Ja idd, zoals Spironski zegt het is veel wikken en wegen, en soms helpt even wachten ook, nu dat is in mijn geval. Ik ben nog dagelijks de fora aan het doorlezen en zal zeker tot een beslissing komen. Ondertussen smaakt de espresso al mijlen beter door de goede bonenmaler.
Ik denk dat het al een eerste stap is door een aantal machines te zien in het echt. Verder de vele specificaties bekijken (vb een Domobar Super met of zonder PID of DB is enorm diep tov anderen zoals een Duettto, past dat en wil je dat). En dat een machine smal of diep is, zegt niets over zijn prestaties. Een domobar junior beschikt over dezelfde aspecten (E61 zetgroep, etc) als de grotere broer.
Tja, er zijn plaatsen waar de machines veel goedkoper zijn, zoals Systemann of Stoll in Duitsland. Misschien ver rijden, maar scheelt ook veel geld (en hangt af waar je woont; als je in Brussel woont, moet je nog ver rijden voor de meeste dealers).
Dit soort apparaten blijken maar weinig defecten te geven (obv wat ik hier en daar lees), het zijn topmachines in het algemeen, maar je kunt pech krijgen. Gedurende de garantie zul je dan naar de dealer terug moeten waar je hem gekocht hebt (wil je gebruik maken van je garantie). Na garantie kun je hem 'overal' brengen, immers het is dan controle of reparatie waar je dan voor betaalt.
Bovendien is de Europese productgarantie bepaald op 24 maanden, onafhankelijk van wat de fabrikant beweert. Hulp of informatie vind je bij het Europese consumentenpunt: http://www.eccnl.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben nu ondertussen ook aan het kijken voor een Arrarex Caravel espresso hevel machine
Succes in ieder geval met verder lezen en sparen
Re: espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......
82hallo Spironski en jmg,
Ja... de molen is natuurlijk ook erg belangrijk lezen we steeds. Alleen daar kan je ook wel je geld aan kwijt. Mooi naast een Domobar of Izzo is een MC4. Bij van pommeren zagen we in de winkel een spaanse langzaam maler voor €169 en een Tranquilo voor € 299, maar weet er niet zo veel van af.
De machine zelf blijft ook een lastige keus en lijkt een wat minder diepe een betere keus ivm plaatsing,
alleen vanmiddag een niet zo leuk verhaal van de Duetto op een ander forum. Veel lawaai, waarschijnlijk van de pomp en enige roestvorming na 3 weken. Omdat er meerdere mensen dit probleem hadden en het geluid best hard is (filmpje) lijkt me deze machine nu even niet de juiste keus.
jammer dat je nooit een "set aanbieding" ziet van bv. Duetto+MC4 of Domobar+M4D van voor.....
Dit weekend gaan we nog kijken naar een Domobar junior en laten ons voorlichten over de malers.
Steeds een stapje verder en wijzer.......denk ik
Ja... de molen is natuurlijk ook erg belangrijk lezen we steeds. Alleen daar kan je ook wel je geld aan kwijt. Mooi naast een Domobar of Izzo is een MC4. Bij van pommeren zagen we in de winkel een spaanse langzaam maler voor €169 en een Tranquilo voor € 299, maar weet er niet zo veel van af.
De machine zelf blijft ook een lastige keus en lijkt een wat minder diepe een betere keus ivm plaatsing,
alleen vanmiddag een niet zo leuk verhaal van de Duetto op een ander forum. Veel lawaai, waarschijnlijk van de pomp en enige roestvorming na 3 weken. Omdat er meerdere mensen dit probleem hadden en het geluid best hard is (filmpje) lijkt me deze machine nu even niet de juiste keus.
jammer dat je nooit een "set aanbieding" ziet van bv. Duetto+MC4 of Domobar+M4D van voor.....
Dit weekend gaan we nog kijken naar een Domobar junior en laten ons voorlichten over de malers.
Steeds een stapje verder en wijzer.......denk ik
83Er is een verschil tussen "dat lezen we steeds" en "ik begrijp het en ben van plan de beste maler te kopen in mijn budget".
Als je een Alex Duetto wil koppelen aan een MC4 heb je het niet helemaal begrepen en zit je in het eerste groepje.
2 boilers is leuk, maar lijkt me niet leuk genoeg om voor in je koffie te gaan roeren met een paperclip.
Een Alex Duetto en een MC4 is even duur als een PV Lusso of een Bezzera BZ07 en een superdupermaler als een K10 WBC of een Super Caimano.
Als je een Alex Duetto wil koppelen aan een MC4 heb je het niet helemaal begrepen en zit je in het eerste groepje.
2 boilers is leuk, maar lijkt me niet leuk genoeg om voor in je koffie te gaan roeren met een paperclip.
Een Alex Duetto en een MC4 is even duur als een PV Lusso of een Bezzera BZ07 en een superdupermaler als een K10 WBC of een Super Caimano.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
84Ja, mijn raad zou ook zijn om minimaal 1/3-de van je budget aan je maler te besteden, en alles wat je meer besteed is beter, dat ga je echt merken in je kopje.
Bedenk je trouwens dat internet ook een eigen dynamiek heeft. Sommige problemen worden onevenredig uitvergroot of uit hun context getrokken. Internet is sterk in het verspreiden van slechte berichten, valt mij vaker op. Weet je zeker dat het in het geval van die Duetto niet over één of twee dezelfde machines ging? Veel leden hier posten ook daar, b.v. En "hard" bij een Duetto is waarschijnlijk nog altijd zacht bij mijn vibratiepomp-gedreven Butterfly.
Maar goed, ik weet niet hoe het in het geval van de Duetto nu precies staat.
Bedenk je trouwens dat internet ook een eigen dynamiek heeft. Sommige problemen worden onevenredig uitvergroot of uit hun context getrokken. Internet is sterk in het verspreiden van slechte berichten, valt mij vaker op. Weet je zeker dat het in het geval van die Duetto niet over één of twee dezelfde machines ging? Veel leden hier posten ook daar, b.v. En "hard" bij een Duetto is waarschijnlijk nog altijd zacht bij mijn vibratiepomp-gedreven Butterfly.
Maar goed, ik weet niet hoe het in het geval van de Duetto nu precies staat.
Weet je dat zeker? Ik kan me voorstellen dat een winkelier ook nog wel iets leuks wil doen als je aangeeft dat je een apparaat èn een maler tegelikertijd wil kopen. En anders heb je natuurlijk ook nog altijd zoiets als dit: KLIK! Van de eigenaars van de het forum.jammer dat je nooit een "set aanbieding" ziet van bv. Duetto+MC4 of Domobar+M4D van voor.....
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
85Als je een Alex Duetto wil koppelen aan een MC4 heb je het niet helemaal begrepen en zit je in het eerste groepje.
Bij veel websites worden de Macap malers als "een van de beste" aangeprezen, net als bij de machines onderling.
Waarom zijn deze dan minder goed voor een Izzo? Bij van Pommeren stonden de Macap's ook bijna op het (top) eind van het rijtje van best naar beter.
Vanmiddag bij Bartlomeo in Voorburg geweest en een no-nonsens verhaal over de diverse machines en malers gehoord. Hier staat ook een hele mooie werkende BFC Vittoria HX, met een perspex ombouw en verlichting, zodat je hem van binnen goed kan zien. Zeer robuuste machine. Mooi vergelijk met de Domobar junior.
Hij onderhoud en repareert in eigen werkplaats wat je merkt in zijn kennis over de ins&outs van de apparaten.
Ook de Macap M4D is gedemonstereerd en geeft een mooie zeer fijne losse koffe. De M4D is dan ong. 1/2 van het totaal.
Ben nu wel toe aan koffie
86Dat soort uitspraken mag je enigszins relativeren. Macap is gewoon een merk, en nu zijn het prima malers, maar dat wil niet zeggen dat elke Macap altijd "een van de beste" is. Die M4 is een goede maler, maar er zijn (veel) betere, ook bij Macap zelf. Maar daar betaal je dan ook voor. En er zijn heus meerdere goede merken malers (lees hier maar eens rond).Bij veel websites worden de Macap malers als "een van de beste" aangeprezen, net als bij de machines onderling.
Waarom een M4 een beetje karig zou zijn bij een Duetto, is omdat de winst in smaak van een maler van -zeg- €400 naar €800 vele, vele malen groter zal zijn dan die van een espresso apparaat van €1400 naar €1800. Die €400 had je dan dus veel beter in een betere maler kunnen stoppen.
Wat Bluecold vervolgens bedoelt is dat die dubbele boilers fijn zijn, maar dat je dan wel met een klonterende maler zit, terwijl je ook een goedkopere HX had kunnen kopen (of een PV Lusso, ja ), en een beul van een maler. En die laatste combi zou qua smaak de eerste naar huis sturen.
Ik zou zelf de categorie waarin die M4 valt als ondergrens nemen als het je echt om die smaak gaat. Als je een espresso machine als de Duetto koopt, vind ik het niet gek om zoiets als de Macap MXK ofzo er bij nemen.
Als de M4d de helft kost van het espresso apparaat is hij dus maar 1/3 van het totaalDe M4D is dan ong. 1/2 van het totaal.
En zoals ik zei: dat vind ikzelf het minimum.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
87Hallo mensen,
jippie!!! Eindelijk geslaagd voor een espresso machine en maler.
Het is de Vibiemme domo super DB en pid en de MC4D geworden bij bartelomeo in Voorburg.
Lekker dicht bij huis en voor een leuke setprijs.
Eigenlijk stonden in alle winkels (4) die we bezochten de MC4D opgesteld bij verschillende demonstratiemachines.
Bij navraag gaven ze aan dat ze de molen zeer goed vonden malen.
