Prima toelichting Han!HanR schreef: ma 16 nov 2020, 10:46 Om een klein tegenwicht te bieden tegen de wetenschappelijke benadering van Bas, een stukje gebruikerservaring. Wij van wc-eend dus.
Ik heb ruime ervaring met een aantal machines en concepten. Hoe deze presteren ten opzichte van elkaar is gebaseerd op smaakverschil. Voor een deel loopt het resultaat parallel met de onderbouwing van Bas.
Op dit moment drinkt ik mijn espresso uit een Expobar Brewtus 4 en een Elektra T1.
De Expobar wint dit dik op smaak.
In tegenstelling tot de theorie kun je uit de Expobar na 20 minuten (tijdens het opwarmen paar keer flushen) een uitstekende espresso maken.
Een andere kandidaat die Bas noemt is de Profitec 300. Prachtig ding. Snel warm. Ken de machine alleen van klanten. Op een voorganger met dezelfde groep (Botticelli II) heb ik ooit een pid gebouwd en uitgebreid metingen gedaan. Zowel op smaak als temperatuur stabiliteit ruim beter dan een standaard Domobar.
Als je de temperatuur tijdens je shot zo vlak mogelijk wil hebben kom je in een andere prijscategorie. Je hebt het dan over machines met verzadigde groep, waarvan bij voorkeur de temperatuur van de groep wordt geregeld.
Er is een reden dat ik de MaraX niet meeneem in mijn verhaal. Ik heb hier geen ervaring mee.
Aantrekkelijk als veel waar voor je geld. Ik moet nog even afwachten of alle electronica op langere termijn heel blijft.
Mijn advies:
Oude Expobar Brewtus 4 (rotatie pomp in keukenkastje)
Profitec 300
Lelit Bianca
En als je het budget verder kunt oprekken, een Profitec 700 of https://www.serious-coffee.nl/?page_id=4644
Wat betreft de MaraX en elektronica: de controlbox en LCC zijn gewoon van Gemme/Gicar en de PID werkt i.c.m. een SSR. Dat is niet complexer dan andere machines. En gezien de plaatsing is er minder risico op "frituren" van de computerkastjes. Kortom, niemand kan in de toekomst kijken maar ik zie niet zo 123 waarom deze machine complexer zou zijn. Het is gewoon een slimme machine door dat tweede thermokoppel in de thermosifon!
Wat betref opwarmen: met flushen gaat het wat sneller maar voor de groep echt stabiel is opgewarmd heb je gewoon tijd nodig. De impact van flushen is beperkt. Natuurlijk kan je best espresso zetten als de groep en paar graden "onder idle" zit. Zeker in de melk en 's ochtends vroeg. Afhankelijk van waar je de lat legt. Hoe dan ook, tegen de turbo opwarmstand van de Lelit machines kan geen andere E61 machine op.
Tweedehands machines via een betrouwbaar kanaal is altijd slim. Scheelt een hoop geld. Turboyeast heeft recent nog een Izzo vivi in hele goede conditie gescoord. In tegenstelling dat grote broer Duetto zit de Vivi goed in elkaar. Er zijn hier op het forum bekende aanbieders met een uitstekende reputatie. Aanrader
Wat betreft smaak: dat is individueel bepaald. Zowel wat je lekker vindt als hoe goed je kan differentieren. In ieder geval kan je veel geld besparen als je niet bereid bent om te investeren in goede koffie. Dat is de basis. Een topmaler en top machine kunnen matige koffie niet opeens omtoveren tot vloeibaar goud. Rubish in = rubish out. Hoe beter de koffie, je smaak en skills hoe meer de apparatuur er toe doet.
Hoe ver wil je gaan down the rabbit hole? Dat moet ieder voor zich bepalen.
De meeste nieuwe aankopen en upgrades hebben meer te maken met upgraditis en de drang naar een nieuw speeltje. Dat is vaak niet zo rationeel maar kunnen we achteraf met de babbelbox weer prima rechtvaardigen. Ik heb daar ook geregeld last van