Re: Crem one 2b dual

41
Pressure profiling middels digitale sturing dus geen gepiel met een paddle.

usb upgradable firmware dus geen nieuwe module hoeven kopen! Ook backups van je eigen instellingen zijn mogelijk.

de prijs voor dit is 1700 euro!
Ben je zeker Bob? Pressure profiling is volgens mij voorbehouden aan de R-LFPP en die kost 2500 euro. Dat is overigens wel voordeliger dan de Vesuvius.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

42
Ja. Laat maar, was de crem 4 die ik heb gezien. Alles wat ik schreef gaat niet op voor de hier besproken machine. Excuus.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

44
koffiekoffietijd schreef:Voor mij zijn al die maschines wel interessant. Gezien ze nieuw zijn. Vooral de duurdere LFPP. Nog steeds geen feedback van NL eigenaren helaas.
Wat zoek je nog dat je niet in de bestaande reviews kan vinden? Iets lijkt je te weerhouden.
Corbey is ervaren en schrijft eerlijke reviews met veel inhoud. Mogelijk meer dan de gemiddelde review die je op internet aantreft over andere machines.

45
Keyser schreef:
koffiekoffietijd schreef:Voor mij zijn al die maschines wel interessant. Gezien ze nieuw zijn. Vooral de duurdere LFPP. Nog steeds geen feedback van NL eigenaren helaas.
Wat zoek je nog dat je niet in de bestaande reviews kan vinden? Iets lijkt je te weerhouden.
Corbey is ervaren en schrijft eerlijke reviews met veel inhoud. Mogelijk meer dan de gemiddelde review die je op internet aantreft over andere machines.
Ja, maar besef je wel dat het gewoon E61 machines zijn met een HX of dual boiler? Er wordt al jaren koffie gemaakt met machines met die groep, wat verwacht je? Expobar is beetje blikkerig. Crem ook? zelfde fabriek. Wie weet, ik niet.
Als je een machine wilt kopen op Nederlandse gebruikerservaring dan koop je een Rocket of Bezzera, Expobar of als je iets nieuws wilt een Lelit Bianca! Die gaat goed.
Als je naar machines gaat kijken van meer dan 2500 euro zoals die crem 4 dan komt de londinium in beeld en dan zou ik het wel weten.

Maar wat anders nu, wat is nu jouw plan? Hoe ga je nu verder om erachter te komen wat de antwoorden zijn op jouw vragen? Welke vragen? Ga je wachten tot er iemand komt op het forum die meer kennis heeft dan Dave Corbey? Hoelang ga je dan wachten?

Anyway, succes met de zoektocht!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

46
Londinium is wel minimaal een 1000 euro duurder + een hendel. Wat op zich heel fijn is maar wat niet in mijn keuken past. En hoe ver down de rabbithole ga ik? Ik heb nu wat gespaard. Ik kan nu echt de keus maken om een heel degelijk apparaat aan te schaffen, waar ik tien/twintig jaar mee doe. Het devies is, dat ik niet over een paar jaar denk, had ik maar.........

Waarom ik dit topic heb gestart is voornamelijk omdat de machine die in de topictitel staat niet echt bekend is. Althans niet in Nederland. Dat ik de "looks" mooi vind is bijzaak. Ik had het idee dat de specificaties van de crem one redelijk waren. Zeker die van de LFPP versie. En dat het een machine is die door de makers van "expobar" in elkaar is gezet. Dus dat dit, misschien niet heel hoogwaardig is, qua afwerking, maar wel makkelijk te servicen is. Dat was de insteek. Wat weten mensen van deze nieuwe machines hier, van deze machine, was de vraag.

Ik heb nog steeds geen keus gemaakt, wat betreft mijn eigen nieuwe machine. Ik zou graag wat meer willen weten over de crem serie. Als het kan ook over de ACS minima. Maar gezien ik hier al even geregistreerd ben, denk ik niet dat ik hier op dit forum, meer ga horen hierover dan wat ik nu al weet. Jammer dat er geen NL-er is die hier wat over kan vertellen. Maar goed. Ik heb buitenlandse sites geraadpleegd. Tig topics gelezen en filmpjes gezien.

Ik ga mezelf bezinnen de komende dagen. Want dit is eigenlijk een dubbel topic. Enerzijds info over de crem one, anderzijds de hulp bij het zoeken naar een nieuwe machine. Dat loopt door elkaar heen. Waar ik zelf ook debet aan ben. Sorry voor het dubbelzijdige topic.
Komende dagen ga ik proberen de machines in het echt te zien. Ik denk dat ik dan al een heel stuk verder ben. En laat ik vooral zeggen.

Dank voor alle info en alle tijd die jullie nemen om me te helpen. Dat word echt gewaardeerd. Ik neem maar aan dat jullie ooit zelf ook eens voor deze beslissing hebben gestaan. En weten dat dit heel lastig is. Groet! Koffietijd

47
Je gaat inderdaad niet snel meer info vinden.

Veel mensen hier op het forum gaan vroeg of laat over op een lever in alle soorten maten. En als het met pomp moet dat biedt de Bianca momenteel de beste value for money.

