Re: Eureka Mignon Silenzio of toch een andere?

12
bobbee schreef: wo 12 aug 2020, 08:18 Dus jij vindt geluid net als cremalover belangrijker dan de retentie?
Daar ging het mij om nav de vergelijking van cremalover. Retentie vs geluid.
Ik vind statische retentie niet fijn. Die oude ranzige meuk in malers. Moet ik maar mee leven. Dynamische, dus dat wat een uur of twee oud is en maar een gram of twee vind ik totaal onbelangrijk.Op een zeef van 20 gram proef ik het niet.
Geluid was vroeger voor mij onbelangrijk.De laatste jaren zeer belangrijk.
Optimaal is een handmaler als een Kinu . 0 retentie en redelijk stil.Maar dan weer handmatig. :?
Alles heeft voor en nadelen.

13
bobbee schreef: wo 12 aug 2020, 08:18 Dus jij vindt geluid net als cremalover belangrijker dan de retentie?
Daar ging het mij om nav de vergelijking van cremalover. Retentie vs geluid.
Ik vind het beiden relevant! Een maler met nul retentie maar die wel veel herrie maakt, zou ik niet willen. Een fluisterstille maler met een mega retentie ook niet.

Gelukkig zijn er ook relatief stille malers met weinig weinig retentie, zoals bijv de Specialita aan de onderkant en de Mahlkonig K30 en zijn opvolger of de Atom 75 E aan de bovenkant. En natuurlijk de high end single dosing malers. De Niche heeft ook een goede balans tussen retentie en sound. I.v.m. de Specialita minder retentie en ook minder stil, maar verre van een herrieschopper.

Overigens gaat het niet enkel op het aantal decibellen maar ook de pitch. Ik vind bijvoorbeeld het geluid van een Mazzer mini niet prettig.

Kortom, iedereen moet kijken waar voor hem if haar de prioriteiten en voorkeuren liggen. Als je wilt single dosen is weinig retentie een must. Als je van de hopper bent en niet dagelijks van boontjes wisselt of zelfs meerdere koffies door elkaar gebruikt is een paar gram retentie niet zo'n punt. Maar als die paar gram opeens een 1p gram zijn dan ligt dat anders...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
Interessante reacties, en na afwegen heb ik besloten om de Specialita te kopen ook al is die 60 euro duurder dan de Silenzio.

Nog een vraag die niet zo hier past: ik heb sinds gisteren een BZ09 waarvan de uitloop en de stoompijp goed werken, maar ik mis nog wat materiaal om te reinigen, de portafilter is gekuist door de vorige eigenaar maar is toch nog wat vuil. Op Home-Barista heb ik de volgende materialen geselecteerd:

- Pallo Joeglo Backflush Detergent
- Caffitaly ontkalkingsmiddel (ook al gebruik ik nu Spa Blauw, eens ontkalken kan geen kwaad)
- Pallo klein stoomborstel
- Pallo groephead borstel

Mis ik nog iets?

Ik zou ook Loveramics cups van 200ml kopen, is dit een goede maat voor cappuccino en flat white?

16
deschildred schreef:Interessante reacties, en na afwegen heb ik besloten om de Specialita te kopen ook al is die 60 euro duurder dan de Silenzio.

Nog een vraag die niet zo hier past: ik heb sinds gisteren een BZ09 waarvan de uitloop en de stoompijp goed werken, maar ik mis nog wat materiaal om te reinigen, de portafilter is gekuist door de vorige eigenaar maar is toch nog wat vuil. Op Home-Barista heb ik de volgende materialen geselecteerd:

- Pallo Joeglo Backflush Detergent
- Caffitaly ontkalkingsmiddel (ook al gebruik ik nu Spa Blauw, eens ontkalken kan geen kwaad)
- Pallo klein stoomborstel
- Pallo groephead borstel

Mis ik nog iets?

Ik zou ook Loveramics cups van 200ml kopen, is dit een goede maat voor cappuccino en flat white?
Niet ontkalken. Dat is niet nodig mits je goed je water behandeld. Je kunt namelijk ontkalkingszakken kopen die je in het reservoir van de machine legt. Savonds vul je dat reservoir met water. Het water wordt gedurende de nacht ontkalkt want dat heeft een uur of 6 nodig.
Volgende dag heb je het beste water voor je machine en koffie.
Spa water kun je dan achterwege laten.

Backflush middel kun je ook kopen daar waar je de anti kalkzakken gaat kopen maar ook bij de sligro hebben ze koffie vet oplosser te koop.

Borstels etc is bijzaak, geen noodzaak.

Succes!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!