In het begin wat onwennig maar na 2 dagen een zeer lekkere crema kunnen zetten.
Stomen (2 gaatjes) lukt nog niet en blijft het hete melk met een dun schuimlaagje.
Dus nog veel oefenen.
jippie!!! Eindelijk geslaagd voor een espresso machine en maler.
Het is de Vibiemme domo super DB en pid en de MC4D geworden bij bartelomeo in Voorburg.
Lekker dicht bij huis en voor een leuke setprijs.
Eigenlijk stonden in alle winkels (4) die we bezochten de MC4D opgesteld bij verschillende demonstratiemachines.
Bij navraag gaven ze aan dat ze de molen zeer goed vonden malen.
In het begin wat onwennig maar na 2 dagen een zeer lekkere crema kunnen zetten.
Stomen (2 gaatjes) lukt nog niet en blijft het hete melk met een dun schuimlaagje.
Dus nog veel oefenen.
88Hé, gefeliciteerd met jullie mooie combi! En nu maar oefenen, hè? Dat melk schuimen is inderdaad een lastig karwij, wat ook mij best veel tijd heeft gekost om echt goed te leren.
Gebruik zeer koude melk en houd het kannetje, ongeveer 1/3 vol met melk, een beetje scheef en met de rand tegen het pijpje, dat geeft controle. Begin met de tip onder het oppervlak en trek dan langzaam het kannetje omlaag totdat je heel licht slurpgeluidjes krijgt (ik vergelijk het vaak met het geluid van een scheurende krant) probeer grote bubbels te voorkomen. Als het volume anderhalf keer zo groot is geworden steek je het pijpje weer onder en probeer de melk flink te laten rond wervelen (je kan de stoom tegen de zijkant laten spuiten, b.v.) zonder nog lucht toe te voegen, totdat het kannetje te heet is geworden om nog aan te vatten. Dan is de melk klaar, laat het zeker niet heter worden dan zo'n 70C. Als je het kannetje dan een paar keer op het aanrecht klopt (om de grotere bubbels te breken) en flink rondwalst zal hij, als het goed is, glanzen en zie je geen bubbels meer en is hij goed. Succes!
Gebruik zeer koude melk en houd het kannetje, ongeveer 1/3 vol met melk, een beetje scheef en met de rand tegen het pijpje, dat geeft controle. Begin met de tip onder het oppervlak en trek dan langzaam het kannetje omlaag totdat je heel licht slurpgeluidjes krijgt (ik vergelijk het vaak met het geluid van een scheurende krant) probeer grote bubbels te voorkomen. Als het volume anderhalf keer zo groot is geworden steek je het pijpje weer onder en probeer de melk flink te laten rond wervelen (je kan de stoom tegen de zijkant laten spuiten, b.v.) zonder nog lucht toe te voegen, totdat het kannetje te heet is geworden om nog aan te vatten. Dan is de melk klaar, laat het zeker niet heter worden dan zo'n 70C. Als je het kannetje dan een paar keer op het aanrecht klopt (om de grotere bubbels te breken) en flink rondwalst zal hij, als het goed is, glanzen en zie je geen bubbels meer en is hij goed. Succes!
89prificiat en veel plezier met deze fraaie combi
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
90Hoi Spironski en bvds,
Bedankt voor jullie reactie.
Na een lange tijd sparen en zoeken zijn we toch behoorlijk boven ons budget gegaan, maar buiten de heerlijke smaak van de espresso, is het ook zo mooi om te zien. We hebben nu best een Italiaanse keuken met deze kunstwerken uit Milaan.
Ga vanavond het stomen uitproberen, zoals je omschrijft. Nu deed ik het alleen bovenin met de tip net onderen ging niet naar beneden, omdat de melk niet ging schuimen. Ik heb volle friesche vlag houdbaar en AH vollemelk gekocht om uit te proberen.
De koffie loopt in ong. 20 sec. door tot ong. 35ml. en geeft een mooie cremelaag. Kan nog proberen om de maler wat fijner te zetten om de 25sec. te krijgen, maar smaakt nu al zalig en blijft de smaak lang hangen.
Bedankt voor jullie reactie.
Na een lange tijd sparen en zoeken zijn we toch behoorlijk boven ons budget gegaan, maar buiten de heerlijke smaak van de espresso, is het ook zo mooi om te zien. We hebben nu best een Italiaanse keuken met deze kunstwerken uit Milaan.
Ga vanavond het stomen uitproberen, zoals je omschrijft. Nu deed ik het alleen bovenin met de tip net onderen ging niet naar beneden, omdat de melk niet ging schuimen. Ik heb volle friesche vlag houdbaar en AH vollemelk gekocht om uit te proberen.
De koffie loopt in ong. 20 sec. door tot ong. 35ml. en geeft een mooie cremelaag. Kan nog proberen om de maler wat fijner te zetten om de 25sec. te krijgen, maar smaakt nu al zalig en blijft de smaak lang hangen.