Onderhoud Ponte vecchio machine

1
Hallo,

Ik lees in de handleiding van PV dat er gewoon azijn of citroensap gebruikt kan worden, hebben mensen daar ervaring mee? En misschien advies? Oplossing met azijn er in, aanzetten, een uur aan laten staan en dan leegtappen? Ik hoor het graag. Ik gebruik nu gezuiverd water, maar de eerste maanden heb ik dat niet gedaan, dus mogelijk dat er iets van kalk in zit.

Mvg,
Jeroen

Re: Onderhoud Ponte vecchio machine

6
Kan iemand mij misschien nog even vertellen wat best practice is voor het onderhoud met een citroenzuur oplossing aan die PV? In de machine, en dan? Een uurtje of twee wachten en dan aanzetten en legen? Gelijk aanzetten en legen? Of helemaal niet aan zetten en koud leegpompen? Ik weet niet hoe schadelijk citroenzuur is voor het binnenwerk als de oplossing heel heet is namelijk.

7
Voor zover ik weet maak je een oplossing met 20% citroenzuur en dat doe je in de machine. Dan verwarmen. Kalk lost dan op. Dan machine leeg gieten en grondig naspoelen want citroenzuur werkt door als je het niet wegspoelt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

9
cremalover schreef:Ik heb 20 jaar ontkalkt met simpele azijnoplossing.Altijd goed gewerkt.En heb je altijd in huis.
Citroenzuur werkt gewoon beter en vooral sneller. Daar kom je niet onderuit, kun je met het blote oog waarnemen. Ook laat het zowiezo geen smaak achter. Ik vind het wel mooi spul en kost ook niet zoveel om niet te gebruiken.
Ontkalk jij de izzo met azijn?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

10
Citroenzuur is prima. Ik neem een a twee eetlepels per liter. 10% is al sterke oplossing en alleen nodig bij zware verkalking. Less is more.

Let op:

1. Chroom wordt aangetast dus geen spetters morsen!
2. Machine beetje opwarmen kan maar niet op druk laten komen. En dus niet laten koken! Koud kan ook, kost enkel wat meer tijd. Of citroenzuur oplossen in warm water en dat in de boiler gieten.
3. De groep NIET flushen met citroenzuuroplossing want dan los je de coating op die in de binnenkant van de groep zit.
4. Na ontkalken heel goed spoelen.

Ik ontkalk vrijwel nooit. Als je er geen hard water in doet is dat ook niet nodig. Check je harheid en bij hard water bijv een BWT kan gebruiken. Er zitten geen dunne leidingen in die dicht kunnen slippen. En om je element helemaal verkalkt te krijgen moet je je best doen. Nadeel van ontkalken is dat je het oxide laagje op het messing oplost. Juist dat laagje beschermt tegen weglekken van koper en lood.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs