Zelf eigenaar van een Moccamaster, maar weet niet of ik de vraag kan beantwoorden. Hiervoor heb ik een Philips apparaat gehad, maar was ik nog niet bezig met specialty koffie.
De Moccamaster heb ik destijds op zijn reputatie en uiterlijk gekocht. Hij heeft de reputatie temperatuur stabiel te zijn en een mooie verdeling van het water te hebben.
In de praktijk is het voor mij een machine die ik gebruik wanneer ik koffie wil en geen tijd heb om een V60 te zetten. Of wanneer ik veel koffie in één keer wil zetten.
De machine is gemaakt om er water en koffie in te doen en op een aanknop te drukken. Daarna doet hij zijn ding.
De invloed die jij er als gebruiker op kan hebben is: de juiste maling en hoeveelheid goed water. Daarnaast kan je ook nog in de koffie roeren zoals je op het begin bij een V60 doet. Maar dan ben je weer extra tijd aan het investeren.
Ik heb hem recent weer in gebruik genomen. Wat mij opviel is dat wanneer je niets doet het koffiebed een soort van krater wordt. Bij V60 streef je naar een vlak koffiebed.
Ook moest ik zoeken naar een goede maling. Anders kreeg ik over- of onder extractie. Met de machine zelf kan je namelijk geen andere variabelen beïnvloeden zoals je bij moderne brew machines wel kan, zoals de Sage Precision Brewer of machines van Bunn.
Op de vraag of de Moccamaster beter is dan een ander standaard koffiefilter apparaat moet ik antwoorden dat ik dit niet weet. Daarvoor zou je ze één op één moeten vergelijken. Je zou wel verwachten dat met de huidige technologie andere machines ook wel temperatuur stabiel zijn. Bij die machines kun je ook spelen met maalgraad en erin roeren.
Voor mij is de machine een stukje geschiedenis en een mooi design in je keuken. Daarbij is het handgemaakt in Nederland. Dit is ook wat waard in deze tijd van zo goedkoop mogelijke productie opzoeken.
Alleen wanneer ik echt lekkere koffie wil of een mooie boon in huis heb, grijp ik naar mijn V60 of Chemex. Dit, omdat ik dan meer controle/invloed heb.
Zelf zou ik zeggen: probeer het eens uit. Ze zijn voordelig op marktplaats te vinden en redelijk waardevast. Is het niets, dan verlies je er ook niets op.
Re: Wat drink je nu?
2232Zoals Keyers aangaf het design. Vrouwlief vond het een leuk design in de kleur yellow Pepper.Nelus schreef: vr 23 okt 2020, 18:01 2 kilo? Wow
Maare op mn werk altijd DE rood of goud ? van kanis gunnink gehad. Echt lekkere back to basics koffie. Nu pelikaan rouge ofzo, wat een meuk.
Is koffie uit een moccamaster lekkerder dan een andere pruttel snelfilter machine?
Voor een enkel kopje gebruik ik de V60, Aeropress of de Trinity One.
Maar indien je de maalgraad goed heb produceert de Moccamaster heerlijk koffie (wel 1 of 2x roeren), dan met veel gemak meerdere bakkies in 1x zetten.
De Rwanda Remera van Blommers kwam er heerlijk uit, tevens een van mijn favorieten is de Kenya van Friedhats.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU
2233Heb nu de espresso (kenya) van rum baba, erg lekker veel smaak, lekker fruitig.
Laatste paar x bij rum baba gehaaldbnu, mooie bonen voor prima kilo prijs (vind ik)
Bij sommige shops 40+ de kilo
Is duur als er 2 tot 2,5 kilo per maand doorheen gaat
Laatste paar x bij rum baba gehaaldbnu, mooie bonen voor prima kilo prijs (vind ik)
Bij sommige shops 40+ de kilo
Is duur als er 2 tot 2,5 kilo per maand doorheen gaat
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)
2234Herfstmix van hoofdkwartier. Eerste impressie was niet heel goed, maar ben niet zo bekend met de smaak van monsooned malabar. Laatste tijd uitsluitend fruitige Afrikaanse koffies gehad en een anaerobic fermented costa rica. Misschien top in een cappucino?
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD
2235surging schreef: wo 04 nov 2020, 16:27 Herfstmix van hoofdkwartier. Eerste impressie was niet heel goed
Oh, die heb ik ook net een weekje binnen en wilde daar morgen aan beginnen. Ben benieuwd....
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario
2236Malabar moet je zeer fijn malensurging schreef: wo 04 nov 2020, 16:27 Herfstmix van hoofdkwartier. Eerste impressie was niet heel goed, maar ben niet zo bekend met de smaak van monsooned malabar. Laatste tijd uitsluitend fruitige Afrikaanse koffies gehad en een anaerobic fermented costa rica. Misschien top in een cappucino?
17 gr in en 34 gr uit
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
2237Mee eens, ik heb hem gehad, maler fijn instellen!!!ronald22 schreef:Malabar moet je zeer fijn malensurging schreef: wo 04 nov 2020, 16:27 Herfstmix van hoofdkwartier. Eerste impressie was niet heel goed, maar ben niet zo bekend met de smaak van monsooned malabar. Laatste tijd uitsluitend fruitige Afrikaanse koffies gehad en een anaerobic fermented costa rica. Misschien top in een cappucino?
17 gr in en 34 gr uit
2238Bijna 25 % fijner, is een hele harde boon maar als je het goed afstelt dan proef je pure chocolade!gilleko B. schreef: do 05 nov 2020, 08:51Mee eens, ik heb hem gehad, maler fijn instellen!!!ronald22 schreef:Malabar moet je zeer fijn malensurging schreef: wo 04 nov 2020, 16:27 Herfstmix van hoofdkwartier. Eerste impressie was niet heel goed, maar ben niet zo bekend met de smaak van monsooned malabar. Laatste tijd uitsluitend fruitige Afrikaanse koffies gehad en een anaerobic fermented costa rica. Misschien top in een cappucino?
17 gr in en 34 gr uit
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
2239Was gister bij “trakteren” in amsterdam oid west , leuk zaakje en vriendelijke mensen. Zakje Indonesië honey gehaald. Is staat verder weinig op de verpakking over de afkomst smaak etc.
Maar smaak bevalt erg , anders dan veel andere koffies die ik uit Indonesië geproeft heb. Ik proef zelf n melk chocolade met een beetje kruidig fruitig. Ook met melk lekker. En vriendelijk geprijst ook.
Wat me trouwens wel opvalt aan de koffie (heb er vaker gekocht) die ik daar koop is dat ik hun bonen altijd in vergelijking tot andere bonen een stuk fijner maal, zou dat wat zeggen over de manier dat ze branden?
Maar smaak bevalt erg , anders dan veel andere koffies die ik uit Indonesië geproeft heb. Ik proef zelf n melk chocolade met een beetje kruidig fruitig. Ook met melk lekker. En vriendelijk geprijst ook.
Wat me trouwens wel opvalt aan de koffie (heb er vaker gekocht) die ik daar koop is dat ik hun bonen altijd in vergelijking tot andere bonen een stuk fijner maal, zou dat wat zeggen over de manier dat ze branden?
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)