Re: Espresso machine

21
Madencio schreef: do 20 aug 2020, 08:43
mel schreef: wo 19 aug 2020, 12:31 Beste allemaal,

Ik heb ondertussen het beginnerstopic doorgelezen maar ondanks deze duidelijk uitleg kom ik er nog niet helemaal uit.

Ik zoek een simpele espressomachine, half automaat , om enkele keren per week een espresso te maken.
Omdat ik er niet te veel geld wil aan uitgeven ( paar kopjes per week ) was mijn oog gevallen op de ' deLonghi EC685 '
Oogt mooi , neemt niet veel plek in en de reviews zijn veelal positief.
Nu enkel nog de mening van de experten hier voor ik tot een aankoop overga

Waarvoor dank

Gr
Hoi Mel,

Ik zal je mijn ervaring ook even delen.
Een klein half jaartje geleden ben ik ook begonnen met het zetten van espresso's, het ging toen ook om enkele keren per week. Destijds had ik besloten om de Sage Barista Express te kopen voor 600 euro. Voor mij toen een degelijk ding, ware het niet dat ik er al vrij snel achter kwam wat de beperkingen zijn van zo'n machine. Na lang onderzoek en veel topics te hebben gelezen op dit forum heb ik de Sage weggedaan (voor 400 euro verkocht, dus toch 200 euro 'verlies', tussen aanhalingstekens want de ervaring en leermomenten was ik wel rijker uiteraard) en heb ik besloten om een goede espressomachine te kopen. Ik kan je zeggen, het verschil is immens.
Mijn mening: ook al zet je maar een aantal keren espresso in de week, je wilt wel dat juist die keren heerlijk zijn. Uiteraard komt daar de skills van de barista, soort koffieboon etc. ook bij kijken, laat dat duidelijk zijn.

Bedankt voor je uiteenzetting, maar wat was dan de beperking van je eerste machine ?
En ik moet eerlijk zijn dat ik 600 euro toch al een behoorlijk bedrag vind voor een paar espresso's per week

22
mel schreef: do 20 aug 2020, 19:59 En ik moet eerlijk zijn dat ik 600 euro toch al een behoorlijk bedrag vind voor een paar espresso's per week
Als je het geld er niet voor hebt moet je het ook niet doen.

Maar ik volg je rekensom niet helemaal.

Stel je koopt een goede machine voor 1000 Euro. Die kun je als je er super netjes mee bent na 4 jaar makkelijk voor 600 verkopen.

Dan heb je in 4 jaar 400 Euro aan machine uitgegeven.

100 Euro per jaar, bijna € 2 per week, bij 5 espresso's kostte je dat €0,20 per espresso die lekkerder is dan die van €4,75 in de hippe zaak.

Ik raad je echter aan er niet aan te beginnen omdat je er vermoedelijk geen lol in zult hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
@fransg: ik reken tóch anders.
TS spreekt over 'enkele keren per week een espresso' en 'een paar kopjes per week'. Dat zijn er dus welgeteld twee per week.
In een heel jaar (laten we de vakanties voor het gemak meetellen) zijn dat dus 104 espresso's.
Dus bij een investering van € 600, zou elke espresso € 5,77 kosten. En dat is nog exclusief de zachte waren en mooie espresso kopjes.
Wil TS én lekkere espresso's én voor een schappelijke prijs, dan blijft er weinig keus en budget.
De CFO zou zeggen: niet doen. Ik zou (ook) zeggen, als je er lol in hebt gewoon kopen wat je leuk vindt, en anders niet doen.
Ik ben ooit met een goedkope Bialetti begonnen en was ziels gelukkig als ik voor mijn tentje een espresso pruttelde.
En nu ben ik meerdere keren per dag net zo gelukkig met mijn huidige, veel prijziger, set. Een lekkere hobby mag wat kosten toch?
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

25
Frup schreef: do 20 aug 2020, 22:07Een lekkere hobby mag wat kosten toch?
Mede eens, en als de aanschaf van instap-kwaliteit al bezwaarlijk is zou ik zeggen, niet aan beginnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Je moet vooral niet verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Daarom denk ik eerlijk gezegd dat de eerste reactie een voltreffer is: met deze wensen en budget, waarom niet Nespresso?

Voor de helft van het geld heb je een super constant resultaat. En het bespaart je een wekelijks schoonmaakritueel, waar je bij een halfautomaat toch echt aan moet geloven.

Oke, Nespresso is niet spectaculair. Maar ik denk ook niet dat je heel veel blijer gaat worden van de koffie die je zet met matige apparatuur.

28
ahuitema schreef: do 20 aug 2020, 22:47 Je moet vooral niet verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Daarom denk ik eerlijk gezegd dat de eerste reactie een voltreffer is: met deze wensen en budget, waarom niet Nespresso?

Voor de helft van het geld heb je een super constant resultaat. En het bespaart je een wekelijks schoonmaakritueel, waar je bij een halfautomaat toch echt aan moet geloven.

Oke, Nespresso is niet spectaculair. Maar ik denk ook niet dat je heel veel blijer gaat worden van de koffie die je zet met matige apparatuur.
Welk schoonmaakritueel is dat.
Ik doe er geen .
Tenminste niet iets dat ik wekelijks doe. Ik check af en toe wat op vervuiling en veeg dat schoon maar dat doe ik tussen het het malen van de bonen en het melkschuimen in.

29
cremalover schreef: do 20 aug 2020, 20:57 Tweedehands Quick 820.
Beetje zoeken voor 200 e.
Een week of twee geleden stond hier voor 200 e nog een top Mazzer SJ te koop.
Dan maak je voor 450 e top espresso en cappucino.
Denk wel dat dit zo'n beetje de ondergrens is.
Dit lijkt mij prima advies!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

30
cremalover schreef: vr 21 aug 2020, 07:02 Welk schoonmaakritueel is dat.
Douche uitnemen en reinigen, backflush (al dan niet met reinigingsmiddel) of - in dit geval - de geprogrammeerde reinigingscyclus doorlopen.

Misschien hoeft dat niet altijd 1 keer per week, maar ik vind oude koffieresten gewoon niet lekker. Zeker niet als ze weken liggen te rijpen ;)

Wat ik vooral bedoel te zeggen: als je een beperkt aantal kopjes per dag/week wilt maken, bedenk dan of je zin hebt in het 'extra' werk van een halfautomaat (tov gemaksoplossingen als Nespresso).