Beginnersmachine voor €500?

1
Hi,
na veel gelezen te hebben en erachter gekomen te zijn dat hoe meer je leest, hoe moeilijker de keuze wordt, dan toch maar eens een berichtje posten.
Ik denk dat ik nu toch ben aangekomen om de stap te zetten naar een machine, na jarenlang met mijn Mokka Express perculatortje “espresso” gezet te hebben, en met een Mukka Express de cappu’s. Verder nog een caffetiere in huis en een aloud druppelapparaat . Vooropgesteld, een Senseo komt er hier niet in.

Anyway, budgettechnisch heb ik niet veel te besteden, en wil dan ook eerst de machine aanschaffen, daarna de molen (ja ik weet dat een molen ook een belangrijke, zo niet de belangrijkste factor is, maar met alleen een molen kan je niets drinken, met alleen een machine wel). Wil op dit moment ongeveer rond de €500 blijven.

Qua gebruik: espresso of 2 per dag door de week, iets meer in het weekend, dus laten we het op 20 per week houden, daarbij ook nog een cappu of 2/3, meer zal het niet zijn. Main use is espresso’s

Ok, budget is bekend (ongeveer €500 max), maar nu: welke machine.

Was aan het denken aan een Sylvia, maar om eerlijk te zijn, schrikt het me af en komt het op mij over als een machine met een flinke gebruiksaanwijzing. Begrijp me goed: spelen ermee en onderzoeken hoe je de beste bak zet lijkt/vind ik erg leuk. Maar vind wel dat de machine gewoon out-of-the-box moet werken, en niet dat je erachter komt dat er nog een PID op moet. Of..zie ik het nu erg zwart in, en kan ik met een Sylvia zonder PID, en zonder surfing gewoon een bak eruit halen met een mooie crema? (wat is trouwens de opwarmtijd van zo’n machine, las ergens iets van een uur (!))
Was dan nog aan het denken aan een Quick 820, maar vind dat persoonlijk niet echt een mooie machine . De 2820 van Quick vind ik wel wat mooier.
Ook nog overwogen: Ascaso Basic (en heel stiekem de Dream), of een Solis (T110), maar ook daar heb ik niet echt goede dingen over gelezen (alhoewel het design me dan weer wel erg aanstaat).
2e hands is een optie, maar eerlijk gezegd liever niet. Heb geen zin in gedoe met machines die dan toch stuk blijken te zijn, en door mijn ervaring (geen dus) weet ik ook nog niet echt waar je op moet letten bij de aanschaf.
Wie heeft er nog een goede tip/advies voor me?
Of toch nog maar even bij mijn perculatortje blijven…?

Re: Beginnersmachine voor €500?

2
Zoals Spironski een tijd geleden aan mij uit heeft gelegd: een 'beginnersmachine' bestaat niet echt. Vaak geldt: hoe duurder de machine, hoe makkelijker het is om een goede kop koffie mee te zetten.

Daarnaast: als je een goede kop koffie met een goede laag crema wilt, ontkom je niet aan het kopen van een molen. Met andere woorden: als je die goede espresso met een mooie laag crema wilt: spaar nog even door, en ga een tijdje door met je Mokka, waaruit (in mijn ervaring) ook gewoon goede koffie kan komen.

3
Als je zonder cappuccino kan is een zwaartekrachtgevoede hefboommachine iets (forum search).
Dan heb je geld over voor een maler. Of je koopt een handmaler, die zijn goedkoop en als je een goede koopt dan heb je respectabele maalkwaliteit voor weinig geld.
Sowieso een maler kopen. Met een maler kun je de koffie uit je moka express al enorm verbeteren. Je hebt niet alleen een maler nodig voor fatsoenlijke espresso, je hebt een maler nodig voor fatsoenlijke koffie, ongeacht zetmethode.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
HI, ik heb inmiddels de mogelijkheid om een 2e hands Sylvia voor €200 euro te kopen.
Gekocht in 2004 en vorig jaar de magneetklep vervangen. Wat is jullie gevoel hierover?
Heb ook nog het advies gekregen om eens te gaan kijken voor een Gaggia Classic, wat er voor zorgt dat er nog een leuke molen bij kan. Eerlijk gezegd vind het design van de Classic nu niet echt iets war ik warm van word, maar moet hem toch maar eens IRL bekijken.
Rancilio Silvia | Eureka Mignon Specialita

5
Ben zelf sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een Silvia (nieuw voor +- 450,-). En daar is ook zonder PID en andere snufjes een hele goede espresso mee te zetten en melk mee op te stomen. Je moet je zeker niet af laten schrikken door het temperatuur surfen en PID's e.d.. Ik was ook erg benieuwd, maar het werkt perfect. Even boiler aan laten gaan, ondertussen malen, tampen en vervolgens een 25/30 sec wachten tot er een heerlijk verse espresso voor op je driptray staat.
Sinds 1 1/2 week in het bezit van een houten (oude) PeDe handmolen en dat is de € 15,- investering en 1 uur schoonmaken meer dan waard. Zo onwijs lekker!
Ik ben echt super blij met m'n Silvia en hoe deze werkt.

p.s. opwarmen (boilerlampje uit) gaat heel snel (paar minuten), maar wat langer wachten is aan te raden. Op die manier wordt de hele machine en de groep, portafilter e.d. goed warm, dit merk je zeker in het resultaat.

succes met je keuze
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler