Maar dan zou ik nog steeds met mijn Cappo-behoefte zitten. Mijn huidige set is voor mijn totale koffiebehoefte een prima oplossing.

Maar wat ik in ieder geval iedereen wil meegeven die nog een set aan het uitzoeken is: het is onzin om hooguit de helft van wat je uitgeeft aan een espresso-apparaat uit te geven aan een molen. Een molen moet geen sluitpost zijn. Je hebt eerst verse, goed gebrande bonen nodig en die moeten dan op microscopisch niveau tot een egaal poeder worden gemalen. Dat is echt niet niks. Het espresso-apparaat hoeft "alleen maar" water te verwarmen tot een constante temperatuur en dit met een bepaalde druk door de koffie duwen. Is misschien ook een beetje kort door de bocht, maar toch.
Wat bedoel je met microscopisch egaal poeder? Dit zegt me helemaal niks namelijk.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

63
Spironski schreef:
Ik moet inderdaad toegeven dat het niet in eerste instantie de koffiesmaak was die me heeft besluten om de Mini E weg te doen. De belangrijkste reden was het gebrek aan gemak om een goede smaak in het kopje te krijgen].
Ehh,... dus uiteindelijk toch wel?
Wat bedoel je nu precies?
Wat ik daarmee bedoelde is dat het uiteindelijk toch (het gemak van het verkrijgen van) de smaak was die je heeft doen besluiten om je molen in te ruilen, niet meer. Eerst schreef je dat het niet om de smaak was, om de zin daarna te zeggen dat het was omdat je er makkelijker een betere smaak mee verkreeg. Dus toch om de smaak. Verder onbelangrijk.
...het is onzin om hooguit de helft van wat je uitgeeft aan een espresso-apparaat uit te geven aan een molen.
Dat vind ik toch wel erg kort door de bocht. Molens zijn gewoon wat goedkoper dan espresso apparaten. Voor €500 heb je een heel goede molen, maar geen goed espresso apparaat. Voor €1000 heb je een topmolen, maar geen top-espresso apparaat.
En je Super Caimano was toch ook ongeveer € 700 goedkoper dan je Duetto?

Het mag wel bekend worden verondersteld dat ik hier altijd sta te hameren op het belang van de molen. Maar ik denk dat je met de helft (dus een derde van je hele budget) over het algemeen redelijk goed zit. Een Super Jolly koppelen aan een machine van €1000 vind ik geen onzin, net zo min ik het koppelen van een Super Caimano aan een Duetto onzin vind. En er zullen ook nog voldoende mensen zijn die met een Vario van €385 een geweldige kop zetten op een machine van €1500.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

64
Spironski schreef: Dat vind ik toch wel erg kort door de bocht. Molens zijn gewoon wat goedkoper dan espresso apparaten. Voor €500 heb je een heel goede molen
Is toch meer een ''instapmodelletje'' volgens Niels, zonde van je geld.
NielsB schreef:Consistent als je het onder een microscoop zou bekijken?
consistent waarin? Ik snap het nog steeds niet, eerst microscopisch egaal, nu consistent :?

65
Nauti schreef: Is toch meer een ''instapmodelletje'' volgens Niels, zonde van je geld.
Onjuist, de OP noemt een maximum van 250 euro. Dat noem ik een instapmodelletje.
Nauti schreef: consistent waarin? Ik snap het nog steeds niet, eerst microscopisch egaal, nu consistent :?
Wat wil je nou horen? Ga jij 's ff lekker het woordenboek pakken! Of lees het TGP op HB.
Micra&Ultra

66
Spironski schreef:
...het is onzin om hooguit de helft van wat je uitgeeft aan een espresso-apparaat uit te geven aan een molen.
Dat vind ik toch wel erg kort door de bocht. Molens zijn gewoon wat goedkoper dan espresso apparaten. Voor €500 heb je een heel goede molen, maar geen goed espresso apparaat. Voor €1000 heb je een topmolen, maar geen top-espresso apparaat.
Ik probeer alleen maar de mensen die nog apparatuur aan het uitzoeken zijn te vertellen dat de molen geen bijzaak is. Het is geen espresso-apparaat gedeeld door twee, dus een .... , maar een hoofdzaak. En inderdaad niet sexy, zoals je altijd schrijft, maar wel erg smaakbepalend.
Micra&Ultra

68
NielsB schreef: Over instapmodelletjes aanschaffen en later vervangen: Dat vind ik zonde. Daar verlies je altijd geld mee. En het levert mij altijd frustraties op. Heb ik zelf ondervonden met de Mini E die ik na 7 weken weer heb verkocht. Prima malertje, maar niet zwaar genoeg om een volledig glad wegdek mee te krijgen
Dan zal ik bovenstaande wel verkeerd hebben begrepen. Er staat inderdaad niet letterlijk dat de mini E een instapmodelletje is, maar ik nam per ongeluk aan dat je dat bedoelde, kan gebeuren natuurlijk
NielsB schreef:
Nauti schreef: consistent waarin? Ik snap het nog steeds niet, eerst microscopisch egaal, nu consistent :?
Wat wil je nou horen? Ga jij 's ff lekker het woordenboek pakken! Of lees het TGP op HB.
Ik zie niet in wat een woordenboek gaat toevoegen in deze. Ik vraag gewoon aan jou wat je met microscopisch egaal bedoelt en je antwoord is; consistent als je het onder de microscoop bekijkt. Sorry, maar daar kan ik geen hout van maken, ook niet met een woordenboek.

Ok ok, ik zal bekennen. Ik ben gewoon allergisch voor de niet beargumenteerde boute uitspraken die je hier op het forum rondslingert Niels, kan er niks aan doen. Mijn zwak, geef ik toe. Ik zal er niet meer op reageren. Mijn excuses.