Afgelopen jaar heb ik eens een klein zakje ongebrande koffiebonen gekocht bij Simon Levelt. Ik wilde eens proberen om zelf koffie te branden. Dat deed ik in een gietijzeren pan op een inductiekookplaatje. Al roerend met een houten spatel was het resultaat niet echt bijzonder, maar ik vond het leuk om het te proberen.
Maar tijdens de Kerstavond kreeg ik een kleine koffiebrander van mijn beide zonen.
Het is een klein apparaat wat er bijna als een soort rijstkoker uitziet, er zit een glazen deksel op en er zit een arm in die draait.
Er zit een aan/uit knop op en een knop om de temperatuur in te stellen. Je kan er 250 gram koffiebonen per keer mee roosteren.
Ik heb dit apparaat nu ongeveer een half jaar in gebruik en ik moet zeggen dat het zeer leuke resultaten geeft!
De koffie bestel ik bij Hoofdkwartier Koffiebranderij in Amstelveen.
Omdat ik nog steeds experimenteer is het resultaat natuurlijk wisselend, maar koffie uit de supermarkt kan er niet aan tippen. Ook koffie van Nespresso, die op zich al oneindig beter is dan Senseo, smaakt minder goed dan mijn zelf geroosterde koffie. Al met al ben ik dik tevreden, en de cappuccino maak ik met een La Pavoni Professional.
Re: Kleine brander gekregen
2Leuk!
Plaats je er wat foto's bij?
Plaats je er wat foto's bij?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Leuk! En dubbel leuk omdat het een kado van kids is.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Leuk en inspirerend om te lezen! Lijkt simpel.
Een paar foto’s zou inderdaad leuk zijn. Wat voor brander is het?
Vaak heb ik het idee dat bonen branden een kwestie van hogere wetenschap is. Met de nadruk op compelexe techniek en veel variabelen. Dan laat ik het liever over aan ervaren branders als Brandzaak.
Een paar foto’s zou inderdaad leuk zijn. Wat voor brander is het?
Vaak heb ik het idee dat bonen branden een kwestie van hogere wetenschap is. Met de nadruk op compelexe techniek en veel variabelen. Dan laat ik het liever over aan ervaren branders als Brandzaak.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
5In een van de eerste boeken over koffiebranden die ik kocht (en nu kwijt ben, kennelijk uitgeleend, geen idee aan wie) "Kaffeerösten zu Hause" stond beschreven hoe het koffiebranden eind negentiende eeuw nog iets was dat iedereen zelf deed, in een pannetje op het balkon. Vaak een taak van het oudste kind. De geuren vanaf de balkons in de dicht bebouwde volkswijken moeten heerlijk zijn geweest, afgezien van de kolendampen natuurlijk die er ook hingen en de industriële troep in de lucht. Op gevement kwamen er ook mannetjes die net zoals de scharensliep door de straten gingen met een apparaat waarin de koffie konden branden, dat scheelde dan veel troep in huis. In Duitsland kwam de overheid met het geniale plan om "ter voorkoming van brand" het zelf koffiebranden te verbieden en van staatswege branderijen te starten waarmee dan ook belasting werd geheven op elke kilo bonen. Nog steeds moeten branders in Duitsland per kg een bedragje afstaan aan de overheid, wat de boekhouding lastig maakt want als je af en toe een kg weggeeft lijkt het alsof je de belastingen ontduikt.Frup schreef: za 22 aug 2020, 22:32 Vaak heb ik het idee dat bonen branden een kwestie van hogere wetenschap is. Met de nadruk op compelexe techniek en veel variabelen.
Het kan dus zo simpel, primitief of complex als je maar wil en indien je het met voldoende toewijding doet en bereid bent blij te zijn met het resultaat kan er niets mis gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Bedankt voor de leuke reacties. Ik heb het erg druk, maar ik zal binnenkort even proberen om hier een foto te plaatsen.

7Hoi,
Ik ben niet zo erg technisch en ik weet dus niet hoe ik een foto moet plaatsen.
Maar ik kan wel zeggen welke brander ik gebruik, en op YouTube kunnen jullie er video's van bekijken.
Het is een Bar Well Coffee Roaster, model SCR-300.
Maximaal vermogen is 1200 Watt.
Per keer kan je er maximaal 250 gram bonen mee branden.
Maar ik kan wel zeggen welke brander ik gebruik, en op YouTube kunnen jullie er video's van bekijken.
Het is een Bar Well Coffee Roaster, model SCR-300.
Maximaal vermogen is 1200 Watt.
Per keer kan je er maximaal 250 gram bonen mee branden.
9Dat kan makkelijk bijvoorbeeld via https://www.imageupload.net/.AEO schreef: do 27 aug 2020, 10:21
Na het uploaden van je foto kopieer je dan de BBCode en die plak je dan in de tekst van je bericht op het forum.

La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
10Ja, dat is de brander die ik heb gekregen. Het is leuk om zelf koffie te roosteren en het resultaat is zeker bevredigend.