pichichi schreef:cremalover schreef: do 10 sep 2020, 10:57
Verse goeie kwaliteit bonen maken het verschil.Zelf malen isaltijd een pre.( zoekt al 20 jaar schuin streepje voor op de e ) .
In dit géval hoéft ié ér juist niét op... pre is zonder é
Verdikkeme! Nu lees ik dus pas wat er staat!
PS. Ondertussen wordt het resultaat telkens beter
Input:
- Bonen:
Blommers; Peru Utcubamba el Palto
Variëteiten:Cattura, Typica, Catimor
Smaaktonen: Melk chocolade, sinaasappel, caramel.
- 30 gram koffie, 6 kops gevuld tot de rand.
- Water/lucht radio methode toegepast. Nu minder water gebruikt, stuk lager dan het ventiel.Volgende keer ga ik iets meer water gebruiken. De temperatuur zou dan omhoog moeten gaan. Kijken of dit effect heeft. Vandaag ook eens wegen. Deed het nu op het oog.
- Maalgraad Kinu M47 Phoenix nu 2.2.0. Best wel espresso range......
-Doel: sinaasappel zuurtje, in balans krijgen.
Werkwijze:
- Water vanuit de waterkoker in de mokkapot. Op het vuur nogmaals aan de kook brengen.
- Wanneer het water aan de kook is, schroef ik de mokkapot met koffie in elkaar.
- Klepje open, bij honinggele uitloop de pot van het vuur en direct afkoelen met koud water.
- Drinken maar en zure bekken trekken
Besef mij overigens dat ik het topic onbewust gekaapt heb. Waarvoor mijn excuses. Het was mijn enthousiasme te lezen dat iemand jaren ervaring had met dit voor mij nu onmogelijke apparaat. Hopelijk geeft het wel antwoord op je vraag dat je met een handmaler veel invloed hebt ten opzichte van voorgemalen koffie. Wanneer de koffie nu niet goed was voorgemalen had ik nog onvoldoende mogelijkheden er iets lekkers uit te krijgen. Een Kinu is overigens een fantastische maler.