koffiekoffietijd schreef:Londinium is wel minimaal een 1000 euro duurder + een hendel. Wat op zich heel fijn is maar wat niet in mijn keuken past. En hoe ver down de rabbithole ga ik? Ik heb nu wat gespaard. Ik kan nu echt de keus maken om een heel degelijk apparaat aan te schaffen, waar ik tien/twintig jaar mee doe. Het devies is, dat ik niet over een paar jaar denk, had ik maar.........
.......Ik ga mezelf bezinnen de komende dagen. Want dit is eigenlijk een dubbel topic. Enerzijds info over de crem one, anderzijds de hulp bij het zoeken naar een nieuwe machine. Dat loopt door elkaar heen. Waar ik zelf ook debet aan ben. Sorry voor het dubbelzijdige topic.
Ik vrees dat u bovenstaande nooit helemaal kan indekken. Weglopen met op dit moment de beste keuze kan wel lukken. Heeft er ook alles mee te maken met hoe leuk je de hobby gaat vinden. Maar ook wat je in de hobby zoekt of gaat vinden. Wanneer je iemand bent die deze hobby als een ambacht benaderd en graag experimenteert dan zou ik kijken naar een machine met pressure profiling. Of naar toch een mogelijkheid voor een plek voor een levermachine.
Hoeft u al die poespas niet, dan heeft u voldoende aan een standaard e61 of een levermachine.
U stelde uzelf al goed de vraag: hoever down the rabbithole ga ik? Dat antwoord bepaald bijna het segment. Dit kan u helpen kaderen.
Een topic als deze is niet uniek hoor. Zo herinner ik mij een topic waarbij degene met de vraag zijn topic begon met instap E61 machines en wegliep met een Bezzera Strega. Dit ontstaat doordat de mensen op het forum met ervaring, verstand van zaken op je vragen reageren. Je mening kan dan veranderen wanneer je daarvoor open staat.
koffiekoffietijd schreef:Jammer dat er geen NL-er is die hier wat over kan vertellen. Maar goed. Ik heb buitenlandse sites geraadpleegd. Tig topics gelezen en filmpjes gezien.
Voor mij blijft de vraag overeind wat u nu nog zoekt aan antwoorden? Ik zie niet in dat uit welk land de review komt bepalend is voor wel of niet voldoende informatie. U stelt namelijk dat u Nederlandse gebruikers zoekt naast alle internationale informatie.
In dit topic hebben mensen met veel ervaring gereageerd. Daar val ik overigens buiten.
Daar zit ook een espressomachine monteur bij. Ze hebben echt goede inhoudelijke argumenten gegeven. Mijn ervaring is toereikend genoeg om dat te zien.
Voor u bleek het ontoereikend. Dat is niet erg. Maar wanneer ik zo vrij mag zijn om te interpreteren lijkt het alsof u wacht tot iemand hier uit Nederland zegt: "Mooie machine die lekkere koffie zet! Stevig kastje ook!". Los van wie deze persoon is en wat zijn kennis is. Ik bedoel hiermee dat dit een leraar kan zijn die zijn espressomachine heeft gekocht met advies van hier of uit reviews van internet. Of van iemand als mijzelf die tegen de adviezen van hier toch de Expobar nogmaals zou kopen. Terwijl wanneer ik een machine open ik echt minder zie dan een monteur als HanR of PTI.
Corbey is ook onderlegd en schrijft een inhoudelijk stuk en filmt daarbij de machine van binnen en buiten. Ik heb met minder filmpjes mijn machine moeten kopen.
Dan ga ik u vertellen dat de Expobar een prima apparaat is en ik deze gerust nog een keer zou kunnen kopen. Dit is gebaseerd op mijn eigen unieke ervaring. Maar ik kan u niet vertellen hoe de kwaliteit van onderdelen zich verhoudt tot die van andere machines. Ook niet of deze 20 jaar meegaan. Dat kunnen boven genoemde mannen misschien beter vanuit wat zij in de praktijk meemaken. Ze zullen ook eerlijk zeggen wanneer ze dat niet weten.
Op het forum hebben wij deze eigenaar van een Crem one zonder pressure profiling.
viewtopic.php?f=17&t=10769&share_tid=10769
Misschien hem anders en berichtje sturen? Ik ben alleen benieuwd wat hij u meer gaat vertellen dan bijvoorbeeld Corbey uit Engeland voor u heeft gedaan. Begrijpt u wat ik bedoel?
Het is niet zo enorm relevant in welk land de review is geschreven.
Betreft hoe goed een machine is te servicen is ook afhankelijk van hoe goed onderdelen verkrijgbaar zijn en blijven.
Inderdaad is de eerste aanschaf heel erg moeilijk. Ik herken uw twijfel en bijna worsteling
De factor 'gevoel' zal ook altijd een factor blijven in de aankoop. Ik zou de machines in het echt gaan bekijken. En ook de concurrerende machines. Dan kunt u hands-on ervaren wat het verschil is. Misschien valt het u erg mee