En er zijn ook altijd enkele enthousiastelingen die echt high end gaan en bijvoorbeeld een La Marzocca GS3 of Dalla Corte Studio kopen. Een enkeling koopt een Decent.

Ik denk dat de Crem vooral een alternatief is voor mensen die voorheen een Expobar Brewtus zouden kopen. De Crem is dan iets duurder maar voor een E61 dual boiler met PID nog steeds aan de onderkant qua prijs. En qua looks wint de Crem het van de Brewtus. Of de Crem 4 met pressure profiling aftrek gaat vinden zal de tijd leren. Die is wel het meest interessant omdat hij over programmeerbare pressure profiling beschikt.

Onder de streep is en blijft de Crem gewoon een E61 machine. Qua smaak en prestaties valt er dan ook geen enkel verschil te verwachten met al die andere E61 machines. Het is oude techniek in een modern jasje. Niet meer en niet minder.

Ik zou zeggen koop nou gewoon de Crem of Minima en wees de eerste hier op het forum ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

48
koffiekoffietijd schreef:Londinium is wel minimaal een 1000 euro duurder + een hendel. Wat op zich heel fijn is maar wat niet in mijn keuken past. En hoe ver down de rabbithole ga ik? Ik heb nu wat gespaard. Ik kan nu echt de keus maken om een heel degelijk apparaat aan te schaffen, waar ik tien/twintig jaar mee doe. Het devies is, dat ik niet over een paar jaar denk, had ik maar.........

.......Ik ga mezelf bezinnen de komende dagen. Want dit is eigenlijk een dubbel topic. Enerzijds info over de crem one, anderzijds de hulp bij het zoeken naar een nieuwe machine. Dat loopt door elkaar heen. Waar ik zelf ook debet aan ben. Sorry voor het dubbelzijdige topic.
Ik vrees dat u bovenstaande nooit helemaal kan indekken. Weglopen met op dit moment de beste keuze kan wel lukken. Heeft er ook alles mee te maken met hoe leuk je de hobby gaat vinden. Maar ook wat je in de hobby zoekt of gaat vinden. Wanneer je iemand bent die deze hobby als een ambacht benaderd en graag experimenteert dan zou ik kijken naar een machine met pressure profiling. Of naar toch een mogelijkheid voor een plek voor een levermachine.
Hoeft u al die poespas niet, dan heeft u voldoende aan een standaard e61 of een levermachine.
U stelde uzelf al goed de vraag: hoever down the rabbithole ga ik? Dat antwoord bepaald bijna het segment. Dit kan u helpen kaderen.

Een topic als deze is niet uniek hoor. Zo herinner ik mij een topic waarbij degene met de vraag zijn topic begon met instap E61 machines en wegliep met een Bezzera Strega. Dit ontstaat doordat de mensen op het forum met ervaring, verstand van zaken op je vragen reageren. Je mening kan dan veranderen wanneer je daarvoor open staat.
koffiekoffietijd schreef:Jammer dat er geen NL-er is die hier wat over kan vertellen. Maar goed. Ik heb buitenlandse sites geraadpleegd. Tig topics gelezen en filmpjes gezien.
Voor mij blijft de vraag overeind wat u nu nog zoekt aan antwoorden? Ik zie niet in dat uit welk land de review komt bepalend is voor wel of niet voldoende informatie. U stelt namelijk dat u Nederlandse gebruikers zoekt naast alle internationale informatie.
In dit topic hebben mensen met veel ervaring gereageerd. Daar val ik overigens buiten.
Daar zit ook een espressomachine monteur bij. Ze hebben echt goede inhoudelijke argumenten gegeven. Mijn ervaring is toereikend genoeg om dat te zien.
Voor u bleek het ontoereikend. Dat is niet erg. Maar wanneer ik zo vrij mag zijn om te interpreteren lijkt het alsof u wacht tot iemand hier uit Nederland zegt: "Mooie machine die lekkere koffie zet! Stevig kastje ook!". Los van wie deze persoon is en wat zijn kennis is. Ik bedoel hiermee dat dit een leraar kan zijn die zijn espressomachine heeft gekocht met advies van hier of uit reviews van internet. Of van iemand als mijzelf die tegen de adviezen van hier toch de Expobar nogmaals zou kopen. Terwijl wanneer ik een machine open ik echt minder zie dan een monteur als HanR of PTI.
Corbey is ook onderlegd en schrijft een inhoudelijk stuk en filmt daarbij de machine van binnen en buiten. Ik heb met minder filmpjes mijn machine moeten kopen.
Dan ga ik u vertellen dat de Expobar een prima apparaat is en ik deze gerust nog een keer zou kunnen kopen. Dit is gebaseerd op mijn eigen unieke ervaring. Maar ik kan u niet vertellen hoe de kwaliteit van onderdelen zich verhoudt tot die van andere machines. Ook niet of deze 20 jaar meegaan. Dat kunnen boven genoemde mannen misschien beter vanuit wat zij in de praktijk meemaken. Ze zullen ook eerlijk zeggen wanneer ze dat niet weten.

Op het forum hebben wij deze eigenaar van een Crem one zonder pressure profiling.
viewtopic.php?f=17&t=10769&share_tid=10769

Misschien hem anders en berichtje sturen? Ik ben alleen benieuwd wat hij u meer gaat vertellen dan bijvoorbeeld Corbey uit Engeland voor u heeft gedaan. Begrijpt u wat ik bedoel?
Het is niet zo enorm relevant in welk land de review is geschreven.

Betreft hoe goed een machine is te servicen is ook afhankelijk van hoe goed onderdelen verkrijgbaar zijn en blijven.

Inderdaad is de eerste aanschaf heel erg moeilijk. Ik herken uw twijfel en bijna worsteling
Afbeelding

De factor 'gevoel' zal ook altijd een factor blijven in de aankoop. Ik zou de machines in het echt gaan bekijken. En ook de concurrerende machines. Dan kunt u hands-on ervaren wat het verschil is. Misschien valt het u erg mee
Afbeelding

49
Dank voor de uitgebreide antwoorden die gegeven worden. Ik ben mijn keuze mogelijkheden toch wat aan het verbreden. Ook het budget is wat omhoog geschroefd. Ik wil eerst ook de voorwaarden voor het langdurig gebruik aanpakken. Dus een DVA kopen en die aansluiten. Daarbij heb ik zitten kijken naar flow control apparaten, zoals de bianca, maar ook de profitec 6/700. Ik denk maar zo. Als ik veel geld uit ga geven kan die paar honderd euro er ook nog wel bij. Nou ben ik toch wel benieuwd naar de manuele flow control t.o.v. de digitale. Zijn hier nog meningen over? Beter/minder goed? Enige wat ik kan bedenken is dat een manuele minder snel kapot kan gaan. Maar dan ook minder controle heeft over wat je doet.

50
koffiekoffietijd schreef: zo 22 nov 2020, 01:33 Londinium is wel minimaal een 1000 euro duurder + een hendel. Wat op zich heel fijn is maar wat niet in mijn keuken past. En hoe ver down de rabbithole ga ik? Ik heb nu wat gespaard. Ik kan nu echt de keus maken om een heel degelijk apparaat aan te schaffen, waar ik tien/twintig jaar mee doe. Het devies is, dat ik niet over een paar jaar denk, had ik maar.........

Waarom ik dit topic heb gestart is voornamelijk omdat de machine die in de topictitel staat niet echt bekend is. Althans niet in Nederland. Dat ik de "looks" mooi vind is bijzaak. Ik had het idee dat de specificaties van de crem one redelijk waren. Zeker die van de LFPP versie. En dat het een machine is die door de makers van "expobar" in elkaar is gezet. Dus dat dit, misschien niet heel hoogwaardig is, qua afwerking, maar wel makkelijk te servicen is. Dat was de insteek. Wat weten mensen van deze nieuwe machines hier, van deze machine, was de vraag.

Ik heb nog steeds geen keus gemaakt, wat betreft mijn eigen nieuwe machine. Ik zou graag wat meer willen weten over de crem serie. Als het kan ook over de ACS minima. Maar gezien ik hier al even geregistreerd ben, denk ik niet dat ik hier op dit forum, meer ga horen hierover dan wat ik nu al weet. Jammer dat er geen NL-er is die hier wat over kan vertellen. Maar goed. Ik heb buitenlandse sites geraadpleegd. Tig topics gelezen en filmpjes gezien.

Ik ga mezelf bezinnen de komende dagen. Want dit is eigenlijk een dubbel topic. Enerzijds info over de crem one, anderzijds de hulp bij het zoeken naar een nieuwe machine. Dat loopt door elkaar heen. Waar ik zelf ook debet aan ben. Sorry voor het dubbelzijdige topic.
Komende dagen ga ik proberen de machines in het echt te zien. Ik denk dat ik dan al een heel stuk verder ben. En laat ik vooral zeggen.

Dank voor alle info en alle tijd die jullie nemen om me te helpen. Dat word echt gewaardeerd. Ik neem maar aan dat jullie ooit zelf ook eens voor deze beslissing hebben gestaan. En weten dat dit heel lastig is. Groet! Koffietijd
Ik koop redelijk impulsief.Je kunt alles wel willen beredeneren maar dat leidt tot niks. Ervaring met een apparaat doe je pas op als je het gebruikt. En dan komen ook de plus - en minpunten aan het licht.
Je kunt nog wel een half jaar er over nadenken.Je zult altijd mindere kanten van de aankoop leren kennen. Hoort er gewoon bij.