Re: Kees en Koffie

32
fransg schreef: do 04 feb 2021, 20:54 Uitstekend!

Dan blijven we feitelijk toch "on topic" zij het dat het topic van de topic starter zich vanuit de eigen dynamiek heeft ontplooid.
Het heet hier niet voor niets koffie'praat'....over de evolutie van electronische muziek is heel veel te kletsen by the way, maar laten we dat idd niet in dit topic doen. Kees, sorry dat 't een bietje uit de hand liep !
Quickmill 2820 / Carimali M1

33
KeesKoffie schreef:Ik ben dus Kees, houd van koffie. Verder heb ik een fijn gezin, een kantoorbaan en ben ik bassist (momenteel niet druk bezet)
Een foto van mijn setup:
Afbeelding

Bezzera BZ10 en een Ascaso I-steel 1 (zonder timer). Nu nog Lavazza koffie maar morgen wordt een kilo Vintage Espresso Melange van Hoofdkwartier bezorgd. Even de molen opnieuw inregelen denk ik.
De halfautomaat heb ik vorige week gekocht en de Ascaso komt van Marktplaats. Molen is niet verkeerd maar ik zie nog wel gebeuren dat er een Eureka Mignon Specialita voor in de plaats komt. Eerst maar even sparen.
Hou ons op de hoogte van je vorderingen. Probeer ook te gaan vogelen met brewratio's. Buitengewoon hoe aan de hand van dosering en tijd de smaak van een espresso kan beïnvloeden met doorlooptijd en gewicht. Komt een elektronisch weegschaaltje wel van pas.

Afbeelding

34
gilleko B. schreef: vr 05 feb 2021, 09:57
KeesKoffie schreef:Ik ben dus Kees, houd van koffie. Verder heb ik een fijn gezin, een kantoorbaan en ben ik bassist (momenteel niet druk bezet)
Een foto van mijn setup:
Afbeelding

Bezzera BZ10 en een Ascaso I-steel 1 (zonder timer). Nu nog Lavazza koffie maar morgen wordt een kilo Vintage Espresso Melange van Hoofdkwartier bezorgd. Even de molen opnieuw inregelen denk ik.
De halfautomaat heb ik vorige week gekocht en de Ascaso komt van Marktplaats. Molen is niet verkeerd maar ik zie nog wel gebeuren dat er een Eureka Mignon Specialita voor in de plaats komt. Eerst maar even sparen.
Hou ons op de hoogte van je vorderingen. Probeer ook te gaan vogelen met brewratio's. Buitengewoon hoe aan de hand van dosering en tijd de smaak van een espresso kan beïnvloeden met doorlooptijd en gewicht. Komt een elektronisch weegschaaltje wel van pas.

Afbeelding
Op dit moment ben ik nog erg bezig om een consistente 1:2 dubbele espresso te brouwen. Smaak staat natuurlijk voorop maar ik heb het idee dat ik het consistent tampen nog niet eens goed onder de knie heb want om 40 g koffie te tappen uit 20 g gemalen bonen varieert de tijd nog erg veel, van 24 tot soms wel 30 seconden, bij gelijkblijvende bonen en maalgraad. Of zijn er nog andere variabelen waar ik rekening mee moet houden?

Kees, Koffie en Bas!

35
Maar goed, ik had ook beloofd een foto van mijn bas setup te plaatsen. Maar even een snel familieportret voor de drankkast:
Afbeelding

De bassen van links naar rechts: Strunal contrabas, Börjes custom J5, Ibanez GWB-1, Fender Classic '60s Jazz Bass en een zelf geassembleerde Jazz Bass die ik een toon omlaag heb gestemd.
Versterking van boven naar beneden: EBS TD650, TC Electronic 1144 parametrische eq, EBS HD350 en tweemaal een EBS ProLine 210.
Laatst gewijzigd door KeesKoffie op vr 05 feb 2021, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

36
KeesKoffie schreef: vr 05 feb 2021, 14:25om 40 g koffie te tappen uit 20 g gemalen bonen varieert de tijd nog erg veel, van 24 tot soms wel 30 seconden, bij gelijkblijvende bonen en maalgraad. Of zijn er nog andere variabelen waar ik rekening mee moet houden?
Ik vermoed dat je I-steel maler uit zichzelf wat wiebelig is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

38
fransg schreef: vr 05 feb 2021, 14:29
KeesKoffie schreef: vr 05 feb 2021, 14:25om 40 g koffie te tappen uit 20 g gemalen bonen varieert de tijd nog erg veel, van 24 tot soms wel 30 seconden, bij gelijkblijvende bonen en maalgraad. Of zijn er nog andere variabelen waar ik rekening mee moet houden?
Ik vermoed dat je I-steel maler uit zichzelf wat wiebelig is.
Nou deze resultaten krijg ik nu met de nieuwe Eureka Mignon Specialità.

Re: Kees, Koffie en Bas!

39
KeesKoffie schreef: vr 05 feb 2021, 14:27 Maar goed, ik had ook beloofd een foto van mijn bas setup te plaatsen. Maar even een snel familieportret voor de drankkast:
Afbeelding

De bassen van links naar rechts: Strunal contrabas, Börjes custom J5, Ibanez GWB-1, Fender Classic '60s Jazz Bass en een zelf geassembleerde Jazz Bass die ik een toon omlaag heb gestemd.
Versterking van boven naar beneden: EBS TD650, TC Electronic 1144 parametrische eq, EBS HD350 en tweemaal een EBS ProLine 210.
Werkelijk prachtig spul !
Quickmill 2820 / Carimali M1