Re: Crem one 2b dual

21
Je kent mijn voorkeur. Maar als ik dan toch zou moeten kiezen tussen de Minima en de Crem one dan zou ik de Minima pakken.

Overigens zou ik deze serieus overwegen als hij nog te koop is:

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11020
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

22
@bvds En waarom zou je kiezen voor de ACS, ondanks de tegens? Zijn dat dezelfde redenen als die ik heb? Overigens de Crem one zou van dezelfde fabrikant zijn als de expobar. Toch heb ik hier mijn vraagtekens bij. De rockets zijn mooie maschines. Degene die je laat zien ook. Alleen iets te ver voor mij om dit uberhaupt te overwegen. Dankje voor de tip.

23
Zowel de Crem als de Minima zijn ongewild. Maar als ik dan toch moet kiezen dan zou ik voor de dubbele boiler gaan en de maar verwachting net wat betere bouwkwaiteit...

Maar ik zou ze beiden niet kopen!

Mag ik vragen waarom je de Crem en Minima interessanter vindt dan de Lelit MaraX?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

24
Natuurlijk mag dat. Als het gaat om gemak dan ga ik liever voor de dual boiler. Ik ga me denk ik ergeren aan handelingen die ik moet doen. Wetende dat ik dit niet hoef te doen. Zit ook geen temperatuur regeling op. Verder vind ik de MaraX niet echt een mooie machine qua looks. Ik denk dat ik mezelf daar ook aan ga ergeren. (ik weet het, slechte raadgever). Voor zover ik nu heb geleerd hier maakt het niet echt heel veel uit wat voor machine je neemt. Zolang de maler die je hebt maar goed is. Althans in deze prijscategorie maakt het weinig uit. Of je moet echt een purist zijn. Ik mik voor mezelf op tussen de 1000 en 1500 euro. Uitschieter naar 1700 als dit echt beduidend beter is. In deze categorie ben je beperkt qua dual boilers. Lastig dit. Ik ben in ieder geval niet de enige. Dank nogmaals.

25
Dat snap ik niet. De MaraX heeft juist wel een temperatuurregeling. Niet op de graad nauwkeurig (wat een illusie is!) maar in drie stapjes. Het is dus geen cooling flush machine. Verder is hij 2x zo snel warm als de Minima en Crem (20 ipv 40 minuten; ongeacht wat de fabrikant of verkoper roept). Tenslotte heeft de MaraX een mooie flow control hetgeen een voordeel is bij licht gebrande boontjes.

Lees eens de review van Jim Schulman op home-barista.com:

https://www.home-barista.com/reviews/le ... 63863.html
The HX itself is a minor masterpiece (see below), and the shot profile is dead flat. So if you are into this, you can get more precise temperature control than with a E61 DB (if you are old enough to remember "temperature surfing" Silvias you know what this is about). Personally, I don't think this machine (or any E61) is for someone who wants ultra-precise temperature control. The point is that it delivers no muss, no fuss, roughly right temperature control that is as good as most DB E61s in a very compact and economical package
The other big change on the X is that the preinfusion time is longer, and the pressure ramp up is much more linear. The result is that you can use finer grinds just like on a commercial lever and profiling machine.
Nogmaals kiezen wat je wilt, maar weet wel waarvoor.

(Ps. de Minima leent zich wellicht wat beter voor een pressure profile kit, maar als je dat wilt dan kun je beter meteen een Bianca kopen)

26
Ben het eens met wat bvds zegt. Alles wijst er op dat de mara X een super machine is. Ook deze machine (net als de minima) heeft Dave corbey extensive gereviewed. Voor mij was het een super moeilijke keuze. Maar de mara zijn looks was net niet waar ik na opzoek was. De minima (met een niche zero) in je open keuken is toch wel echt :o
De lelit Bianca was wat ik eig wilde, maar dat was weer een stap duurder.

27
Mooi advies Bvds, waarbij je de verwachtingen bijna ontleed en goed uitlegt waarom ze niet reëel zijn. Kort gezegd blijft alleen het argument design staan.

De "handelingen", ofwel de coolingflush is vervangen door een warmingflush. Dus een flush om een tegenovergestelde reden. Je bent de handeling niet kwijt. Dave doet er in zijn video ook één van 6 seconden op de Minima. Bij zijn filmpje van shot 2 niet, maar dat is omdat hij niet idle heeft gestaan.

Een PID op de graad nauwkeurig is een gevoel wat je koopt. In de praktijk zit je toch vaak op veelal dezelfde temperaturen. Nu heb ik geen PID en ik mis hem niet eens. Dat zegt, voor mijzelf, ook wel iets

Temperatuur stabiliteit in espressomachines wordt veel gepromoot. Ik heb niet alle kennis, maar ik vraag mij af hoe belangrijk het echt is. Er zijn andere variabelen, die in mijn beleving, veel meer invloed hebben dan temperatuur die één graad zou kunnen schommelen.
Fijn als het kan, maar niet mijn hoogste prioriteit bij het kiezen van een machine.

28
Om een klein tegenwicht te bieden tegen de wetenschappelijke benadering van Bas, een stukje gebruikerservaring. Wij van wc-eend dus.

Ik heb ruime ervaring met een aantal machines en concepten. Hoe deze presteren ten opzichte van elkaar is gebaseerd op smaakverschil. Voor een deel loopt het resultaat parallel met de onderbouwing van Bas.

Op dit moment drinkt ik mijn espresso uit een Expobar Brewtus 4 en een Elektra T1.
De Expobar wint dit dik op smaak.
In tegenstelling tot de theorie kun je uit de Expobar na 20 minuten (tijdens het opwarmen paar keer flushen) een uitstekende espresso maken.

Een andere kandidaat die Bas noemt is de Profitec 300. Prachtig ding. Snel warm. Ken de machine alleen van klanten. Op een voorganger met dezelfde groep (Botticelli II) heb ik ooit een pid gebouwd en uitgebreid metingen gedaan. Zowel op smaak als temperatuur stabiliteit ruim beter dan een standaard Domobar.

Als je de temperatuur tijdens je shot zo vlak mogelijk wil hebben kom je in een andere prijscategorie. Je hebt het dan over machines met verzadigde groep, waarvan bij voorkeur de temperatuur van de groep wordt geregeld.

Er is een reden dat ik de MaraX niet meeneem in mijn verhaal. Ik heb hier geen ervaring mee.
Aantrekkelijk als veel waar voor je geld. Ik moet nog even afwachten of alle electronica op langere termijn heel blijft.

Mijn advies:
Oude Expobar Brewtus 4 (rotatie pomp in keukenkastje)
Profitec 300
Lelit Bianca

En als je het budget verder kunt oprekken, een Profitec 700 of https://www.serious-coffee.nl/?page_id=4644

30
Dat is toch gewoon een doorontwikkelde oerdomobar, dus single boiler?

Als je niet vaak wilt stomen prima maar anders een no go. Stomen met een single boiler is echt gedoe.