Voorstellen + advies voor set-up.

1
Hoi allemaal,

Na ongeveer een jaar geïnteresseerd te zijn in espresso/cappuccino en met het verval van mijn huidige machine (een nespresso cupjes rotding), kwam ik op koffiepraat terecht.

Ik ben een student van 22 jaar, heb al redelijk wat research gedaan via YouTube en een via een goede vriend die barista is. Ik heb zelf totaal geen ervaring met het maken van espresso behalve dat ik 'weet' en gezien heb hoe het moet. Omdat ik dus wil gaan investeren in een goede machine+grinder voor de komende jaren zoek ik advies! Mijn budget totaal ligt rond de 700€, voorkeur gaat uit naar een halfautomaat zoals een Gaggio Classic Pro/Quick Mill 820 of naar een lever machine zoals de La Pavoni Europiccola (mooi, onverwoestbaar, simpel en deze heeft mijn eerder genoemde vriend). Qua grinder zit ik te denken aan een Eureka tussen de 250-350eu.

Vooral qua machine ben ik er nog niet over uit. Een La Pavoni vind ik een romantisch idee, echter duurt het redelijk lang om hier goed in te worden en is het natuurlijk meer werk dan op een knopje klikken bij bijv. een Gaggio Classic Pro. Bij de Gaggio vraag ik me af of het niet slimmer is om 2e hands een niet pro te kopen, stuk goedkoper en ook gereviseerde te koop voor onder de 200. Daarnaast is de vraag hoe lang en met hoeveel kosten/moeite qua service deze mee gaat.

Enfin, genoeg om over te praten!
Laatst gewijzigd door Crimson op ma 14 dec 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Voorstellen + advies voor set-up.

3
Precies ga die machines bekijken!

Overigens deel ik de opvatting niet dat espresso maken met een Pavoni lastiger zou zijn. Kleine single boiler machines zonder PID die je te "temperatuur surfen" en heen en weer schakelen tussen espresso maken en stomen is gedoe.

Als je een Gaggia wil dan zou ik de eerder oude Classic pakken. Helaas wel met aluminium boiler die erg gevoelig is voor corrosie. Een wat degelijkere aankoop zou een Rancilio Silvia zijn. Of een kleine Lelit met 58 mm groep. Een PID voegt veel toe.

Vergeet ook een Quickmill 820 niet!

Ik zou als het even kan hier op het forum kopen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

5
Welkom
Ik heb net een half jaar 'leren werken' met de La Pavoni achter de rug. Het is even zoeken, maar al vrij snel kwam er een goede espresso uit. En het leuke ervan is dat het alleen maar beter wordt in de tijd. Hiervoor gebruikte ik de QuickMill Aquaviva, van binnen gelijk aan de 820. Ik moet zeggen dat de espresso van de Europiccola veel intenser is. Maar wel ietsjes meer werk, dat weer wel.
Succes met uitzoeken.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6
Hoi, bedankt voor de reacties.

Momenteel had ik mijn oog op een mooie Pavoni, deze is helaas verkocht. Ondertussen was ik ook in gesprek om 2e hands een Gaggia Classic Pro uit 2019 (gekocht in Juni 2020 en heeft nog garantie) met een boel accessoires te kopen voor 425, met alles erbij kostte het rond de 600. Tamper/Naked portafilter met upgraded screen, klopbak, houders en wat andere dingen.

Ga dus denk ik voor die, icm met (denk nieuwe) Eureka Mignon Manuale/silenzio (bijna hetzelfde als zijn duurdere broertjes, laagste prijs). De timing functies zijn leuk maar weet niet of die nu echt nodig zijn. Een touch screen vind ik alleen maar iets wat weer kapot kan gaan.

Enige wat ik dan nog mis zijn een kannetje of 2, een weegschaaltje etc. Ga denk ik maar een zak goedkope supermarkt bonen scoren om mee te oefenen voordat ik de verse specialty coffee in huis haal. :mrgreen:

9
Ik vind dik 400 euro voor een Gaggia best een investering. Ik snap het gezien de leeftijd. Maar het is wel een eenvoudig machientje met aluminium boiler. En ik vraag me af of deze een OPV heeft.

Iemand een mening over die alu legering in de Gaggia? Gaat dat goed met de messing groep voor wat betreft galvanische corrosie?

Voor dat geld koop je ook een nieuwe Quickmill 820 in Italie. Die kun je voor de rest van je leven houden.

En een goede 2e hands Rancilio Silvia lukt voor dat geld ook zeer zeker. Vraag Peter de Goede eens. De Silvia is technisch wel echt een beter en degelijker apparaat. Ook de restwaarde van de Silvia is beter.

De Eureka maler is prima. Alhoewel ik altijd zou proberen het budget iets op te rekken en voor een Specialita gaan...

Succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs