La Pavoni Professional

1
Dag allen,

momenteel ben ik in het bezit van een (tweedehands) La Pavoni, dit is zeker even wennen t.o.v. m'n Expobar! Maar het leek mij leuk om weer wat nieuws te proberen.

Nu heb ik een aantal kleine issues met de La Pavoni die ik graag wil oplossen, hiervan heb ik een filmpje gemaakt;
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=LRT__9FlzVQ[/youtube]

1) De boiler beweegt van links naar rechts en is een beetje los, hoe kan ik dit fixen?
2) Ook bij de hendel is er aardig wat beweging en is het allemaal wat losjes, enige tips hiervoor?

Verder wil ik de La Pavoni een beetje upgraden voor betere shots. Wat zal in eerste instantie een slimme upgrade wezen, een Pressure Kit bijvoorbeeld of koelring oid?

Gr Koffieknaapje
Koffieklappende mafklapper

Re: La Pavoni Professional

3
Koffieknaapje schreef: wo 02 sep 2020, 19:32 1) De boiler beweegt van links naar rechts
Hij beweegt niet naar links en rechts, maar hij draait een beetje in zijn voet,. linksom of rechtsom.

Maar dat doet hij niet uit zichzelf, alleen als *jij* aan de hefboom de boiler linksom of rechtsom trekt.

Dat kun je dus verhelpen door

1) dat linksom/rechtsom trekken niet meer doen

2) de boiler strakker op zijn voet vastzetten indien je handig bent en voldoende gereedschap hebt. Open maken, etc. wijst zich vanzelf.
Koffieknaapje schreef: wo 02 sep 2020, 19:32 2) Ook bij de hendel is er aardig wat beweging en is het allemaal wat losjes, enige tips hiervoor?
Geen enkel probleem. Je kunt de 'vork' los halen en wat samendrukken maar het maakt voor jouw espresso niks uit.

Upgrade: voorlopig eerst lekker veel espresso's ermee maken en ervan leren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Zoals Frans schrijft; de boiler kun je vanaf de onderkant vast zetten en de ruimte in de vork is geen probleem/normaal.
Als het je stoort kun je hem los maken en wat dicht knijpen.

M.b.t de upgrades;
De meest eenvoudige is de pressostaat op 0’7 bar instellen.
Zo verlaag je ook de temperatuur van het water, waardoor oververhitting wat minder snel plaats vindt.

Een koelring op je groep plaatsen, als je handig bent kun je die zelf maken.
En als je wilt pressure profiling, is een drukmeter op je groep een goede (wel dure) investering. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

5
Pressostaat verlagen ben ik inderdaad nog van plan. Blijf het wel nog even een lastige machine vinden, maar dit hoort bij de leercurve. Merk wel dat mijn koek aanzienlijk droger is in vergelijking met m'n Expobar office leva DB, crema laagje is weer aanzienlijk minder. Over het algemeen gaat mijn voorkeur vooralsnog uit naar de Expobar maar ik hoop dat dit in de toekomst wel de La Pavoni wordt :D

7
Inderdaad Fransg, de maling was inderdaad te grof. Ik begin de La Pavoni steeds leuker te vinden. Vandaag mijn portafilter uitgeboord en er een naked portafilter van gemaakt. Hieronder mijn eerste shot ermee met bonen die ik gister gebrand heb. Normaal wacht ik een aantal dagen maar ik kon de verleiding niet weerstaan :lol: Al met al geen hele verkeerde keuze, de shot was wel iets wat aan de zure kant.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=K8atq12 ... nel=Tkuijs[/youtube]

ps. Hoe krijg je het filmpje in je bericht verwerkt?

8

Onder 'uitgebreid bewerken' of zoiets en daar de lange code uit de url balk plaatsen tussen de youtube aanduidingen. Wel de
s
weghalen bij https. En alles vanaf: & weglaten: &ab_channel=Tkuijs

En ik heb op het video-tje de portafilter bekeken. Hoe heb je het uitgeboord? Dat is iets meer dan een gaatje van 10 mm ;)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.